Gå til innhold

Løpe langtur på mølla... ork!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har motivasjon til styrketrening og intervalltrening. Men når jeg skal løpe rolig langtur på 40-60 minutter, er det sååå ork! Jeg er ikke medlem på treningssenter lenger, men så fort jeg får jobb og egen leilighet i byen igjen, skal jeg begynne å trene på treningssenter igjen. Gleder meg så sinnsykt til det! Men til da, må jeg løpe på mølla vi har her hjemme i kjelleren...

Men det er så utrolig kjedelig å stirre i veggen i 1 time når man løper på mølla! Har prøvd å finne fram noen filmer nå og har tenkt å sette en liten tv innpå treningsrommet og se på film mens jeg løper... men fortsatt gruer jeg meg. Har rett og slett ikke lyst!

Å løpe ute, langt, frister heller ikke noe særlig. Så man kan kort og greit si at jeg ikke syns langtur er noe morsomt. Men jeg VIL ha èn langtur i uka.

Eller trenger man det kanskje ikke? Jeg har ca. 2 intervalløkter i uka på mølla og 2-3 styrkeøkter i uka. Men kroppen har vel også kanskje godt av èn rolig langtur i uka? Kanskje kutte ned en styrkeøkt og bytte det til en langtur. Men det ække så leeeett!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er heller ikke noe glad i det. Men det hjelper med god musikk på øret, og å ikke fortelle seg selv at man ikke liker det. Prøve å se positivt på det.

Jeg liker også å ha med meg en venn, men det er jo individuelt såklart.

Skrevet

Inspirerande musikk eller tv som du sjølv nemner, kan ofte hjelpe. Då merkar ein ikkje tida så godt.

Skrevet

Trenger ikke å løpe på mølla heller... Løp på ei bane eller i skauen.

• Liker 2
Gjest Lizette
Skrevet

Jeg pleier ofte å høre på debattprogrammer o.l. på radioen, da glemmer jeg liksom litt at jeg løper. Synes egentlig det er bedre enn musikk, iallefall hvis temaet som diskuteres er interessant og noe som engasjerer meg.

• Liker 1
Skrevet

Å løpe ute, langt, frister heller ikke noe særlig.

Hvorfor ikke? Hvis du bor midt i Oslo sentrum kan jeg tildels forstå deg, men det er ikke så langt til en park eller til Nordmarka, i verste fall kan du ta T-bane.

Hvis du ikke bor i Oslo, men i f. eks. Bergen, kan jeg skjønne at det frister lite å jogge i regnvær, men det er vel ikke regn hver dag? Når man jogger holder man seg jo stort sett varm selv om man blir våt, i motsetning til når man sykler, så det er ikke så ille å jogge i regnvær.

Hvis du rett og slett ikke liker å jogge i skog og mark så har du et holdningsproblem. Jeg kan skjønne at folk synes det er dørgende kjedelig å holde på en time på en tredemølle, men at det skal være så ille å jogge en time i skog og mark skjønner jeg rett og slett ikke.

Eller trenger man det kanskje ikke? Jeg har ca. 2 intervalløkter i uka på mølla og 2-3 styrkeøkter i uka. Men kroppen har vel også kanskje godt av èn rolig langtur i uka? Kanskje kutte ned en styrkeøkt og bytte det til en langtur. Men det ække så leeeett!

For å bygge kondisjon trenger du trening som stimulerer kroppen til å bygge ut de fine kapilærene i muskulaturen. Det gjøres med langkjøring under terskelpuls. Utholdenhetsutøvere på høyt nivå trener ca. 80% langkjøring og 20% intervall, selv en mosjonist bør ikke ha høyere andel intervall enn 50%, helst mindre, hvis h*n ønsker best mulig kondisjon.

• Liker 1
Skrevet

Lance: Ha LITT mer forståelse da... At du ikke skjønner hvorfor man ikke gidder å jogge ute, det er en egoistisk tanke. Kanskje DU ikke syns det er så forferdelig kjedelig, men ikke alle er som deg. Noen dager så er bare ALT ikke fristende... andre dager vil man trene hele tiden! Så blææ bare klapp igjen munnen din du :popcorn:

Skrevet (endret)

...men at det skal være så ille å jogge en time i skog og mark skjønner jeg rett og slett ikke.

Og jeg skjønner ikke at folk synes det er kjedelig å danse! Folk assa, så rare de er! :roll:

Nei, men helt ærlig, er det så vanskelig å forstå at ikke alle finner gleden i det samme som deg? Selv er jeg veldig glad i å gå hvis jeg får musikk på øret. Jogge, derimot? Puh. Det har begynt å komme seg, men det er først og fremst pga. mestringsfølelsen, ikke fordi det er gøy. Hadde det å gå gitt meg like bra form som å jogge hadde jeg helt klart valgt å gå! Jogging er kjedelig for noen, uansett hvor pen naturen er eller hvor frisk lufta er. For min del er problemet med jogging ute nettopp det at jeg ikke får observert omgivelsene grundig nok, jeg må konsentrere meg om løpinga. Når jeg går trenger jeg bare å følge kroppen og nyte livet rundt, jeg kan observere. På en tredemølle er begge deler like dørgende kjedelig.

At noen ikke greier å skjønne det, synes jeg er rart. Jogging er faktisk en utrolig monoton treningsform, så at noen ikke blir mer oppmuntret av at man slenger inn noen trær forstår jeg veldig godt!

Men, tilbake til TS: Hvis du absolutt vil jogge må du bare "tvinge" deg selv til det, og sette deg mål (f.eks løpe samme distanse på kortere tid). Etterhvert blir det bedre. Som du skjønner var ikke jeg glad i å jogge heller, men nå er det helt ok, nettopp fordi jeg mestrer det mye bedre, og det begynner å bli en rutine, og er en herlig måte å våkne på. Men det kommer for meg aldri til å bli like gøy som å klatre i en vegg, løfte vekter, danse eller gå en tur, og det aksepterer jeg. Alt må ikke være supergøy. ;)

Edit: Hundre skrivefeil.

Endret av Coarvi
Skrevet (endret)

Lance: Ha LITT mer forståelse da... At du ikke skjønner hvorfor man ikke gidder å jogge ute, det er en egoistisk tanke. Kanskje DU ikke syns det er så forferdelig kjedelig, men ikke alle er som deg. Noen dager så er bare ALT ikke fristende... andre dager vil man trene hele tiden! Så blææ bare klapp igjen munnen din du :popcorn:

Hadde kanskje hatt litt respekt for deg om du ikke huket av for anonym bruker, men nå har jeg ikke det i det hele tatt.

Jeg forstår heller ikke at noen vil heller løpe på mølle enn ute. Forutsatt at det ikke høljer ned, er mye vind, er klinkende is, eller mange minusgrader.

Jeg mistenker at mange av dem som foretrekker å løpe inne er av samme sort som de som leser magasiner mens de halvjogger, eller står på step-maskinen. Det finnes selvsagt unntak, men jeg tror du skjønner hvor jeg vil med dette.

Men jeg forstår at noen synes langkjøring er kjedelig. For det er det av og til. Men du må ofre litt for mosjoneringen i blant.

Endret av Supraspinatus
  • Liker 2
Skrevet

Hadde kanskje hatt litt respekt for deg om du ikke huket av for anonym bruker, men nå har jeg ikke det i det hele tatt.

Jeg forstår heller ikke at noen vil heller løpe på mølle enn ute. Forutsatt at det ikke høljer ned, er mye vind, er klinkende is, eller mange minusgrader.

Jeg mistenker at mange av dem som foretrekker å løpe inne er av samme sort som de som leser magasiner mens de halvjogger, eller står på step-maskinen. Det finnes selvsagt unntak, men jeg tror du skjønner hvor jeg vil med dette.

Men jeg forstår at noen synes langkjøring er kjedelig. For det er det av og til. Men du må ofre litt for mosjoneringen i blant.

Enig.

Anonym, forstå hvorfor mange ikke gidder å løpe INNE.

Det er forskjell på folk, og null vits å rakke ned på svar her inne, med mindre de var lite konstruktive.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Eh, det er ingen her som synes det er bedre å løpe inne enn ute? Merkelig å kritisere mennesker som foretrekker å løpe inne i en tråd der de ikke eksisterer en gang...

Det er snakk om de som ikke liker å løpe generelt sett! Noe som er fullt forståelig, løping er monotont og kjedelig, særlig de første månedene til man lærer seg å like det. ;)

Endret av Coarvi
Skrevet

Eh, det er ingen her som synes det er bedre å løpe inne enn ute? Merkelig å kritisere mennesker som foretrekker å løpe inne i en tråd der de ikke eksisterer en gang...

Eh, TS foretrekker å løpe inne.

Jeg har prøvd med lydbok, musikk, dagdrømming og målfokusering, men jeg synes tiden går ufattelig tregt på mølle. Ute løpet jeg dobbelt så langt som på mølle, for det er ikke like monotont.

Tenkte jeg skulle prøve å ta med iPaden å se på film mens jeg løper. Noe lett underholdene sit-coms eller noe slikt. Kanskje tiden går fortere da. Enn så lenge løper jeg ute mens været godkjenner det.

Skrevet

For meg hjalp det å sette meg noen mål, tilslutt ble det så gøy at jeg glemte bort de måla mine. Falt ned fra den skyen med kronisk beinhinnebetennelse da :P

Skrevet

Å løpe langtur på mølla anbefales ikke. Det er tøft for ledd på sikt, jeg har selv fått problemer med knær og legghinne etter for mye mølle-bruk i perioder der været er dårlig.

Selv synes jeg tiden flyr. Har alltid et utvalg av gode spillelister, og det er utrolig godt å bare koble ut litt. Ofte utfordrer jeg meg selv på distanse eller tid, da blir fokus på å slå egne rekorder.

Det å løpet ute er i tillegg til å være mye bedre for ben utrolig mer motiverende. Da suser tiden. Jeg ser frem mot dagens tur, det er total avkobling.

Om du ikke klarer å motivere deg, hverken på senter eller ute, hadde jeg valgt en annen form for kondisjonstrening. Trening man synes er kjedelig og ikke finner noe glede av kan virke som et forsurende element i hverdagen på kort sikt, og ødelegge all vilje til å komme seg på trening på sikt. Sannsynligheten er da stor for at man slutter. Jeg har det forholdet til spinning - da jeg slet med kneet burde jeg syklet, men det er en treningsform jeg aldri har funnet motivasjon i

• Liker 1
Skrevet

Enig med Atheene, finn en form for trim som du liker. Tror du har mye mer igjen både fysisk og psykisk ved å ta en daglig spasertur/sykkeltur enn å grue deg til den ukentlige joggeturen.

• Liker 1
Skrevet

Langtur på sykkel derimot. Helt nydelig. Legger du til solskinn og mer enn 10 grader i luften, så er det nydelige forhold.

Men det var vel kanskje ikke et alternativ.

Skrevet

Jeg synes det er ok å løpe alene både ute og inne, varierer litt hva jeg synes er greiest, men ingen av delene er favoritter. Har jeg en partner å løpe med er det digg å løpe ute! :)

Når jeg løper pleier jeg å høre på favorittmusikken (gjerne tempo) eller tenke på alt mulig rart (hva skal jeg ha på meg i morgen? Hva skal jeg spise når jeg kommer inn? Hva er universet, egentlig?), da går tida fort. Er jeg ikke u humør til å løpe i det hele tatt lar jeg være å tenke på noe som helst - jeg bare løper.

Skrevet

Eh, TS foretrekker å løpe inne.

Er jeg blind? Jeg klarer ikke se at hun skriver det, bare at hun gleder seg til hun kan trene på treningssenter igjen (hva enn det innebærer)...

Men jeg kan være blind jeg, altså... :sjenert:

Skrevet (endret)

Er jeg blind? Jeg klarer ikke se at hun skriver det, bare at hun gleder seg til hun kan trene på treningssenter igjen (hva enn det innebærer)...

Men jeg kan være blind jeg, altså... :sjenert:

må jeg løpe på mølla vi har her hjemme i kjelleren...

Å løpe ute, langt, frister heller ikke noe særlig.

Jeg tolker det som det er å foretrekke å løpe hjemme i kjelleren kontra ute.

Endret av Mynona-83
Skrevet

Og jeg skjønner ikke at folk synes det er kjedelig å danse! Folk assa, så rare de er! :roll:

Jeg ser at jeg formulerte meg litt uheldig. Det jeg mente var at hvis man nå først er innstilt på å jogge, så har jeg problemer med å skjønne at noen foretrekker å løpe på en tredemølle framfor å løpe ute i skog og mark.

For det første er det jo mye finere å se seg rundt i skogen enn å kikke rundt i et svett rom. Det er til og med bevist vitenskapelig (den type vitenskap som handler om å slå inn åpne dører, akkurat dette sto i A-magasinet en gang i sommer) at mennesker har sterkere lykkefølelse og sinnsro når vi er ute i naturen enn når vi er omgitt av betongvegger.

For det andre er det mye bedre for kroppen. På en tredemølle er underlaget helt flatt, mens vi er skapt for å gå i ulendt terreng. Å jogge på tredemølle gir derfor mye større sjanse for belastningsskader.

Ellers så har det vært påpekt flere ganger her på forumet at det er mange som er for ivrige til å krysse av for anonym bruker. Det er greit hvis man har noen pinlige ting man lurer på, men hvis man vil komme med meninger, eller komme med angrep på andres meninger, bør man publisere det under sin vanlige profil. Man er jo fremdeles anonym med mindre man har fortalt gud og hvermann at "den profilen, det er meg!".

Hvis man synes det er så kjedelig å jogge, både på tredemølle og ute, så bør man finne en annen treningsform som man liker. Det er veldig få som klarer å opprettholde et treningsregime med en treningsform de ikke liker.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...