Gå til innhold

Lage vafler uten vaffeljern.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamma har vært på besøk hos meg i noen dager, og reise hjem igjen i dag. Da jeg kom hjem fra jobben i dag hadde hun laget middag til meg og vaffelrøre så jeg kunne lage vafler.

Problemet er bare at hun ikke har tenkt på at jeg ikke har vaffeljern. Må jeg bare kaste røra eller kan jeg steke "vafler" i f.eks. et elektrosk kromkakejern eller på steikepanne? Noen som har prøvd å lage vafler uten vaffeljern?

Forslag mottas med takk. :sjenert:

Skrevet

Kan vel steikes som pannekaker kan det ikke?

Gjest Varpunen
Skrevet

Det går jo an å steike små "lapper" i steikepanna og spise med syltetøy på, men det blir jo ikke helt det samme som vafler.

Kanskje mer som en svele/lapp/pannekakeblanding?

Gjest NozMonster
Skrevet

her er jeg nyskjerrig på svar! :fnise: jeg harke vaffeljern selv, og har tenkt tanken på å bruke stekepanna. evt toastjern ( man kan jo lage toast i vaffeljern, så åffer ikke omvendt!? :fnise: ), meeeen, da blir nok vaflene veldig små! og røra kommer til å tyte ut overalt :( har en liten følelse av at det kan skje med kromkakejern... foresten, så synes jeg det er litt merkelig at du har kromkakejern, men ikke vaffeljern :ler:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Mamma har vært på besøk hos meg i noen dager, og reise hjem igjen i dag. Da jeg kom hjem fra jobben i dag hadde hun laget middag til meg og vaffelrøre så jeg kunne lage vafler.

Problemet er bare at hun ikke har tenkt på at jeg ikke har vaffeljern. Må jeg bare kaste røra eller kan jeg steke "vafler" i f.eks. et elektrosk kromkakejern eller på steikepanne? Noen som har prøvd å lage vafler uten vaffeljern?

Forslag mottas med takk. :sjenert:

Slenger meg på at du kan steke de som pannekaker, er jo stort sett samme røra og det vil smake det samme.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Det går jo an å steike små "lapper" i steikepanna og spise med syltetøy på, men det blir jo ikke helt det samme som vafler.

Kanskje mer som en svele/lapp/pannekakeblanding?

Det blir jo samme smaken selv om de ikke blir rutete og hjerteforma.

Gjest Varpunen
Skrevet

joda, men jeg synes nesten det er mer formen enn smaken som avgjør om det er en vaffel eller ikke..

Det finnes jo hundre forskjellige vaffelvarianter, men formen er jo sånn ca den samme uansett (om man ikke bruker det traktorjernet fra moods of norway da)

Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

joda, men jeg synes nesten det er mer formen enn smaken som avgjør om det er en vaffel eller ikke..

Det finnes jo hundre forskjellige vaffelvarianter, men formen er jo sånn ca den samme uansett (om man ikke bruker det traktorjernet fra moods of norway da)

Jojo men har man ikke jern så har man ikke jern og da får man improvisere, og selv om det ikke kan kalles vafler blir jo lappene like gode.. Selv om lapprøra er annerledes enn vaffelrøra til vanlig.

Nååå traktorvafler. så søtt hehe

Endret av BettyBoop28
Skrevet

De blir ikke like gode, men det minner mye om vafler. Det er ikke fordi det ikke er stekt i jern eller hjerteforma, som noen her tror ;) Men fordi at i et jern så blir det stekt i samme tempratur fra oven som underfra, og det møtes på midten på en måte. Det å steke de i panna oversteker fra begge sider, så det blir ikke det samme tykkelse eller smak på vaflene. Men det går an.

/ Been there, done that 23

Gjest BettyBoop28
Skrevet

De blir ikke like gode, men det minner mye om vafler. Det er ikke fordi det ikke er stekt i jern eller hjerteforma, som noen her tror ;) Men fordi at i et jern så blir det stekt i samme tempratur fra oven som underfra, og det møtes på midten på en måte. Det å steke de i panna oversteker fra begge sider, så det blir ikke det samme tykkelse eller smak på vaflene. Men det går an.

/ Been there, done that 23

du snur dem jo på panna

Skrevet

Du kan likevel ikke steke dem samtidig på begge sider på panna. Hvilket var det jeg skulle frem til. Vafler blir stekt og laget på en spesiell måte som gjenkjenner dem som vafler. Det blir litt likt, men ikke helt som i jern. :)

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! Da får jeg prøve å lage "vaffel" lapper/pannekake på steikapanna og krysse fingrer og tær for at de ikke blir brente utenpå og rå inni...Men det er uansett verd et forsøk ;)

Kromkakejern er kjekt å ha, gleder meg allerede til å ta fatt på julebaksten :)

Gjest NozMonster
Skrevet

du snur dem jo på panna

ja, man gjør jo det, men jeg tror faktisk at AB kan ha rett altså....

dette blir kanskje en litt rar sammenlikning, men om du får til frisøren å tar hull i øret, så blir øredobben skutt fra en vei, men om du får til et piercingstudio, så blir det most inn fra begge kanter! jeg har gjort begge deler, og jeg må si at det kjennes veldig forskjellig..

Skrevet

Hvis du skal lage pannekaker ville jeg kanskje ha vannet ut røren med litt melk først hvis den er veldig tykk

Gjest BettyBoop28
Skrevet

ja, man gjør jo det, men jeg tror faktisk at AB kan ha rett altså....

dette blir kanskje en litt rar sammenlikning, men om du får til frisøren å tar hull i øret, så blir øredobben skutt fra en vei, men om du får til et piercingstudio, så blir det most inn fra begge kanter! jeg har gjort begge deler, og jeg må si at det kjennes veldig forskjellig..

Det blir en merkelig sammenligning. Poenget er jo at mora alt har laget en røre. Røra vil jo ikke skifte smak om man steker den på panna. Kanskje konsistensen blir annerledes, men ikke smaken.

Annonse
Skrevet

Åh, her var det en vaffeltråd. Da trenger jeg kanskje ikke lage en selv?

Hvor lenge kan vaffelrøre stå i kjøleskapet uten å bli dårlig?

Skrevet

Det med at vaflene blir stekt på begge sider samtidig vil jeg anta påvirker hvordan luften blir fanget inne i vaflene, og dermed konsistensen i samme slengen. Det betyr jo ikke at det ikke blir godt på panne, men annerledes er nok stikkordet her.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger! Da får jeg prøve å lage "vaffel" lapper/pannekake på steikapanna og krysse fingrer og tær for at de ikke blir brente utenpå og rå inni...Men det er uansett verd et forsøk ;)

Kromkakejern er kjekt å ha, gleder meg allerede til å ta fatt på julebaksten :)

Ok nå har du sikkert allerede lagd de, men de blir ikke svarte utenpå og rå inni om du ikke har for høy temperatur på plata.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...