Gå til innhold

kaliuminnhold i blodet


Mamma1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, jeg har i dag tatt nye prøver. Hadde for en uke siden 5.3, og det er over det man skal ha. Men når er det farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har i dag tatt nye prøver. Hadde for en uke siden 5.3, og det er over det man skal ha. Men når er det farlig?

Jeg vilde si over 7.0, men det kan være vanskelig å trekke klare grenser.

edit: Det er absolutt ikke ufarlig under 7 heller, bare så det er sagt, men fra ca. 7.0 regnes tilstanden som alvorlig.

Endret av Giacomo_P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør man når man har høyt kaliuminnhold da? Det skal jo være under 4.6. Kan det komme av at man drikker for lite vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hemmelinemmeli

Det kan være mange grunner til høyt kalium i blodet, og derfor forskjellige måter å behandle det på. Tok du noen flere prøver? Er du under utredning for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva gjør man når man har høyt kaliuminnhold da? Det skal jo være under 4.6. Kan det komme av at man drikker for lite vann?

Dette kan ha mange årsaker, og jeg kjender ikke din historie. Du må snakke med legen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tok flere prøver, hadde forhøyet kalium og magnesium. Hun mente det var fordi jeg drakk for lite vann. Så nå tok jeg nye prøver i dag, men tar visstnok en uke før jeg får svar. Liker ikke helt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tok flere prøver, hadde forhøyet kalium og magnesium. Hun mente det var fordi jeg drakk for lite vann. Så nå tok jeg nye prøver i dag, men tar visstnok en uke før jeg får svar. Liker ikke helt dette.

Jeg skjønner din bekymring, for dette kan bli farlig hvis det forblir ubehandlet. Jeg vil ikke gi deg konkrete råd i denne situasjonen, siden jeg ikke vet mer enn du skriver, men generelt er det aldri dumt å sørge for en god væskebalanse. Dehydrering gir ubalanse i elektrolyttene dine, og det kan gi en rekke mer eller mindre alvorlige konsekvenser.

Prøv å drikke normalt (sportsdrikker er veldig fine for å opprettholde elektrolyttbalansen, men normalt ikke nødvendig), ikke bekymre deg for mye, og vent på prøvesvarene. Det er ikke så mye vi her inde kan kaste lys over før det, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men da kan det tyde på at jeg har hatt for lite væskeinntak. Leamusa har forresten blitt betydlig bedre de siste dagene, etter at jeg begynte å drikke mer vann. Nå er jeg er person som fort blir litt for redd når sånne ting kommer opp, og der hjelper jo ikke. Men om det er en sammenheng mellom leamus og forhøyet kalium, så har jeg jo hatt det i fem til seks mnd..det er jo lenge.. Sa også til legen at jeg hadde litt ekkel puls, etter at jeg legger meg så er det ganske uregelmessig, men dette tok hun ingen notis av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også forhøyet kalium, var 6.2 hvis jeg ikke husker feil. Fikk beskjed om å komme tilbak og ta ny prøve etter en drøy uke for å følge nøye med, da var det plutselig normalt. Jeg fortsatte å spise kalium-rik mat (spiser mye brokkoli, spinat, osv) som alltid, gjorde ingen endring (drikker mye vann). Skal vel teste igjen snart, men jeg er ikke bekymret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg spiser veldig lite kaliumrik mat og drikker mye cola som visstnok skal senke kaliumnivået.. Det jeg spiser for mye av er sjokolade, som det jo er mye kalium i.. Herregud for et kosthold.. Men nå er det slutt på både cola og sjokolade..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt nye prøver, etter en uke med mer vanninntak så er kalium nede på 4.2 og magnesium på 0.98. Leamusa er også nesten borte. Bare til info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

du bør forsøke å spise så lite salt som overhodet mulig. kalium påvirkes av natrium og klorid som er salter. jeg synes ikke du hadde sååå høy kalium altså...den bør ligge mellom 3,7 til 4,5

edit: jeg hadde nemlig for lav kalium en stund, og fikk beskjed av legen å drikke mye farris og salte maten min litt ekstra! så da må det vel funke andre veien også ;)

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg spiser veldig lite kaliumrik mat og drikker mye cola som visstnok skal senke kaliumnivået.. Det jeg spiser for mye av er sjokolade, som det jo er mye kalium i.. Herregud for et kosthold.. Men nå er det slutt på både cola og sjokolade..

BRA!!!

du bør forsøke å spise så lite salt som overhodet mulig. kalium påvirkes av natrium og klorid som er salter. jeg synes ikke du hadde sååå høy kalium altså...den bør ligge mellom 3,7 til 4,5

Jeg spiser det noen vil kalle ekstreme mengder salt, overhodet ikke noe problem. MEN, du må være forsiktig med bleket bordsalt som finnes i all ferdigmat, og bruk havsalt i maten du lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

BRA!!!

Jeg spiser det noen vil kalle ekstreme mengder salt, overhodet ikke noe problem. MEN, du må være forsiktig med bleket bordsalt som finnes i all ferdigmat, og bruk havsalt i maten du lager.

njaaaaaa....er ikke heeeelt enig i den der altså! om man har for høyt kaliumnivå, så er det jaffal verdt å prøve å ikke spise salt i en periode, og se om det hjelper! det er jeg ganskeså sikker på at det gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

njaaaaaa....er ikke heeeelt enig i den der altså! om man har for høyt kaliumnivå, så er det jaffal verdt å prøve å ikke spise salt i en periode, og se om det hjelper! det er jeg ganskeså sikker på at det gjør!

Jeg fortsatte høyt saltinntak og høyt inntak av kaliumrik mat (i form av rå grønnsaker vel og merke), og nivået stabiliserte seg av seg selv på kort tid.

Bordsalt er dårlig nytt helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finne beskjed om å kutte ned på salt for å få ned magnesiumnivået. Jeg tilsetter aldri salt i maten og spiser aldri salte matvarer som peanøtter og potetgull osv, så vet ikke helt hva jeg skal kutte ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Jeg finne beskjed om å kutte ned på salt for å få ned magnesiumnivået. Jeg tilsetter aldri salt i maten og spiser aldri salte matvarer som peanøtter og potetgull osv, så vet ikke helt hva jeg skal kutte ned på.

det var det jeg også prøvde å si :)

men det hørtes litt vanskelig ut å vite hva du skal kutte ned på da ja... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ferdigmat da kanskje.. Spiser nesten ikke det heller, men en og annen grandiosa hender det seg at jeg lager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...