Gå til innhold

Kirke til vinterbryllup

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

Jeg skal gifte meg i mars.

Vi leter etter en spesiell kirke, intim, gjerne fjellkirke på Østlandet.

Noen med tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har mye penger vil jeg anbefale Holmenkollen kapell.

Det finnes flere fjellkirker, men mange av dem er det vanskelig å komme til, særlig på vinterstid. Nordmarkskapellet er av den typen.

Skrevet

Vi gifter oss i holmenkollen kapell :) Perfekt for vinterbryllup! - hvis det ikke er snøstorm- :)

Det er lagt ut flere tråder ang kirker til vinterbryllup. Prøv å søk litt i forumet :)

Når skal dere gifte dere?

Skrevet

Har dere vært mye i Hallingdal?

Der finnes det flere intime kirker. Du har Gol stavkirke (se her: http://www.bryllupogjubileum.no/) som jeg tror har plass til omtrent 50 stk.

Du har også Hol Gamle kirke (http://www.sognafoto.no/default2.asp?side2=bilder/bilde.asp?key=0859) ,men den er jeg ikke sikker om er i bruk lengre. Pen er det ihvertfall.

Av fjellkirker har du blant annet Nes Fjellkirke og Haglebu fjellkirke.

Nes fjellkirke er en mer moderne kirke (men veldig flott med alter av en svær kampesten.) Den er i tillegg midt oppå fjellet , noe som gjør det veldig spesielt. Kirken ligger rett ved siden av dette hotellet: http://www.rantenhotel.no/

Skrevet

Ikke fjellkirker, men små, gamle og fine: Haslum og Tanum kirker i Bærum.

Skrevet

Særlig Haslum, den er "min" (litt partisk... :ler: )

Skrevet

Hei

Jeg lurer på ting hele tiden jeg...inni andre tråder!

Er mars vinter eller vår bryllup?

Jeg har nemelig lyst til å gifte meg på dagen vi ble sammen 04.03.

men er det vinter eller vår.....

Skrevet

Jepp, 3. juli klokken 15.00! Skulle egentlig giftet meg 18. september neste år, på dagen 10 år etter at jeg ble konfirmert der - men selskapslokalene var ikke ledige da :cry: .

Kjenner du til kirken, tuji?

Skrevet

Det er vel tidlig vår - men kan jo oppleves som både vår og vinter, det kommer litt an på været og mengden snø! Hvordan det, egentlig?

Skrevet

Det er også mulig å leie stavkirken på Folkemuseet på Bygdø i Oslo.

Den er liten, intim og meget spesiell.

(Ellers er nok Haslum kirke en av de aller fineste her i området ja :wink: )

Skrevet

Jeg mener at stavkirken på folkemuseet på Bygdø er den samme som Gol stavkirke. Den originale kirken ble flyttet, også har man senere bygd en kopi som står på Gol. Den originale er selvfølgelig mer tilgjengelig hvis man kommer fra Oslo, men på Gol har man muligheten for å kombinere det med fest på Huso eventyrgård (på fjellet).

Skrevet
Jeg mener at stavkirken på folkemuseet på Bygdø er den samme som Gol stavkirke. Den originale kirken ble flyttet' date=' også har man senere bygd en kopi som står på Gol. Den originale er selvfølgelig mer tilgjengelig hvis man kommer fra Oslo, men på Gol har man muligheten for å kombinere det med fest på Huso eventyrgård (på fjellet).[/quote']

Du har helt rett!

Gol Stavkirke (den opprinnelige) står på Folkemuseet på Bygdø.

Er det forresten ikke et sted nær Hemsedal/Gol der man har lokale hvor man både kan vies, ha fest + overnatting? (Husker ikke hva det heter).

Skrevet

Utenfor tema, men jeg klarer ikke å dy meg: Jeg elsker stavkirker og hadde det vært opp til meg og om det hadde vært mer praktisk i og med hvor vi kommer fra og bor hadde jeg villet gifte meg i en stavkirke. "Samler" på dem og har til nå vært inne i 14 av de 28-30 (kommer ann på hvor orginale de er) stavkirkene i Norge! Elsker dem! De er så vakre og tjærelukta hensetter meg til ordentlig gamle dager.

Derfor anbefaler jeg alle som bor i nærheten av stavkirker å gifte seg i dem i og med at det blir en historisk gjenklang og svært spesielt... *kremte og roe seg litt ned* Men kanskje ikke alle andre enn jeg elsker dem lidenskapelig da... ;-)

Skrevet

Nes fjellkirke ligger som sagt rett ved siden av Ranten Hotell, så der får man "alt i ett". Mener også at det finnes andre steder (på golsfjellet eller noe sånt) hvor dette er mulig, men er litt usikker.

Skrevet

Harahorn var det jeg tenkte på - vi vurderte dette helt i starten av våre bryllupsforberedelser.

Skrevet

Jepp - det finnes et koselig lite kapell rett ved Oset Høyfjellshotell...kjempe fint, men veldig lite...tror det hører til holtellet, men det vet jeg egentlig ikke....

De har en side på nettet:

http://www.oset.no/ dersom man klikker på Selskap kommer det opp et bilde av kapelelt på vinterstid :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje litt langt unna de sentrale strøk på østlandet......

Venabygd fjellkapell er nydelig!

Ellers må vinterbryllup på Røros også være flott. (I mars er det vinter der).

Det er kanskje i lengste laget for deg da?

Lampeskjermen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...