AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Snuppa vår fyller ti år om et par uker. I den forbindelse har spørsmålet om hvor mange man kan be/hvor mange som kan utelates kommet opp. Dette er første året hvor det ikke er en selvfølge at alle jentene skal inviteres. (Jeg har sagt at hun kan invitere alle hvis hun vil.) Hun har uttalt at hun ikke ønsker å invitere alle. Jeg har sagt at da er det en begrensning for hvor mange hun kan be, slik at det ikke bare er noen få som blir utelatt. De er totalt 11 jenter i klassen; altså er det 10 jenter som kan inviteres. Hvor mange synes dere maks antall å invitere?
Caramba Skrevet 22. august 2011 #5 Skrevet 22. august 2011 Hvis det "bare" er 10 så hadde jeg villet bedt alle 10. Nå er mine så små enda at det er enselvfølge å be alle, men det blir kanskje anderledes etterhvert. Jeg synes alikevel ikke 10 gjester er så veldig mye. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #6 Skrevet 22. august 2011 Jeg mener maksimalt halvparten bør være i selskapet, slik at majoriteten ikke er der, det vil si at maks fire bør inviteres - fem til sammen. Skjønner dog hvis fem bli invitert, men da blir minoriteten utelatt, noe som er uheldig. 5
Gjest henriett3 Skrevet 22. august 2011 #7 Skrevet 22. august 2011 (endret) Jeg brukte å be 10-15 da jeg var liten, men vi hadde et veldig stort hus. Synes ikke at man skal be 10 jenter, og utelate 1, selv om de bare går i 1 klasse. Tenk viss du var denne jenta som ble utelatt. Endret 22. august 2011 av henriett3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #8 Skrevet 22. august 2011 Alle, halvparten eller ingen. Min sønn gikk i en klasse med over 20 elever av begge kjønn. Til bursdag ble det invitert cirka fem av de nærmeste vennene. Jeg gikk i en klasse med 27 elever. Inviterte 4-5 av de jeg hadde mest kontakt med. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #9 Skrevet 22. august 2011 Hvis det "bare" er 10 så hadde jeg villet bedt alle 10. Nå er mine så små enda at det er enselvfølge å be alle, men det blir kanskje anderledes etterhvert. Jeg synes alikevel ikke 10 gjester er så veldig mye. Som jeg skrev har hun fått valget om å invitere alle jentene, men hun ønsker ikke alle jentene der. Og jeg ønsker ikke å tvinge henne (som den eneste jenta i klassen) til å måtte invitere alle sammen. Jeg brukte å be 10-15 da jeg var liten, men vi hadde et veldig stort hus. Synes ikke at man skal be 10 jenter, og utelate 1, selv om de bare går i 1 klasse. Tenk viss du var denne jenta som ble utelatt. Men her er det jo ikke snakk om å utelate 1! Jeg hadde inne i hodet mitt tenkt at hun kunne få be 5 stk (eller alle); altså at 5 stk ikke ble bedt, og det ser ut som om det er flere her som synes det er greit, så da lander vi sikkert på det. + at hun skal be et par av guttene da, men det er jo uvesentlig så lenge det ikke er noe spørsmål om å be flere enn to av dem. 2
Salander Skrevet 22. august 2011 #10 Skrevet 22. august 2011 Da håper jeg dere tar invitasjoner utenfor skolen. Har ikke tall på hvor mange gråtende barn jeg har måttet trøste fordi noen i klassen deler ut invitasjoner, men ikke til alle! 9
Moscato Skrevet 22. august 2011 #11 Skrevet 22. august 2011 Da håper jeg dere tar invitasjoner utenfor skolen. Har ikke tall på hvor mange gråtende barn jeg har måttet trøste fordi noen i klassen deler ut invitasjoner, men ikke til alle! Ja, dette vil jeg bare støtte. Det burde jo være en selvfølge, men har selv erfart at enkelte foreldre er altfor korttenkte når det gjelder sånt. Og selv om det er praktisk at de går sammen hjem fra skolen, for eksempel, så bør det også ofte unngås fordi det blir veldig mye fokus på det i løpet av skoledagen. Da er det bedre å ta bursdagen etter middag. Det er ikke noe hyggelig å være den jenta som har samme skolevei som bursdagsbarnet, og dermed blir gående sammen med gjestene hjemover, men ikke er bedt i bursdagen. Greit nok at det er noe som går innunder "livets harde realiteter", men man trenger ikke trykke det opp i trynet på barna. 3
Gjest imli Skrevet 22. august 2011 #12 Skrevet 22. august 2011 Jeg brukte å be 10-15 da jeg var liten, men vi hadde et veldig stort hus. Synes ikke at man skal be 10 jenter, og utelate 1, selv om de bare går i 1 klasse. Tenk viss du var denne jenta som ble utelatt. Det er 11 jenter, då kan ein berre invitere 10 - TS si dotter er nummer 11 Enkel matematikk... Eg tykkjer det er greitt å invitere 5. Blir det for lite, får ho heller invitere fleire utanfor klassa.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #13 Skrevet 22. august 2011 Her har også spørsmålet kommet opp i år. For snuppa har lyst på en bursdag hvor jeg rett og slett ikke kan ha med alle jentene. Så da har jeg sagt hun kan be halvparten.
Skylight Skrevet 22. august 2011 #14 Skrevet 22. august 2011 Vanskelig tema dette her, men så lenge man kaller det barnebursdag og antall man kan be, så mener jeg at alle må bli bedt, om man så helst ikke ønsker at alle jentene skal komme. Men det er min mening da og jeg sa selv til min datter at alle måtte bli bedt og det viste seg at de som ikke ønsket å komme, heller ikke kom, så det løste seg naturlig, men ingen ble ekskludert likevel.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #15 Skrevet 22. august 2011 I min datters klasse er jentene inndelt i to gjenger, en på fem jenter og en på sju. Min datter er i gjengen på sju, og det blir derfor naturlig at hun ber de seks hun faktisk er sammen med i bursdager osv. Det er det samme i den andre gjengen. Synd at det skal være sånn, men disse to gjengene går bare ikke så godt sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #16 Skrevet 22. august 2011 Man eskluderer ikke noen hvis man bare ber de nærmeste venninne. Jeg inviterte de jeg hadde god kontakt med, 4-5 jenter, og ble heller ikke ekskludert av de andre av den grunn. Sprørsmålet kom, nå har du bursdag snart og du må bestemme deg for hvem du skal be. Be ti stykker? Er det moderne å be alle man kjenner selv om man er barn? 1
Mamma1 Skrevet 22. august 2011 #17 Skrevet 22. august 2011 Syns også invitasjonen burde skje utenfor skolen. Syns også det er fint at du tenker på at ingen skal føle seg utelatt. Jeg er mamma til ei jente som etter to år i klassen har blitt bedd i en bursdag, og det var visst tvang det også.. Utrolig trist. 1
Gjest lærer Skrevet 22. august 2011 #18 Skrevet 22. august 2011 Kjempe viktig at færre en halvparten blir invitert. Men, for å være ærlig... du bør pushe litt på for at hun skal be alle. Det er så synd på de som lett havner utenfor. Dersom alle bare ber noen få, er det fort at noen barn ikke blir bedt i særlig mange selskap, mens de populærere jentene får gå i mange. Skal hun likevel kun invitere noen så så tenk på: Invitasjonene bør i alle fall deles ut utenom skoletid. Med 11 jenter i klassen bør det derfor være max 5 i bursdagen, inkludert din jente. Dermed kan hun invitere fire stykker. Finn for all del ikke på å utelate 2-3 stykker. Ikke noe er værre en det. Det vil bli husket av de ubedde i år fremover. Hva gjør meg så ille at hun ikke vil invitere meg? Det kan være kjempe vondt. Datteren din må også regne med selv å ikke bli bedd i alle selskap, dersom hun utelater noen. Er det noe hun har tenkt på?
Gjest lærer Skrevet 22. august 2011 #19 Skrevet 22. august 2011 I min datters klasse er jentene inndelt i to gjenger, en på fem jenter og en på sju. Min datter er i gjengen på sju, og det blir derfor naturlig at hun ber de seks hun faktisk er sammen med i bursdager osv. Det er det samme i den andre gjengen. Synd at det skal være sånn, men disse to gjengene går bare ikke så godt sammen. Dere gjør jo ikke saken noe bedre med å kun invitere en av gjengene. Det er jo med på å underbygge det hele. Dersom dere ikke ønsker at det skal være slik er det kjempe viktig at dere prøver å skape gode felles opplevelser for begge gjengene. Spesielt dersom din datter er i samme alder som TS. Ca 10 år. Her har dere foresatte masse å si, før de blir eldre. Det er ikke lett å gjøre noe med slike klikkdannelser, men å resignere gjør det 1000 ganger værre. Her må dere være sterke voksne. 1
Jannu Skrevet 22. august 2011 #20 Skrevet 22. august 2011 Vi har på foreldremøte diskutert akkurat dette, og alle var enige. Enten ber man alle sammen, alle av samme kjønn eller så ber man under halvparten. Invitasjoner kan kun deles ut på skolen når alle eller alle av samme kjønn bes. Så her ville jeg sagt maks 5, eller alle 10.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå