Troilltøva Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Jeg begynte i en ny jobb for noen mnd siden hvor jeg kan velge å få utbetalt hver 14. dag eller 1 gang i mnd. Jeg og resten av ansatte får utbetalt hver 14. dag, men det som har vært problemet fra første lønning er at jeg blir trekt for mye i skatt i hver lønning. Jeg har tatt det opp med sjefen og han skulle ta kontakt med lønningskontoret men som den travle og opptatte mannen han er og har mye å gjøre og tenke på så blir det litt utsatt og glemt. Han nevnte forrige gang jeg maset på han om det at han mente han hadde fått en mail med svar men var ikke sikker men skulle finne den fram. Har ikke hørt noe mere om det. I tillegg så fikk jeg litt nok da de trakk ca 2000 i skatt av 5000 i forrige måned. I følge 14-dagers tabellen på skatteetaten.no så er det nesten 1000 kr for mye. Dette er min hovedinntekt og er avhengig av å få de pengene jeg kan få siden det har vært veldig trangt med pengene i sommer og det fortsatt er trangt. Er klar over at jeg får tilbake neste år på skatten, men jeg vil heller ha litt mer i mnd å rutte med. Jeg har også en bijobb som jeg skal begynne med til høsten hvor jeg betaler 36% i skatt til så da vil jeg heller at det skal bli rett skattetrekk i hovedjobben. Jeg sendte uansett en mail til lønningskontoret for ca 2 uker siden, men har ikke fått svar. Og ikke finner jeg noe nummer å ringe til dem på nettsiden, jeg sendte den mailen via en ansatt på kontoret der. Men det jeg egentlig lurer på her, kan de betale tilbake det de har trekt for mye i skatt til nå? Og hva kan være forklaringen på at de trekker for mye i skatt? Dette er visst ikke første gang det har skjedd i samme firma, det er foresten et bemanningsbyrå jeg er ansatt i. Er det kanskje "vanlig" for bemanningsbyrå å trekke for mye? noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Jeg vil tro at du får tilbake mye på skatten til neste år. Tenk på det som å spare penger. Blir sikkert kjempe gøy når du får tilbake på skatten.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #3 Skrevet 22. august 2011 Jeg vil tro at du får tilbake mye på skatten til neste år. Tenk på det som å spare penger. Blir sikkert kjempe gøy når du får tilbake på skatten. Hun skriver jo at hun vil ha pengene hun har krav på nå. Det er unødvendig å vente helt til neste år. Arbeidsgiver må rett og slett skjerpe seg. Hvis du bestiller nytt skattekort basert på hva du har tjent og betalt til nå, så blir den skatten du har betalt for mye med i regnestykket. Så da får du igjen pengene i år (forutsatt at arbeidsgiver er seriøs nok til å holde seg til skattekortet da).
Troilltøva Skrevet 22. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2011 Jeg har tabell 7100, skal jeg bare bestille et helt nytt likens skattekort da? Og hvordan får jeg de tilbake i år da, skjønner ikke helt
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #5 Skrevet 22. august 2011 Jeg har tabell 7100, skal jeg bare bestille et helt nytt likens skattekort da? Og hvordan får jeg de tilbake i år da, skjønner ikke helt Bestill nytt skattekort på nett, og fyll ut hvor mye du har tjent og skattet så langt. Hvis du har skattet alt for mye så får du mindre trekk resten av året. Men det skal gjerne være en del før det slår ut. Jeg har lagt merke til at skattemyndighetene helst ser at du betaler litt for mye som du må vente på til året etter.
Moscato Skrevet 22. august 2011 #6 Skrevet 22. august 2011 Bestill nytt skattekort på nett, og fyll ut hvor mye du har tjent og skattet så langt. Hvis du har skattet alt for mye så får du mindre trekk resten av året. Men det skal gjerne være en del før det slår ut. Jeg har lagt merke til at skattemyndighetene helst ser at du betaler litt for mye som du må vente på til året etter. Det er mye for ens egen del også, vel å merke. Du kan be om å få trukket veldig lite ved neste lønning, og så heller gå tilbake til vanlig/riktig trekk etterpå.
Malibulita Skrevet 22. august 2011 #7 Skrevet 22. august 2011 Kan det ikke hende at du har levert inn feil del av skattekortet, og derfor blir trukket 36% i skatt?
Gjest Solsmil Skrevet 22. august 2011 #8 Skrevet 22. august 2011 Jeg vil tro at du får tilbake mye på skatten til neste år. Tenk på det som å spare penger. Blir sikkert kjempe gøy når du får tilbake på skatten. det nytter jo ikke hvis hun trenger pengene hun har krav på nå..
Troilltøva Skrevet 22. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2011 Så det holder ikke med å be om å få tilbakebetalt fra arbeidsgiver da altså? Jeg er helt sikker på at det er riktig del av skattekortet ja, bi-arbeidsgiver har den på 36%. Jeg får prøve og bestille nytt da eller be om mindre skatt i neste lønning, men det hjelper jo lite om arbeidsgiver fortsatt trekker for mye :S
Troilltøva Skrevet 23. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 23. august 2011 økonomiavd befinner seg i en annen del av landet som jeg har forstått det, jeg spurte sjefen i dag om jeg ikke kunne ringe de selv. Men han sa det ikke var noe vits for det blir uansett overført til han. Og det er et landsdekkende bemanningsbyrå så jeg tror nok det ligger i en annen del av landet.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #12 Skrevet 23. august 2011 Arbeidsgiveren kan i utgangspunktet ikke trekke mindre skatt enn det som står på skattekortet. Jeg er ikke skråsikker på hvordan det er hvis de har gjort en feil og trukket mer enn kortet tilsier. Men du kan som sagt få det justert på et nytt skattekort. Men jeg har opplevd at man nærmest må skrøne til skattemyndighetene for å få et kort som gir riktig skatt. Jeg har lagt inn tall i skatteberegningsprogrammet, som pleier stemme sånn noenlunde. Men prøver man bestille nytt skattekort med de samme tallene så får man høyere skatt. Men vi som ønsker å betale riktig skatt istedenfor å "spare" i skatt er tydeligvis i mindretall
Troilltøva Skrevet 23. august 2011 Forfatter #13 Skrevet 23. august 2011 Arbeidsgiveren kan i utgangspunktet ikke trekke mindre skatt enn det som står på skattekortet. Jeg er ikke skråsikker på hvordan det er hvis de har gjort en feil og trukket mer enn kortet tilsier. Men du kan som sagt få det justert på et nytt skattekort. Men jeg har opplevd at man nærmest må skrøne til skattemyndighetene for å få et kort som gir riktig skatt. Jeg har lagt inn tall i skatteberegningsprogrammet, som pleier stemme sånn noenlunde. Men prøver man bestille nytt skattekort med de samme tallene så får man høyere skatt. Men vi som ønsker å betale riktig skatt istedenfor å "spare" i skatt er tydeligvis i mindretall Men hvordan kan de trekke for mye (eller for lite for den del) om man har tabelltrekk, det går jo etter en bestemt tabell Og hvordan kan man få høyere skatt om man bestiller kort med samme tall? Skjønner ingenting jeg...og ikke får jeg noe svar fra sjefen (han har ikke hatt tid etter ferien til å se på det) eller svar på mailen som jeg sendte til lønningskontoret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå