Gå til innhold

Lurt å skaffe seg hund når man er singel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er singel ,har fast 100% stilling og har veldig lyst på hund. Jeg har ikke hatt hund før,men jeg har nære venner som har / har hatt hund.Jeg leser bøker, lastet ned mye videoer (hundeviskeren) og gjør så godt jeg kan med å kaffe meg informasjon.

Dere som har hund ; Hva synes dere om å skaffe seg hund når man bor alene? anbefaler dere å vente til man er to, eller kan man fint håndtere en hund alene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går fint an å håndtere en hund alene, såfremst man har tid og krefter til det. Jeg hadde ingen problemer med det, og min venninne bodde alene med tre hunder fra hun var 18 og i mange år etter det.

Skrevet (endret)

Det går fint alene, men det krever selvfølgelig en god del, særlig om du kjøper valp. Slitsomt er det helt klart, men kommer jo ann på hvor interessert du er, og om du vet/kan forestille deg hva du går til. Kjenner flere som har både en og flere hunder, og bor alene. Kommer jo også ann på hvordan hverdagen din er, hva du gjør på fritiden etc, om du er villig til å bruke MYE av fritiden din på hund.

Vil anbefale deg å lese/se Victoria Stilwell fremfor Cesar Millan.

Canis.no har forøvrig et godt hundeforum.

Lykke til!

Endret av mysticmoo
Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Jeg har også lyst på hund og er singel.. men har slått det fra meg da jeg er hjemmefra 10-12 timer om dagen, og syns kanskje det er litt slemt å la en hund være hjemme alene så lenge. Jeg har en katt, men det er kanskje ikke nok selskap.

Hva gjør dere andre som har hund og jobber 100%?

Skrevet

Jeg har også lyst på hund og er singel.. men har slått det fra meg da jeg er hjemmefra 10-12 timer om dagen, og syns kanskje det er litt slemt å la en hund være hjemme alene så lenge. Jeg har en katt, men det er kanskje ikke nok selskap.

Hva gjør dere andre som har hund og jobber 100%?

Jeg og... Akkurat samme situasjon som deg (untatt katten). Så jeg må vente til jeg får meg kjærste, så vi kan dele på det. Jeg har hatt hund alene, men det var en godt voksen hund som ikke krevde så mye. Det gikk helt fint. En valp er jo mye mer strevsom, så det har jeg rett og slett ikke tid til.

Skrevet (endret)

Jeg jobber 34-37.5t uka. Hund, hundetrening, samt friluftsliv er min hobby og livsstil, så for meg går fritiden til hund - ingen problemer her. :)

For de som ikke er så veldig aktive er det jo mye som kommer ann på hvilken rase man velger, og om man heller vil til venninner på kvelden etter jobb, eller feste i helga enn å ta en fjelltur eller aktivisere bikkja - for å sette det på spissen.

Endret av mysticmoo
Gjest Survival
Skrevet

Det er helt fantastisk å være alene med hund. Nå har jeg samboer, men er mye alene med hunden likevel. Og hunden fyller virkelig tomrommet når man er alene.

I ditt tilfelle tror jeg du må tenker over to ting:

1. Krever jobben din så mye av deg at du ikke har tid til hunden din? Hvis du jobber mer enn 8 timer om dagen har du ikke tid til å ha hund. Hunder skal ikke tilbrnige all verden med tid hjemme alene. Dessuten må du kunne sette av ganske mye tid når hunden er valp til å venne til å være alene hjemme. Evt kan du ta den med på jobb når den er valp.

2. Har du noen som kan hjelpe deg? Jeg syns helt klart det var vanskelig til tider å være alene med valpen. Hun var for det meste en engel av en valp, men til tider når jeg var alene ble jeg forferdelig stressa og frustrert fordi valper krever så mye tålmodighet og engasjement av en. Da er det som regel godt å være to. Det går helt fint å være èn også, men det er en stoor fordel om man har noen som kan hjelpe en i de første månedene og også i fremtiden når du f.eks. skal på reise eller bort og ikke kan ha med hunden. En annen ting er at du vil gjerne ha noen der i tilfelle noe skulle skje. Ikke alltid går ting som planlagt, og du kan f.eks. ende opp med en valp som har separasjonsangst eller en hund med aggresjonsproblemer. Dette skjer veldig sjeldent når man har gitt den god trening, men det kan skje og da er det godt å ha noen i bakhånd som kan hjelpe. Gjerne noen som har god erfarnig med hunder og hundehold.

Skrevet

Jeg kjøpte hunden når jeg var alene, nå har jeg samboer men han hjelper lite da. Det som gjorde at jeg kjøpte var fordi min mor også ville ha en hund å gå tur med av og til men ikke ansvaret det bar med seg. Vi bor svært nerme hverandre så om jeg skal ut på byen eller noe så passer min mor henne. Det du må huske er at ikke alle hunder takler å være alene like godt som andre, uansett om man gjør alt riktig. Min hund er slik, hun haater å være alene. Det går fint på dagen, ikke om kvelden. Om du får det slikt når du er alene kan det by på mye problemer. Itilegg så er det vannskelig å lære en hund å være alene hjemme alene fordi du blir veldig bundet når en ikke kan bytte på det.

Hundeviskeren er ikke noe . Plis, ikke gjør det han gjør med hunder. Det er rett og slett dyreplageri. Victoria Stilwell er myyye bedre!!!

Til deg som jobber så mye:) Det er for lenge å være så lenge alene hjemme for en hund hver dag, uansett. En katt kan dog være myye selskap. Jeg har og har hatt flerre siamesere og der er det mye selskap. Det er det nærmeste du kan komme en hund, uten å kjøpe en hund vet jeg mange sier. Så kanskje du kan se på rasene, det er store raseforskjeller sjønner du. Mange som ikke liker siamesere fordi de snakker så mye og fordi de er så klengete men det er jo litt av kosen synes jeg:) Du synes kanskje siamesere er stygge og se til:P men det finnes nok en del andre skikkelig kose / selskapskatter:)

Skrevet

Om du har tid og penger.. Husk at du ikke bør la bikkja være alene hjemme store deler av tiden. Den trenger lufting, mat og omsorg, så det er mye ansvar! Tenk på bikkja som en unge.

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Jeg er singel ,har fast 100% stilling og har veldig lyst på hund. Jeg har ikke hatt hund før,men jeg har nære venner som har / har hatt hund.Jeg leser bøker, lastet ned mye videoer (hundeviskeren) og gjør så godt jeg kan med å kaffe meg informasjon.

Dere som har hund ; Hva synes dere om å skaffe seg hund når man bor alene? anbefaler dere å vente til man er to, eller kan man fint håndtere en hund alene?

katt er tingen

• Liker 2
Skrevet

Har du egen leilighet? For å skulle ut på leiemarkedet med hund er ikke enkelt.

Skrevet

Har du egen leilighet? For å skulle ut på leiemarkedet med hund er ikke enkelt.

Jeg eier egen leilighet og bor i et borettslag hvor hunder er lov :)

Og til du som nevnte katt : Nei det har jeg hatt i hele livet mitt, jeg har lyst på hund nå :)

Gjest ~Good&Bad~
Skrevet

Det skulle vel ikke være noe problem. Men du må huske på at en hund lever i 10-15 år. Hvordan ser du for deg at livet ditt ser ut da? Passer det inn med en hund om 10 år? osv. Har lenge ønsket meg en hund igjen jeg også, men har slått fra meg tanken inntil videre. For jeg vet at den ville ha fått min hovedfokus de første årene og så "forhåpentligvis" kommer det mann og barn inn i bildet og da ramler hunden ned på prioriteringslisten og DET har jeg ikke samvittighet til. Da er det bedre å skaffe seg hund når man har fått de barna man vil ha og det kan bli noe hele familien går til annskaffelse av.

Men det er bare mine tanker. Men har du tid og krefter så skal det ikke være noe problem som sagt :)

Skrevet

Ser ikke problemet,sikker på at det går fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...