SortEngel Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Jeg har en datter på 6 og en på 7 som begynnte på sfo 1.august Vi bor ca 5-8 min fra skolen og det er en bilvei å krysse. Syns dere der er forsmå til å gå hjem alene?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Nei, jeg synes ikke de er for små. Mine barn har gått hjem alene fra skolen siden de begynte, det er ca. 15 min å gå og kryssing av en trafikert bilvei. Har aldri vært snakk om noe annet, og de gir selv uttrykk for at det er helt greit. 2
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2011 #3 Skrevet 22. august 2011 Dette med "for lang skolevei" er noe som har skjedd etter min tid. Når jeg vokste opp bodde rundt en tredjedel av klassen flere kilometer fra skolen, og de måtte både krysse veier og gå langs bilvei så godt som hele strekningen. Ingen av dem ble verken fulgt eller kjørt til skolen. Sier ikke at dette nødvendigvis er en bra praksis, men det er noe forholdsvis nytt at barna må gjetes til skolen. 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #4 Skrevet 22. august 2011 Nei, jeg synes ikke de er for små. Mine barn har gått hjem alene fra skolen siden de begynte, det er ca. 15 min å gå og kryssing av en trafikert bilvei. Har aldri vært snakk om noe annet, og de gir selv uttrykk for at det er helt greit. Samme her i huset, er halvannen til to kilometer til skolen og de går aleine. Har alltid gått greit. I TS stitt tilfelle er de to stykker, og da burde det i alle fall gå greit. 1
Skylight Skrevet 22. august 2011 #5 Skrevet 22. august 2011 Jeg er litt for dette at jo flere barn som går til og fra skolen, jo tryggere blir det faktisk, både fordi de er flere og for at det blir mindre biler som kjører de. Jeg lot selv min datter gå fra 1 klasse og det tok mellom 15-30 minutter å gå.
Jannu Skrevet 22. august 2011 #6 Skrevet 22. august 2011 Det kommer jo litt an på trafikken (hastighet og mengde trafikk), og om du stoler på at barnet ditt klarer se seg for, gå på rett side osv. Guttungen startet gå våren i 1. klasse. Han har vel et par km, hvor halve veien er uten fortau og han krysser en vei i et kryss. Jeg fulgte han de første gangene, men lot han "lede an".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå