Gå til innhold

Hv var vanntemperaturen ved Utøya?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jer er rett og slett nysgjerrig på hva vanntemperaturen var ved Utøya når AUFerene måtte svømme over. I følge utenlandske medier så var det "iskaldt". Men dette er jo i juli så jeg tviler sterkt på at det er "iskaldt" i dette området på dette tidspunkt. Jeg har søkt litt rundt uten å finne noen vanntemperaturer. Noen som vet temperaturen eller hvor man kan finne den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også vanskelig for å tro at det var iskaldt sånn vi mener er iskaldt i norske forhold. Kan tenke meg den var rundt 17-18 grader.

Jeg tror forresten ikke de som svømte derfra var så veldig bevisst temperaturen pga adrenalin.

Skrevet

Leste en plass at det var rundt 15 grader i vannet.

• Liker 1
Skrevet

Har også vanskelig for å tro at det var iskaldt sånn vi mener er iskaldt i norske forhold. Kan tenke meg den var rundt 17-18 grader.

Jeg tror forresten ikke de som svømte derfra var så veldig bevisst temperaturen pga adrenalin.

Det var nok kaldere enn det. Tyrifjorden er ganske dyp, og det var kaldt nok til at flere måtte på sykehus fordi de var sterkt nedkjølt. Men nå var jo en del av dem ganske lenge i vannet også.

Skrevet

Man skal ikke oppholde seg spesielt lenge i vann med den temperaturen, før man blir temmelig nedkjølt. Særlig ikke hvis man svømmer, siden den konstante bevegelsen fører til en strøm av kaldt vann over huden.

Skrevet

Leste et sted at mange svømte i 12-14 grader kaldt vann. Ja, kaldt, jeg kaller ikke dette varmt akkurat.

Skrevet

Jeg svømte 1500m i et annet vann på Østlandet dagen før. Da var temperaturen 19 grader. Men som vi alle vet kan den variere ganske mye fra vann til vann.

Gjest Ludovie
Skrevet

Man skal ikke oppholde seg spesielt lenge i vann med den temperaturen, før man blir temmelig nedkjølt. Særlig ikke hvis man svømmer, siden den konstante bevegelsen fører til en strøm av kaldt vann over huden.

Jøss. Jeg ante ikke at det var sånn. For det å svømme gjør jo til at man blir varm. Så nedkjølingseffekten i en slik temperatur er med andre ord større enn oppvarmingseffekten man får ved å holde seg i bevegelse?

Og ikke at det var en valgmulighet for de som svømte fra Utøya, men er det altså generelt sånn at det er bedre å holde seg mest mulig i ro i vann som holder 15 grader, enn å svømme?

Skrevet

Jøss. Jeg ante ikke at det var sånn. For det å svømme gjør jo til at man blir varm. Så nedkjølingseffekten i en slik temperatur er med andre ord større enn oppvarmingseffekten man får ved å holde seg i bevegelse?

Og ikke at det var en valgmulighet for de som svømte fra Utøya, men er det altså generelt sånn at det er bedre å holde seg mest mulig i ro i vann som holder 15 grader, enn å svømme?

Ja, det stemmer. Vann har meget høy spesifikk varmekapasitet, og trekker varmen ut av deg langt raskere enn du kan produsere den. Man kan bli hypotermisk selv i ganske varmt vann, og særlig om det er vann som er i bevegelse. 25*C høres f.eks ganske bedagelig ut, men eksponeres du for slike vanntemperaturer over tid, fryser du ihjel der også.

I VELDIG kaldt vann, f.eks 2*C som er ganske vanlig om vinteren, vil en gjennomsnitts person uten spesiell beskyttelse, bli så nedkjølt at han ikke er i stand til å svømme eller berge seg på land, i løpet av et par minutter. Jeg sier gjennomsnitts, for det finnes folk som enten har en spesiell konstitusjon fra naturens side, eller som har øvd seg opp til å tolerere lave temperaturer, og som kan fungere i selv iskaldt vann i lengre tid. De har enten medfødte eller tilegnede fysiologiske fortrinn som de fleste av oss ikke har. DEt finnes indikasjoner på at dersom kroppen eksponeres for streng kulde gjentatte ganger, vil den kunne tilpasse seg dette. En mulig mekanisme er dannelse av brunt fett, som er spesielt i den forstand at det inneholder store mengder mitokondrier og kan produsere mye varme. Spedbarn har mye brunt fett, som hindrer dem i å bli nedkjølt. Etter hvert som de blir eldre, overtar musklene rollen som varmeprodusent, og klær beskytter mot eksponering. Det brune fettet forsvinner. Men dyreforskning, særlig på rotter, viser at brunt fett kan nydannes, dersom dyret blir eksponert for kulde. Og sånn er det kanskje for mennesker også.

Ved forlis skal man helst holde seg ved båten, nettopp fordi man raskere vil bli nedkjølt og bukke under for utmattelse hvis man svømmer. Selv om man er sterkt nedkjølt, vil man gjerne kunne klamre seg til vraket, mens svømming kan bli helt umulig. Særlig om man rammes av kramper.

Men som du sier, det var ikke en egentlig valgmulighet for de som svømte for livet den dagen.

Skrevet

Er det ferskvann eller saltvann?

Skrevet

Er det ferskvann eller saltvann?

Regner med at det er ferskvann ja.

Jeg og har lest at vannet lå på mellom 12-14 grader. Det er kaldt! Og jeg har pgså lest intervjuer med undgdommer som sier de var nære ved å gi opp fodri vannet var så kaldt at de nesten ikke klarte å bevege seg etter 1 time i vannet, så tror ikke adrenalinet gjorde de noe varmere..

Skrevet

Jeg og har lest at vannet lå på mellom 12-14 grader. Det er kaldt! Og jeg har pgså lest intervjuer med undgdommer som sier de var nære ved å gi opp fodri vannet var så kaldt at de nesten ikke klarte å bevege seg etter 1 time i vannet, så tror ikke adrenalinet gjorde de noe varmere..

:( Fy faen, altså... De må ha vært noe helt sinnssykt slitne og kalde.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Interessant info, Mann42. Takk! :)

We aim to please. Occasionally :)

Endret av Mann 42
Skrevet (endret)

Jeg har prøvd noe lignende en gang. Mistet følelsen i både armer og bein etter rundt 10 minutter. Heldigvis hadde jeg nådd land da. Beina kjentes som trestokker da jeg kom på land, og jeg fikk ikke følelsen tilbake før etter en times tid. Og da var jeg i bevegelse.

Jeg kan ikke riktig forestille meg hvordan det måtte være å ligge i vannet i en time. Uten redningsvest. Det er ikke rart at flere av dem forsvant mens de svømte.

Endret av Mann 42
Skrevet

Klær har også en betydning. I luft er klærnes viktigste funksjon å holde igjen et oppvarmet luftlag nærmest kroppen. Klærne vil også ha en slik funksjon i vann men ikke så effektivt. Hvis klærne er litt tette vil de dermed medføre at vannet mot kroppen ikke skiftes ut så fort og du vil beholde varmen lenger. Ved bevegelse vil selvfølgelig, avhengig av klærne, vannet skiftes raskere. Skal man bevege seg i kaldt vann blir dermed klærne et kompromiss mellom evne til å holde på vann og bevegelighet.

Skrevet

Leste et sted at mange svømte i 12-14 grader kaldt vann. Ja, kaldt, jeg kaller ikke dette varmt akkurat.

Dette virker ikke særlig sannsynlig for meg.

I følge denne temperaturoversikten med en del vann og strender (ikke Tyrifjorden)

http://www.yr.no/observasjonar/badetemperaturar.html

ser det ut som om den laveste temperaturen er 15 grader og snittet rundt 17-18 grader. Og dette er nå en måned etterpå.

Denne linken http://www.onsakervika.com/akkurat-naa/badetemperatur.html viser en temperatur på 17 grader ved Tyrifjorden men det går ikke klart frem om det virkelig er nylig målt.

Skrevet

Det er ikke rart at flere av dem forsvant mens de svømte.

65/69 døde på selve øyen, 1 døde på sykehus, 2 døde på fergekaien på Utvika, mens 1 druknet.

Kilde: nrk tekst-tv s 106 :)

Skrevet

Jeg er fra Lier, som ligger like ved Utøya.

I forhold til meldinger om vanntemperaturer den dagen, 22/7, var det 20 grader. I Drammensfjorden var det 21, jeg badet den dagen, men syntes det virket kaldere.

Tyrifjorden har alltid her lokalt vært kjent som et kaldt vann, men med samme klima og kun noen mils forskjell i luftlinje, var det nok oppunder 20 i vannet den dagen. Jeg målte altså ikke selv, men dette var det som sto i lokalavisa.

For de som svømte vil jeg tro det opplevdes som mye kaldere, da både med tanke på at det var dårlig vær den dagen og de kanskje var frysne fra før, de valgte ikke selv å kaste seg i vannet og de var alle i livsfare.

• Liker 1
Skrevet

Jeg svømte 1500m i et annet vann på Østlandet dagen før. Da var temperaturen 19 grader. Men som vi alle vet kan den variere ganske mye fra vann til vann.

Men da svømte du vel ganske fort, og når man svømmer fort, så utvikler man en god del varme.

Det er trolig at noen av barna må ha svømt fort, mens andre ikke klarte det, og lå mer og fløt på redningsvester de fikkk tilslengt.

19 grader er mye varmere en 17. Jeg badet i går, og det var helt ok , men ble litt kaldt når jeg begynte å svømme svært rolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...