Annta Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 (endret) Min nest yngste sønn begynte i 1. klasse i dag. Syns folka der virka veldig koselige, både lærerne og foreldrene. Det eneste jeg reagerte på, var at de skulle ha minnestund etter terroraksjonene, også i dag - på 1. skoledag! Det syns jeg slettes ikke noe om.. 1. skoledag er noe man skal minnes som noe morsomt, ikke som en sørgedag! Vet det er 1 måned siden det skjedde nå, men jeg syns alikevel de kunne utsatt det i noen dager! Hva syns dere? Edit: Minnestund ble til minnemarkering. Endret 22. august 2011 av Annta
Fluffe Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Min nest yngste sønn begynte i 1. klasse i dag. Syns folka der virka veldig koselige, både lærerne og foreldrene. Det eneste jeg reagerte på, var at de skulle ha minnestund etter terroraksjonene, også i dag - på 1. skoledag! Det syns jeg slettes ikke noe om.. 1. skoledag er noe man skal minnes som noe morsomt, ikke som en sørgedag! Vet det er 1 måned siden det skjedde nå, men jeg syns alikevel de kunne utsatt det i noen dager! Hva syns dere? Edit: Minnestund ble til minnemarkering. Vet ikke hvor i landet du bor jeg. Men kan hende det er noen som har gått på skolen som har blitt drept. Jeg syntes det var riktig gjort jeg. For da er alle sammlet. 1
Annta Skrevet 22. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2011 Vet ikke hvor i landet du bor jeg. Men kan hende det er noen som har gått på skolen som har blitt drept. Jeg syntes det var riktig gjort jeg. For da er alle sammlet. Er ingen på skolen der som ble drept. Jeg syns de kunne ha utsatt det i noen dager, istedenfor å ha det på 1. dagen dems. 2
Gjest pysepusen Skrevet 22. august 2011 #4 Skrevet 22. august 2011 Jeg skjønner deg - og jeg skjønner skolen. Det er jo akkurat én måned siden i dag og om jeg ikke husker feil så er dette noe alle skoler skal gjøre i dag? Men ja, første skoledag er jo noe de skal huske som en positiv ting... likevel så tror jeg ikke at elevene synes det er så fælt. Dette er noe som har gått inn på de aller fleste her i landet - direkte rammet eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #5 Skrevet 22. august 2011 Barna har bare godt av å lære at hver dag ikke er hipp hopp og tjohei! 4
litle_my Skrevet 22. august 2011 #6 Skrevet 22. august 2011 Det eneste jeg reagerte på, var at de skulle ha minnestund etter terroraksjonene, også i dag - på 1. skoledag! Det syns jeg slettes ikke noe om.. 1. skoledag er noe man skal minnes som noe morsomt, ikke som en sørgedag! Vet det er 1 måned siden det skjedde nå, men jeg syns alikevel de kunne utsatt det i noen dager! Hva syns dere? 77 senger står tomme etter 22/7. 77 mennesker er gått bort i den største kollektive tragedien i Norge i nyere tid. Hele landet stod stille i nesten en uke for bare en måned siden. En hel generasjon har opplevd noe som har forandret deres virkelighetsoppfatning. MANGE kommer til å lide under PTSD. Og du er opptatt av om en minnemarkering ødelegger minnet om første skoledag? Det synes jeg er usmakelig. 10
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #7 Skrevet 22. august 2011 77 senger står tomme etter 22/7. 77 mennesker er gått bort i den største kollektive tragedien i Norge i nyere tid. Hele landet stod stille i nesten en uke for bare en måned siden. En hel generasjon har opplevd noe som har forandret deres virkelighetsoppfatning. MANGE kommer til å lide under PTSD. Og du er opptatt av om en minnemarkering ødelegger minnet om første skoledag? Det synes jeg er usmakelig. Jeg kan forstå tanken til TS, men jeg synes du sa det på en veldig bra måte
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #8 Skrevet 22. august 2011 På skolene i min kommune ble minnemarkeringen holdt første skoledag (i forrige uke, vel å merke), men førsteklassingene deltok ikke. I stedet snakket de om saken litt senere i uka, og lot elevene spørre om det de trengte. Virker som det var ganske ok, både for foreldre og elever. 1
Gjest frøken am Skrevet 22. august 2011 #9 Skrevet 22. august 2011 Nå er det jo slik at en førsteklassing ikke har det samme forholdet til disse terroraksjonene som vi voksne har. Da skal de få slippe å deale med dette første skoledag. Og det å si at de må lære at hver dag "ikke er hipp hopp og tjohei", er tullete... Dette har man NOK av tid til senere i livet! 1
Gjest pysepusen Skrevet 22. august 2011 #10 Skrevet 22. august 2011 Nå er det jo slik at en førsteklassing ikke har det samme forholdet til disse terroraksjonene som vi voksne har. Jeg så nyhetene på NRK Super i går. Der var det en del om terroraksjonene - på deres nivå. Så selv om de små ikke tenker på det på samme måte som oss så har de også tanker og skal tas seriøst. En minnemarkering kan være veldig riktig for en førsteklassing også. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #11 Skrevet 22. august 2011 Nå vet ikke jeg hva denne minnemarkeringen gikk ut på, men jeg ser for meg at den var av denne typen: Skolen samles i ca. 1 kvarter utenfor skolen, gjerne ved flaggstanga og de voksne snakker kjapt om det som har skjedd og at de skal minnes de døde med ett minutts stillhet. Og så får ungene gå inn. Hvis det var av denne, "lettvarianten", synes jeg overhodet ikke det er noe å klager over. Slike markeringer hadde vi på min barneskole, første skoledag etter at en lærer hadde gått bort i ferien. Det verken ødela dagen eller påvirket den i noen stor grad. Om minnemarkeringen var en slags gjentakelse av den som var i går, med opplesing av alle de 77 navnene osv., DA skjønner jeg at folk reagerer, fordi det er noe 6-åringer ikke trenger eller som regel er rolig nok til å ta del i. Men som sagt ser jeg for meg at det ikke var en sånn type minnemarkering. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #13 Skrevet 22. august 2011 Min nest yngste sønn begynte i 1. klasse i dag. Syns folka der virka veldig koselige, både lærerne og foreldrene. Det eneste jeg reagerte på, var at de skulle ha minnestund etter terroraksjonene, også i dag - på 1. skoledag! Det syns jeg slettes ikke noe om.. 1. skoledag er noe man skal minnes som noe morsomt, ikke som en sørgedag! Vet det er 1 måned siden det skjedde nå, men jeg syns alikevel de kunne utsatt det i noen dager! Hva syns dere? Jeg synes det blir litt overdrevet når det skal være minnemarkeringer på alle barneskolene. Jeg tror voksne gjør dette til en større sak for barna enn det i utgangspunktet er. Et sted leste jeg om en klasse der barna tenner lys for ofrene hver dag. Det sto ikke noe om hvor lenge de skulle holde på med det. Men jeg synes som sagt det overdrives litt, ja. Sånn sett burde man jo hatt minnestunder for sultofrene rundt om i verden, hver eneste dag til man har klart å få en slutt på hungersnød.
Gjest pysepusen Skrevet 22. august 2011 #14 Skrevet 22. august 2011 Jo, men ikke første skoledag! Hvorfor ikke? Dette er noe som har preget en stor del av ferien deres. Når det er sagt så mener jeg hvis første skoledag var i dag som er en måned etter. Hvorfor det skulle gjennomføres forrige uke skjønner jeg ikke...
Vibi Skrevet 22. august 2011 #15 Skrevet 22. august 2011 Jeg synes det blir litt overdrevet når det skal være minnemarkeringer på alle barneskolene. Jeg tror voksne gjør dette til en større sak for barna enn det i utgangspunktet er. Et sted leste jeg om en klasse der barna tenner lys for ofrene hver dag. Det sto ikke noe om hvor lenge de skulle holde på med det. Men jeg synes som sagt det overdrives litt, ja. Sånn sett burde man jo hatt minnestunder for sultofrene rundt om i verden, hver eneste dag til man har klart å få en slutt på hungersnød. det blir litt søkt å sammenlikne sultkatastrofen i Afrika med et terrorangrep som har rammet vårt eget land. Det har noe med nasjonalfølelse å gjøre. Jeg tror ikke 6-åringene skjønner omfanget av katastrofen i så stor grad at det ødelegger deres opplevelse av første skoledag. Kanskje det tvert imot bidrar til å gjøre den ekstra spesiell.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #16 Skrevet 22. august 2011 Jobber som lærer i en kommune der det ble bestemt at skolene skulle ha en minnemarkering andre skoledag. Det synes jeg var en riktig avgjørelse, for da fikk 1. skoledag være en positiv dag for elevene, mens dag to ble til ettertanke. På skolen der jeg arbeider ble de største barna samlet til en felles minnemarkering, mens de minste elevene hadde en fin markering i klasserommet. Særlig for seksåringene er fire uker en "evighet" siden, og jeg synes 1. skoledag skal være en positiv dag med elevene i fokus. Å bruke tid på Utøya-tragedien er viktig og riktig, men la de små barna ha sin store dag uavhengig av dette. 1
Jens Skrevet 23. august 2011 #17 Skrevet 23. august 2011 På sønnen min sin skole hadde de ikke minnemarkeing igår, noe jeg er veldig glad for. Dagen var en gledens dag, og denne dagen vil han huske med glede resten av livet.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2011 #18 Skrevet 23. august 2011 Hos oss startet 2.-7. klasse på morgenen. De hadde minnestund/samling hvor dette ble snakket om. 1. klasse startet kl 12 - og da var det ingen slik minnemarkering. Som mange over her sier - en 6-åring har ikke samme forståelse for dette som de litt større barna. Jeg skjønner TS veldig godt. En førsteklassing skal kunne glede seg over første skoledag. Dette handler ikke om at man ikke har respekt for alle de som mistet sitt liv 22. juli, men vi må skille litt glede og sorg. Første skoledag er en gledes dag for alle 6-åringer. Jeg forstår godt at man har minnesamlinger for de litt større barna - og spesielt på skoler som er direkte berørt. Syns forresten noen av dere er kvasse i svarene.. usmakelig synes jeg absolutt ikke TS sine tanker er. :-) TS: håper resten av dagen var super for ditt førsteklassebarn! 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2011 #19 Skrevet 23. august 2011 Syntes det er usmakelig å klage over minnesmarkering. Er det så grusomt å offre 15min av første skoledag? 1
Gjest lærer Skrevet 24. august 2011 #20 Skrevet 24. august 2011 Vet du- jeg forstår deg. Er ikke i mot noen minnemarkering... men ser også at det ikke er så heldig første skoledag for 1. klassingene. Da er det så mye annet som er viktig. Dette er en viktig milepel som de har gledet seg til... lenge. Er enig i at det kunne ventet noen dager for de yngste. Vi har valgt å gjøre det slikt. Dersom det er mange i kommunen der du bor som er rammet, det kan være søsken, elever på ungdomskolen ved siden av ev. annen familie til barn på skolen etc. så har jeg større forståelse for dette. Vi har valgt å ikke ha noen markering på skolen men det er tema i alle klasser. I 1. klasse toner vi det ned, og tar det ikke den første skoleuken, dersom det ikke skulle dukke opp som tema blant elevene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå