Gå til innhold

Hvordan få utrygg katt til å bli trygg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For noen år siden var jeg på en fest. De sparket den nydelige kattungen sin, slo han og dro han i halen på "gøy" og lo etterpå :( Jeg(vi) som har hatt katt i alle år og er en virkelig dyreelsker sa at dersom de ikke slutter, så tar jeg han med meg hjem og drar fra festen eller ringer dyrebeskyttelsen. Fikk da til beskjed at jeg vær så god kunne ta han med meg hjem for de var drittlei katten som tisset inne hele tiden og de kom til å slippe han ut på hovedveien så de ble kvitt han. Pusen var vettskremt, men etter mye om og men fikk jeg lokket den bort til meg og en holdt seg rolig i armene mine frem til jeg kom hjem. Jeg var 16 på den tiden og hadde ikke egen leilighet, men min katteelskende mor som har hatt katt siden hun ble født omtrent sa vi kunne beholde han til tross for at vi hadde en annen hannkatt i hus.

Den andre hannkatten døde etter 15 år nå i vår så nå har mamsen kun den katten som jeg tok med meg hjem fra festen igjen. MEN mamma skal selge huset sitt nå i februar neste år og flytter etterpå til Sverige. Hun lurte da på om jeg kunne passe på pusen hennes/min(?) til hun hadde kommet seg i orden for hun følte ikke for å ta med en pus til Sverige når bostedet enda var ukjent og hun kommer til å dra på visninger og eventuelt pusse opp. Problemer er bare at pusen er LIVREDD alt og alle utenom min mor. Jeg flyttet ut da jeg var 17 og mamma ville ikke at jeg skulle ta han med meg siden han ikke er/var trygg på meg. Han er ekstremt kosete med mamma og er en veldig snill og rolig pus (nå er han ca 5 år) men når andre nærmer seg tør han ikke å komme bort og hvis mamma har besøk av oss unger eller andre familiemedlemmer tør han ikke å komme inn i huset :( Jeg har prøvd å få han til å bli trygg meg de gangene jeg er der, men det ser ikke ut som om han tør å komme bort til meg. Har prøvd å sette meg på huk og "ake" meg bortover til han sånn at han ikke føler at jeg er stor, men på samme høyde som han og da kan jeg kose litt med han og det liker han, men med en gang jeg reiser meg så løper han vettskremt vekk.

Hvordan skal jeg da klare å passe pusen? Mamma har ikke reist på ferie på disse 5 årene for hun ville ikke at noen skulle passe han sien han er så redd for andre mennesker. Jeg kan nevne at jeg ikke er ofte hos mamma, rundt 1-2 ganger i mnd så jeg VET at dette ikke er god nok tid til å bli kjent med meg på. Bør jeg sove hos mamma helt til han blir trygg på meg? Vil ikke at pusen skal være redd og utrygg :( Mamma sa hun kunne sove hos meg helt til pusen ble trygg siden det er nye omgivelser. Hva skal vi gjøre?

Ps: IKKE mine venner som gjorde dette.

Edit: Hvor lenge før mamma reiser bør vi begynne med å gjøre han trygg på meg? Jeg får i tillegg en baby i oktober, så jeg håper det går bra. Han viser ingen tegn til sjalusi (slik den forrige katten gjorde) så jeg regner med at ingen skader vil skje, men vi skal så klart passe GODT på. Hun har ingen andre som kan passe den siden min bror har rottweiler, min bestemor sin samboer er allergisk og min onkel jobber i Nordsjøen så han er borte mye av gangen. Resten av familien bor i utlandet eller i en annen bydel. Den eneste muligheten er meg. Han er heller ikke noen innekatt. Han går ut og inn så mye han vil, men han er inne minst 1 gang for dagen.

Endret av HenLu
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Katten min er redd alle andre enn samboeren min og meg. Vi har ærlig talt ikke så mye besøk og han har derfor ikke vent seg til andre mennesker. Men han er ung(straks ett år) og har aldri opplevd noe vondt slik som pusen til mammaen din har, så han kommer fram etter et par timer de gangene vi har besøk. Da han var på sommerferie hos pappaen min i sommer tok det en helg før han kom frem, nye steder er jo gjerne litt skumle. Siden du får lov å kose med han når du er på gulvet kan det være lurt å tilbringe mer tid sammen med han på gulvet. Ligg der når du skal se på TV f.eks, kanskje la soveromsdøra stå oppe på natta sånn at han kan komme oppi og sjekke deg ut, sett fram noe av yndlingsmaten hans og legg/sett deg ved siden av. Er han leken? I så fall kan du jo leke med han på gulvet.

Har strengt tatt ikke mye peiling på katter selv, men dette fungerte da vi fikk katten vår og han var livredd oss. Og kanskje det kan hjelpe med Feliway, det skal jo senke stress hos katter :)

Skrevet

Herregud så provosert jeg blir av slik oppførsel. Hvem i huleste finner det 'gøy' å plage et dyr?

Du er snill og flink som tok katten med deg, jeg tror jeg hadde anmeldt de svina eller rett og slett fått noen til å 'ta' dem. For noen svin.

On topic;

Har en katt selv som er vettskremt alt og alle. Hun blir 1 år gammel nå i høst.. Hun kom fra et 'bra' hjem, og ingen har vært slemme mot henne. Likevel er hun lettskremt ovenfor andre enn meg. Hun har begynt å bli litt mer avslappa til resten av folkene som bor her i huset men er fortsatt hovedsakelig en 'enmanns katt', dvs at hun stoler aller mest på en av oss,og det er meg. :)

Det tar tid for enkelte katter å tilpasse seg virker det som,og å stole på folk. Du må bare la katten ta sin tid og selv om katten ikke kommer bort til deg med det første så må du ikke gi opp og reise deg og gå vekk.

Skrevet

Jeg har et kattepassfirma, og passer ofte katter som kun stoler på eieren. Jeg har god erfaring med å sitte/ligge på gulvet og la pusen komme til meg. Når den kommer til meg så lar jeg den snuse på hånd/foten min, og om den da holder seg i nærheten kan jeg klappe den forsiktig. Etter noen få ganger vinner jeg pusens tillit, og som regel kryper de opp på fanget.

Dette har funket på alle redde katter jeg har passet utenom en, men stikkordet er å bruke god tid, være rolig og ha rolige bevegelser,

Tilslutt vil jeg si at det er utrolig flott at du reddet denne katten, flere burde vært som deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...