Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er altså første dagen min på lavkarbo, eller mer eksakt "LCHF". Jeg har satt en grense på inntil 50 g karbohydrater om dagen.

Så til det jeg lurer på. Når jeg har plottet inn dagen så langt får jeg følgende tall:

Fett 59 % - 90,6 gram

Protein 30 % - 103 gram

Karbohydrat 11 % - 36,1 gram

Jeg skjønner ikke helt hvorfor antall gram protein er høyere enn fettet, når andelen fett er høyest.. Er det fordi 1 gram fett gir 9 kcal, mens 1 gram protein gir 4 kcal?

Hvordan ser denne fordelingen ut sånn generelt? Sliter litt med fettet, er i utgangspunktet vant til og liker best mager mat. Og er det noe i veien for å velge lettmelk f.eks. fløte f.eks., så lenge jeg ikke overstiger mine 50 gram karbohydrat? Det er jo ikke så mye karbo i lettmelk, 4,7 g per dl er det vel.

Takk for hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med ketolyse i dag, men følger et såkalt ukesopplegg da, hvor alle måltidene er skrevet opp for meg. Vet ikke om det finnes noe sånt for LCHF?

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor antall gram protein er høyere enn fettet, når andelen fett er høyest.. Er det fordi 1 gram fett gir 9 kcal, mens 1 gram protein gir 4 kcal?

Sannsynlegvis! Eg vil tippe at %-talet er prosent av energiinntak (dva kcal).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...