Gå til innhold

HJELP!

CecilieGaga

Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger litt hjelp til en skoleoppgave... Jeg trenger å vite hva det er som kjennetegner en kalkfuruskog... på nettet finner jeg det bare forklart med vanskelige ord som jeg ikke forstår... (er 15 år) noen som kunne forklart meg litt om hva som kjennetegner?? trenger raskt svar helst! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om kalkfuruskog før nå, men det er en liten side om dette på norsk Wikipedia.

Det ser ut som at det spesielle med kalkfuruskog er at furutrærne (som kan vokse på ganske karrige steder) her vokser sammen med plantearter som krever næringsrik jord.

Dette er en uvanlig kombinasjon, og sånn som jeg forstår det utfra artikkelen, skjer det fordi bergartene (steinen) i det underliggende fjellet går i oppløsning (forvitrer) og frigir næringsstoffer til jorden, som disse andre plantene så kan bruke.

Husk at du ikke kan vise direkte til Wikipedia i en skoleoppgave (eller artikkel eller egentlig noe som helst), du må eventuelt vise til de kildene som Wikipedia bruker. I denne artikkelen mangler dessverre kildehenvisninger (men et fint bilde hadde de), så du må nok finne noe annet. Et raskt Google-søk gravde frem dette dokumentet som er skrevet av en fagperson og bekrefter det som står på Wikipedia. Det kan du bruke som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...