Gå til innhold

fucked up


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var faktisk litt usikker på om jeg skulle poste dette emnet her, eller på kropp og helse ;) men jeg prøver her. For ca 3 mnd gikk jeg på en kjempesmell økonomisk. Jeg hadde lenge trodd at ting skulle ordne seg etter hvert, men så kom det bare fler og flere purringer. Og inkassokrav. Regningene dobla seg fra uke til uke. Så jeg måtte få hjelp.

Og jeg fikk hjelp av en bekjent som er superflink til sånt. Det var skikkelig kjipt å fortelle hvor rævkjørt jeg var. Og enda verre da jeg skjønte at han faktisk ikke hadde skjønt HVOR rævkjørt jeg var, før han fikk alle regningene mine. Herregud, glemmer aldri reaksjonen.

Så fulgte 3 mnd hvor jeg solgte bilen min, delte opp alt av regninger, og betalte ned ALT! nå har jeg akkurat fått min 3. lønning og brukt den til å betale det siste. Det gikk! Jeg trodde seriøst ikke jeg skulle ha sjans til å komme meg ut av det. Jeg har betalt 150 000 på 3 mnd... Og jeg har ingen bil mer.

Anyways, disse mnd har vært utrolig tøffe. Har omtrent ikke hatt NOE å leve for etter at regningene var betalt og har ikke unnet meg en dritt på 3 mnd. Nå er jeg ajour på regninger, men jeg har ingen penger, og det er 1 mnd til lønning.

Jeg har gått ned 5 kg pga jeg omtrent ikke spiser (mat er dyrt), jeg khar ikke vært med på noe som helst sosialt og er egentlig bare sur og grinete hele tiden. Konstant sulten, konstant sur, har den konstant kjipt.

Og f.o.m. neste lønning vil jeg faktisk ha 5000 kr å rutte med til mat og ting. Men jeg kan uansett ikke unne meg noe særlig med det første. Det er en hårfin balanse før jeg fucker opp igjen føler jeg.

Så jeg tenker bare at ok, så jeg jobber ræva av meg, tjener bra, og har såvidt så jeg klarer meg. så koselig... Hvordan får alle andre råd til fine ting, ferier o.l? jeg har funnet ut at hvis jeg setter av 1000 kr hver mnd da, så vil jeg ha 12000 å bruke på ferie om et år. fantastisk! Brenn i helvete. Jeg hater dette her.

Jeg hater å leve sparsommelig, og jeg har aldri vært flink med penger. Hvordan greier dere andre å styre dette fra mnd til mnd? når unner dere dere noe ekstra?

Jeg vil bare sove. Jeg er sulten og trøtt, og det er 1 mnd til mat neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solmåne

Når det kommer til å styre pengebruk o.l. så kjøper jeg ofte mat på tilbud, f.eks kjøttdeig og har det i frysen slik at jeg ikke trenger å gå på butikken så ofte (og dermed bruke mer penger.. flere impulskjøp)

Jeg har også en sparekonto som jeg putter penger innpå hver mnd, alt fra 500-2000 i mnd (kommer helt an på hvor stor lønnslippen er) Så av og til når jeg vil handle litt klær, gå på kino, spise ute eller lignende så overfører jeg litt fra sparekontoen til brukskonto. Samme sparekonto bruker jeg til ferietur o.l. og 12 000 er faktisk ganske bra det! Da har du råd til ferie og litt lommepenger... og hvis du reiser slik at det er rundt lønningstid når du er på ferie så bør det iallefall gå fint.

Ikke gi opp, du har allerede tatt et kjempetak! Tenk positivt! Du er iallefall ikke tynget av gjeld lenger :)

Så ordner dette seg.. og husk at det er umulig å være nedfor samtidig som du tenker gode tanker..

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett og kontanter er mitt forslag. Det er nemlig mye vanskeligere å bruke mye penger når man hele tiden ser hva som forsvinner ut, krone for krone.

Begynn med å se på hva du faktisk bruker penger på hver måned. Kanskje du får deg en overraskelse på hva du egentlig kan klare å kutte ut av unødvendige utgifter? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier du tjener bra, men hva er det egentlig du bruker pengene dine på da? Til vanlig tenker jeg på? Kanskje du skal spørre kompisen din om han kan ta en ny kikk på økonomien sammen med deg? Da kan du få litt tips og råd, og hjelp til å sette opp ett budsjett. Når du får lønn, betal det du har av regninger, og så setter du mesteparten av pengene på en konto du ikke har kort på. Gi deg selv "ukelønn", ved å overføre til kort-kontoen en gang i uken, og ikke bruk mer med mindre det er noe som er veldig nødvendig. Legg igjen kredittkortene hjemme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her skriver, lag deg et budsjett. Kjøp billigprodukter i hverdagen, da får du litt ekstra å rutte med i slutten av mnd. Og så må du spare opp en buffer som tilsvarer rundt to månedslønninger. Ferie neste år er kanskje ikke realistisk, men man må jo ikke reise bort hvert år heller. 5000 kr er ganske mye for en person da. Samboeren og jeg bruker rundt 3000kr på mat i mnd og vi er ærlig talt ikke så flinke til å handle på budsjett. Da vi var det brukte vi rundt 2000kr i mnd.

Så:

- Lag et budsjett

- Kjøp billig-mat

- Ikke kjøp klær på en stund

- Spar MINST 1000 kr i mnd

- Finn måter å kose deg på som ikke koster masse penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke inne her så ofte, så litt sent svar...

Ble ganske glad da jeg leste alle svarene jeg har fått:) Jeg trodde jeg skulle bare få kommentarer om at jeg var håpløs...

Hva jeg bruker penger på... Mine største interesser er mote og interiør. Jeg elsker å gå på kafé, og spise ute. Jeg røyker, og er ganske avhengig av cola. ellers er det jo mye faste utgifter for en som er alene.

Status pr i dag: jeg er fortsatt sulten, og lengter meg syk etter nye klær. Har ikke shoppa noe på 3 mnd. :'(

Jeg er forferdelig dårlig på å planlegge. Kompisen min har satt opp et budsjett, og jeg skal liksom forholde meg til det fremover. Ikke mye rom for utskeielser i det budsjettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke inne her så ofte, så litt sent svar...

Ble ganske glad da jeg leste alle svarene jeg har fått:) Jeg trodde jeg skulle bare få kommentarer om at jeg var håpløs...

Hva jeg bruker penger på... Mine største interesser er mote og interiør. Jeg elsker å gå på kafé, og spise ute. Jeg røyker, og er ganske avhengig av cola. ellers er det jo mye faste utgifter for en som er alene.

Status pr i dag: jeg er fortsatt sulten, og lengter meg syk etter nye klær. Har ikke shoppa noe på 3 mnd. :'(

Jeg er forferdelig dårlig på å planlegge. Kompisen min har satt opp et budsjett, og jeg skal liksom forholde meg til det fremover. Ikke mye rom for utskeielser i det budsjettet...

Du har vært kjempeflink som har kommet på rett kjøl!! Hold ut, det blir bedre, og det er ikke så lenge til selv om det sikkert føles sånn nå.

Hva med å begynne med en billig/gratis hobby eller to? Jeg antar det ikke er rom for noe treningsabonnement i budsjettet ditt, så hva med å begynne å sykle eller jogge ute i skogen? Joggesko koster kanskje litt, men sykkel kan finnes billig på loppemarked. Når man er over den første kneika er trening kjempeherlig :) Og for min egen del merker jeg at jeg bruker betydelig mindre penger på godteri når jeg er inne i gode treningsperioder. Få med noen venner og avtal fast trening! Trening gjør også underverker på råttent humør.

Biblioteket er fint for å lese masser av aviser og blader gratis. Dersom det holder å lese om mote og interiør, mener jeg. Og du kan finne bøker om (hva heter det) "omsøm" (?) av klær, så kanskje du kan oppdatere garderoben din på en billig måte av det du allerede har?

Lykke til, du klarer dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i 3 år uten en krone. Bodde hos foreldre, så jeg fikk mat. Ikke rart jeg bruker hele trygda mi på shopping og dyre reiser en periode nå !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i 3 år uten en krone. Bodde hos foreldre, så jeg fikk mat. Ikke rart jeg bruker hele trygda mi på shopping og dyre reiser en periode nå !!

Er du stolt av det? :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke inne her så ofte, så litt sent svar...

Ble ganske glad da jeg leste alle svarene jeg har fått:) Jeg trodde jeg skulle bare få kommentarer om at jeg var håpløs...

Hva jeg bruker penger på... Mine største interesser er mote og interiør. Jeg elsker å gå på kafé, og spise ute. Jeg røyker, og er ganske avhengig av cola. ellers er det jo mye faste utgifter for en som er alene.

Status pr i dag: jeg er fortsatt sulten, og lengter meg syk etter nye klær. Har ikke shoppa noe på 3 mnd. :'(

Jeg er forferdelig dårlig på å planlegge. Kompisen min har satt opp et budsjett, og jeg skal liksom forholde meg til det fremover. Ikke mye rom for utskeielser i det budsjettet...

Klarer ikke synes synd på deg i det hele tatt! Kutt ut røyken og Colaen, det kunne vært en god start. Regner med det ryker minimum 1500-2000 kr i måneden på disse kombinert. Dessuten kunne du kanskje prøvd å tilpasse interessene dine litt mer til livssituasjonen din, ihvertfall satt dem på vent og funnet en billig (eller aller helst gratis) hobby. Det er ingen menneskerett å dyrke sin interesse for dyr mote og dyre kafèbesøk! Som fattig student har jeg heller ikke kjøpt nye klær på 3 måneder, men jeg legger da meg ikke ned i fosterstilling av den grunn. Helt tydelig at du har lagt deg til en livsstil som er langt over evne for din økonomiske situasjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker har faktisk et behov,og det tror jeg du også hadde hatt

Javel, poor excuse. Jeg tenker forskjellig enn deg. Jeg har egen inntekt som jeg bruker til alt jeg vil, men hvis jeg var avhengig av trygd, ville jeg ikke bruke alle de pengene på shopping og dyre reiser. Hvem betaler mat, strøm, osv, der du bor nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

Aller først: Trådstarter, jeg bøyer meg i støvet for det du har fått ornet opp i, - på 3 små mnd. Det er et stort stykke arbeid på så kort tid.

All kreditt til deg for en silk jobb :)

Nå trenger du hjelp til å skaffe oevrsikt og struktur på hverdagen, samt til å få overskudd (både økonomisk og psykisk).

Kanskje kan min egen måte for oversikt og styring være til hjelp ? Kanskje passer den måten ikke deg :)

Jeg har en "regningskonto" som er min beste "sovemedisin" (den gjør at jeg sover veldig godt om nettene, selv med strømregningene for 3mnd perioder vinterstid).

Regningskontoen ble etablert (for mer enn 20 år siden) etter følgende prinsipp; alle faste utgifter (regninger) som kommer i løpet av et år (lån, strøm, telefon, forsikringer, kommunale avgifter, avis, bredbånd, lisens, fellesutgifter i sameiet, årsavgift - jeg har bil, service på bilen), alle disse regningene rundet jeg opp. Dvs. dersom innboforsikringen er på 1750, -/år så rundet jeg denne opp til 1900,-

Så legger du sammen alle disse beløpene, - og får en ganske så stygg-høy sum.

Denne summen deler du på 12 (antall mnd. i året).

Hver mnd (om du har månedslønn så overfører du denne summen til regningskontoen samme dag som lønnsutbetaling, har du 14.dagers lønn overfører du halvparten av beløpet til regningskontoen samme dag som lønnsutbetaling.

Husk at regninger kommer i "bulk", slik at det aller mest optimale tidspunkt å starte en regningskonto på er i forbindelse med ferie (slik at du tar en bit av feriepengene akkurat det året, og la de pengene være det beløpet som den første tiden tar "regnings-toppene", for de kommer).

Sett opp et fast oppdrag på denne overføringen i nettbanken, da går det av seg selv :)

Ok, nettolønn per mnd minus den faste overføringen til regningskontoen = resten.

Av "resten" synes jeg du må se om du kan spare noe/litt. Dersom du kan det så sett opp en fast overføring til sparekonto i nettbanken. Selv om det ikke er verdens største beløp så blir det penger av det på et år.

Ad er du "i box", og det som da er tilbake av en utbetalt månedslønn er det du har å rutte med på en måned :)

Tilbud og fryser er fint for kjøtt, kylling, fersk fisk og brød :)

Det er alltid en ide å samle kleskjøp litt. Da går det ann å sette av et passende beløp (passende da ihht. økonomien din, ikke etter lysten din) per mnd. og så ta disse pengene og handle klær for kanskje 4 ganger i året :)

Vet jo ikke alder på deg, men jeg må få lov til å sterkt anbefale å heller kjøpe mindre antall, klassiske varer og bedre kvaitet enn å stadig kjøpe 200 kroners topper i "hytt & gevær" på hvert gatehjørne ;)

Samme gjelder sko.

Vet ikke om det er noe hjelp i dette, men regningskonto og sparekonto er en god måte å holde oversikt på, og så slipper du å ligge sulten og søvnløs når strømregningen kommer og forfaller på samma tid som forsikringene og lisensen.

Har du avis, og gjerne vil beholde denne, så kan det lønne seg å tegne årsabonement. En regning en gang per år (husk da å få den med i beløpet på regningskontoen), og ofte rimeligere enn 3 mnd pris eller 6 md. pris når du ser året under ett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...