AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Hei! Etter et par mnd med strengt kosthold og mosjon har jeg nå endelig kommet meg på idealvekten min. Fra og med i dag vil jeg derfor tillate meg å spise litt mer enn det jeg har gjort så langt. Har lagt ganske mye i kaloriunderskudd, med et daglig inntak på ca 1300 kcal. Dette har jeg gjort ved å kutte fullstendig ut ost, brød, "vanlige" kjøttvarer(kjøttdeig, pølser ol.) og heller valgt magre kjøttprodukter samt fisk og kylling. I løpet av disse mnd har jeg merket et stort savn etter dette, og vil derfor ha dette med i mitt daglige kosthold, samtidig som jeg vil fortsette å spise sunt. Ergo; ingen godteri i ukedagene, KUN på lørdager! Spørsmålet mitt er om dette er greit, i forhold til å holde vekten. Har virkelig kostet å leve på knekkebrød og vann, dog har kiloene gått vekk. Nå vil jeg også si at det som fikk meg opp i vekt var pommes frites og hamburger samt chips og sjokolade, IKKE vanlig mat og pålegg. Skal også slutte å telle kalorier, har vært med i vektklubben.no hvor jeg har lagt inn alt jeg har spist. Er dog veldig bekymret for økt vekt igjen, dersom jeg velger denne livsstilen. Kan noen gi meg råd?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Kan jo nevne dagens måltider samt det jeg har tenkt til å spise senere, som da kommer til å bli mitt nye kosthold: Frokost: Havregryn og lettmelk med kanel samt en halv grapefrukt. Lunsj: 3 Husman knekkebrød med skinke og ost (vanlig Norvegia), q-skyr og en kiwi. Middag: Kjøttkaker i brun saus uten fett samt kokte poteter. Mellommåltid (om kvelden): En skive grovbrød med skinke, salat og agurk. Kvelds: 1 eller 2 Rugsprø Wasa med skinke, agurk og salat samt et eple. For en uke siden ville jeg ha kuttet ut brødet, osten og kjøttkakene. Dette er eksempler på ting jeg vil ha med i mitt nye kosthold igjen.
2shy Skrevet 22. august 2011 #3 Skrevet 22. august 2011 Et tips, hold deg til maks 1 søt frukt om dagen, og få i deg mye grønt fra salat/grønnsaker. Søt frukt er sukkerbomber, selv om det er fra frukt. Jeg ville heller spist en stor salat til lunsj og droppet 2 av knekkebrødene. Fett er også en viktig del av kostholdet, men da det sunne fettet fra nøtter, kaldpressede oljer, avokado, o.l Med havregrøt, 6 skiver grove knekkebrød/skiver, og kjøttkaker med potet i løpet av èn dag, så blir det mye tungtfordøyelig, så lurt å balansere det litt mer.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #4 Skrevet 22. august 2011 Men er det virkelig så gale med brødskiver? Har spist masse salat de siste mnd, og føler jeg blir mye mer mett av to grovskiver enn en bolle med salat og noe kjøtt oppi. Spiser ikke hele Norges befolkning masse brød hver dag, alltid? Er det virkelig dette man blir "feit" av?
2shy Skrevet 22. august 2011 #5 Skrevet 22. august 2011 Men er det virkelig så gale med brødskiver? Har spist masse salat de siste mnd, og føler jeg blir mye mer mett av to grovskiver enn en bolle med salat og noe kjøtt oppi. Spiser ikke hele Norges befolkning masse brød hver dag, alltid? Er det virkelig dette man blir "feit" av? Jeg sier ikke at det er galt med litt brød, men en dag med 6 skiver, havregrøt OG kraftig middag med kjøttkaker og potet på en dag, kan bli litt mye for fordøyelsen. Men ja, man kan absolutt bli "feit" av brød hvis man spiser for mye av det. Noe brød er langt bedre enn annet såklart, sørg for å les på innholdsfortegnelsen hva brødet inneholder. Mye grovt brød ser grovt ut pga fargen, men så er det fullt av sukker/sirup o.l. Jeg sier ikke "ikke spis brød", men varier. Det gjelder å finne en balanse gjennom dagen. Eks, spiser jeg en tungtfordøyelig frokost (grøt), så velger jeg en lettere lunsj for å balansere. Det at lunsjen er lett-fordøyelig betyr ikke at jeg ikke er mett, det betyr bare at den ikke er så tung for magen. Vektnedgang eller ikke, så er grønnsaker noe man bør spise godt av daglig uansett, det finnes så mye forskjellig at det er lett å variere.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #6 Skrevet 22. august 2011 Jeg skjønner Mye av problemet er egentlig at jeg rett og slett er lei av lavkalorimaten. Og at jeg ikke kan spise "vanlig" mat fordi da blir det for mange kalorier. Men som sagt, er jeg ferdig med det nå, så ønsker å gå tilbake til mer normal, sunn kost, hvor jeg mer kan spise det jeg vil selv, uten å telle kalorier for hver ting jeg putter i munnen.
Gjest Nanne70 Skrevet 23. august 2011 #7 Skrevet 23. august 2011 Jeg skjønner Mye av problemet er egentlig at jeg rett og slett er lei av lavkalorimaten. Og at jeg ikke kan spise "vanlig" mat fordi da blir det for mange kalorier. Men som sagt, er jeg ferdig med det nå, så ønsker å gå tilbake til mer normal, sunn kost, hvor jeg mer kan spise det jeg vil selv, uten å telle kalorier for hver ting jeg putter i munnen. Gratulerer med å ha nådd målvekta di! Det er nå utfordringen kommer, nemlig å finne et kosthold du kan leve med resten av livet uten å bli lei og uten å gå opp i vekt. Jo flere matvarer du fortsatt kutter ut, desto større er sjansen for å gå lei. For det første, så tror jeg ikke du skal kutte ut kaloritellingen riktig ennå, selv om du er lei. Først må du finne ut hvor høyt energiinntak du skal ligge på med din nåværende vekt og aktivitetsnivå, for å holde vekta. Deretter kan du jo se litt på om det ikke er mulig å putte inn litt mer "vanlig" mat i dette kostholdet, det burde det absolutt være Du kan egentlig spise alt, men ikke alltid, så lenge du bare passer på at kalorinntaket ikke blir for høyt over tid. Lykke til!
Gjest aeikina Skrevet 23. august 2011 #8 Skrevet 23. august 2011 Gratulerer med å ha nådd målvekta di! Det er nå utfordringen kommer, nemlig å finne et kosthold du kan leve med resten av livet uten å bli lei og uten å gå opp i vekt. Jo flere matvarer du fortsatt kutter ut, desto større er sjansen for å gå lei. For det første, så tror jeg ikke du skal kutte ut kaloritellingen riktig ennå, selv om du er lei. Først må du finne ut hvor høyt energiinntak du skal ligge på med din nåværende vekt og aktivitetsnivå, for å holde vekta. Deretter kan du jo se litt på om det ikke er mulig å putte inn litt mer "vanlig" mat i dette kostholdet, det burde det absolutt være Du kan egentlig spise alt, men ikke alltid, så lenge du bare passer på at kalorinntaket ikke blir for høyt over tid. Lykke til! Hehe.. kopiert fra Grete Rhode?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #9 Skrevet 23. august 2011 Hehe vel, problemet er at jeg blir så veldig opphengt i kaloriene, og tenker ikke på noe annet. Derfor vil jeg gjerne slutte å telle, samtidig som jeg legger inn litt "normale" matvarer igjen, som kjøttdeig og ost. Men som sagt, blir veldig lei meg hvis jeg øker i vekt pga dette
Gjest aeikina Skrevet 23. august 2011 #10 Skrevet 23. august 2011 Du kan fint spise kjøtt! Det er jo bare sundt, bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig ( smaker omtrent helt likt) og kos deg;) Du burde for all del ikke gå tilbake til å spise mat med mye stivelse/mel og sukker. Hold det rent;) og ha heller noen dager i mnd hvor du unner deg akuratt det du har lyst på. Fungerer for meg, gikk ned 22kg for 1 år og holder vekten;)
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #11 Skrevet 23. august 2011 Okei, men det er bra å høre Neida, har ingen planer om å gå tilbake til den usunne livsstilen. Ønsker bare å spise mer normal mat enn det jeg har gjort på denne "dietten," da jeg ønsker en normal livsstil med sunn kost
Gjest Nanne70 Skrevet 24. august 2011 #12 Skrevet 24. august 2011 Hehe.. kopiert fra Grete Rhode? He-he nei vektklubben hos VG :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå