AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 Jeg har alltid hunden i bur når jeg skal være borte i mange timer fordi det hender hun ødelegger ting når hun kjeder seg. Så som vanlig lå hun i buret i dag mens jeg var på jobb. Jeg er 100% sikker på at jeg lukket buret skikkelig. I og med at jeg hadde hun i bur og hadde dårlig tid ryddet jeg ikke opp pizzarestene før jeg dro, da jeg kom hjem så jeg at hun satt på puffen. I og med at jeg var så sikker på at jeg hadde lagt hun i buret måtte jeg jo sjekke noen ganger at buret virkelig sto der for jeg ble helt paff. Så kikket jeg på bordet og der var pizzaen borte! Det er snakk om en halv "familie-pizza" med bunn fra toro, kyllingkjøttdeig og toro pizzasausen med tomat og løk samt mozzarella av bøffelmelk. Jeg er overrasket over at hun i det hele tatt har kommet seg ut av buret og kommer nå selvsagt til å rydde godt før jeg drar noe sted igjen! Spørsmålet mitt er om dette er noe å bekymre seg over? Er det såpass at jeg bør kontakte vetrinær? og i så fall skal jeg gjøre det nå? midt på natta? eller bør jeg gjøre det så fort de åpner i morgen? Det er en dalmatiner, med allergi som går på kortison(og ja jeg vet hva mange mener om dette). Jeg er ikke ute etter noe skjennepreken, den har jeg alt gitt meg selv. Jeg er bare redd og bekymra for jenta mi nå!
Gjest Survival Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Hvis allmenntilstanden på hunden er normal, tror jeg ikke du trenger å bekymre deg. Pizza er vel ikke akkurat det verste hun kunne fått i seg. Hun er jo ganske stor og tung også rregner jeg med, siden hun er dalmatiner så det kan godt hende at maten fordøyes kjempeenkelt. Følg med formen på hunden utover natten og morgenen. 1
Gjest Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Hahaha, hørtes ut som min dalmatiner. Hun har spist MØØØYE rart. Går nok bra, bare hold et øye med henne. Om det var MYE løk i pizzaen tror jeg at jeg ville tatt en telefon til veterinæren.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #4 Skrevet 21. august 2011 Okey:) tusen takk:) Hun virker generelt pigg til hun å være:P Latere dalmatiner har jeg vel egentlig aldri møtt:P Hun sover stort sett hele tiden og elsker å ligge å dra seg om morgnen, men var lykkelig når jeg kom hjem og løp når jeg slapp hun ut. Skal gå en liten tur nå før vi legger oss så da ser jeg kjapt om hun er "seg selv" eller ikke:) Så får jeg se i morgen tidlig hvordan hun er da:)
Gjest grønnfi Skrevet 21. august 2011 #5 Skrevet 21. august 2011 Ha ha ha, min klarte å knabbe en hel gulrotkake med Philadelphiafrosting for ikke så mange dagene siden. Det eneste hun slet med (eller egentlig vi andre i huset) var luft i magen. Illeluktende sådan.
mmmils Skrevet 21. august 2011 #6 Skrevet 21. august 2011 Tror det absolutt skal gå bra. Har selv en liten chihuahua og har hatt en shæfer hund i mange år. Shæferen spiste blandt annet hele juleribba vår en gang. Det eneste som skjer er nok at hunden kommer til og få diare og da må han/hun mest sansynelig faste et døgn for og bli bedre!;-) Hvis ikke det så er det nok ikke noe problem!
shoppedilla Skrevet 21. august 2011 #7 Skrevet 21. august 2011 Takk for svar dere:) Da satser jeg på at det går bra! Hun lever på ganske streng diett stakkar... Får bare fôret sitt og ikke noe annet pga allergien.. Så kan tenke meg hun koste seg veldig med den pizzaen:P Så lenge hun har diare ute og ikke kaster opp inne i natt så er jeg fornøyd sånn sett. Og så lenge det går bra med hun selvsagt:) Godt å høre at det har gått bra med de andre hundene og at det ikke er bare min som er glad i å spise "forbudt" mat:) Det toppa virkelig en dårlig dag da! Var liksom bare det som mangla.. Skal følge godt med hun frem til jeg skal på jobb igjen:) Og denne gangen skal jeg sørge for at det ikke står noe hun kan få tak i, selvom jeg låser hun inn i buret likevel!
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #8 Skrevet 21. august 2011 Synes det grenser til dyreplageri å ha hunden inne i et bur i mange timer om dagen kun fordi hun kjeder seg og kan ødelegge ting, er min mening hvertfall. Men pizzaen tror jeg neppe du trenger å bekymre deg for. 14
mmmils Skrevet 21. august 2011 #9 Skrevet 21. august 2011 Synes det grenser til dyreplageri å ha hunden inne i et bur i mange timer om dagen kun fordi hun kjeder seg og kan ødelegge ting, er min mening hvertfall. Men pizzaen tror jeg neppe du trenger å bekymre deg for. Tror ikke du er hundeeier hvertfall. Dyrleger og andre som har studert på hunder sier at det er best og ha hundene i bur da de eieren er borte. Grunnet at de føler seg mest trygg der og slapper mer av i buret enn noen andre steder. Selfeølgelig ikke mer enn noen timer da. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #10 Skrevet 21. august 2011 Tror ikke du er hundeeier hvertfall. Dyrleger og andre som har studert på hunder sier at det er best og ha hundene i bur da de eieren er borte. Grunnet at de føler seg mest trygg der og slapper mer av i buret enn noen andre steder. Selfeølgelig ikke mer enn noen timer da. Jeg har hatt hund hele livet og de har aldri sittet i et bur med stengte dører, bortsett fra i bil. Om hundene trenger å være innestengt i bur for å være rolig så har hunden et problem. Mange hunder blir passive av å være i bur fordi den skjønner at den ikke har noe valg, og derfor kan den bli tolket for å være rolig og tilfreds. Hunder er ikke huledyr. Om hunden er så trygg og glad i buret sitt, så hvorfor lukke igjen døra? da vil den vel oppsøke buret på eget intiativ. Tenk deg en hund som ligger i bur om natta, i tillegg når eier er på jobb, det blir minst 16 timer om dagen! Det vil jeg si grenser til dyreplageri. Hunden min flytter seg hvertfall mange ganger i løpet av dagen for å skifte liggestilling, og flytte seg om det blir for varmt/kaldt. Merkelig hvordan hundeeiere greide seg for noen tiår siden når bur ikke ble brukt. 12
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #11 Skrevet 21. august 2011 Jeg har hatt hund hele livet og de har aldri sittet i et bur med stengte dører, bortsett fra i bil. Om hundene trenger å være innestengt i bur for å være rolig så har hunden et problem. Mange hunder blir passive av å være i bur fordi den skjønner at den ikke har noe valg, og derfor kan den bli tolket for å være rolig og tilfreds. Hunder er ikke huledyr. Om hunden er så trygg og glad i buret sitt, så hvorfor lukke igjen døra? da vil den vel oppsøke buret på eget intiativ. Tenk deg en hund som ligger i bur om natta, i tillegg når eier er på jobb, det blir minst 16 timer om dagen! Det vil jeg si grenser til dyreplageri. Hunden min flytter seg hvertfall mange ganger i løpet av dagen for å skifte liggestilling, og flytte seg om det blir for varmt/kaldt. Merkelig hvordan hundeeiere greide seg for noen tiår siden når bur ikke ble brukt. Kjære vene. Alle hundeeiere har forskjellige rutiner og regler for hvordan de synes at livet med hund fungerer best. Om noen vil ha hunden i bur fordi de føler seg tryggere der eller om de vil ha den gående på stua er vell rett og slett noe man bestemmer over selv. Du trenger ikke komme her og fortelle de som har hundene i bur har hunder med problemer, det er bare latterlig og forsåvidt utrolig stygt og si til noen som har en hund de er glade i! "Det blir minst 16 timer om dagen" hva vet du om hvor mange timer hundene til de forskjellige eierne er i bur? Synes du burde tenkte deg litt flere ganger om før du kommer og bryter isen med slike kommentarer. Hunden min sover i buret om natten fordi han sover hele natten der i ro og fred. På Morgenen går vi lang tur og leker og har det gøy i flere timer. Skal jeg ut i noen få timer får han sitte i buret der han sover godt til jeg er hjemme igjen. Er jeg på jobb i flere timer enn anbefalt for en hund får jeg noen til og passe på den. Det må være GRENSER til pensjonist man må være for og få lov til og være hundeeier om dagen? 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #12 Skrevet 21. august 2011 Hvis hundebur hadde vært slikt et dyreplageri hadde de tvilsomt solgt det på dyrebutikken og de hadde hvertfall ikke brukt det hos dyrlegen og kennel o.l! 1
Gjest Sevastra Skrevet 22. august 2011 #13 Skrevet 22. august 2011 Kjære vene. Alle hundeeiere har forskjellige rutiner og regler for hvordan de synes at livet med hund fungerer best. Om noen vil ha hunden i bur fordi de føler seg tryggere der eller om de vil ha den gående på stua er vell rett og slett noe man bestemmer over selv. Du trenger ikke komme her og fortelle de som har hundene i bur har hunder med problemer, det er bare latterlig og forsåvidt utrolig stygt og si til noen som har en hund de er glade i! "Det blir minst 16 timer om dagen" hva vet du om hvor mange timer hundene til de forskjellige eierne er i bur? Synes du burde tenkte deg litt flere ganger om før du kommer og bryter isen med slike kommentarer. Hunden min sover i buret om natten fordi han sover hele natten der i ro og fred. På Morgenen går vi lang tur og leker og har det gøy i flere timer. Skal jeg ut i noen få timer får han sitte i buret der han sover godt til jeg er hjemme igjen. Er jeg på jobb i flere timer enn anbefalt for en hund får jeg noen til og passe på den. Det må være GRENSER til pensjonist man må være for og få lov til og være hundeeier om dagen? Helt enig. Min lille hund kom seg ut av buret når jeg lå å sov, han hadde rasert hele stua og tygd i stykker ting. Det så ikke ut. Han var valp da, så han kunne jo ikke så mye for det. Men det er faktisk anbefalt og ha valper i bur når de er alene sa Dyrelegen. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #14 Skrevet 22. august 2011 Ser bare ikke poenget med overdreven bruk av bur. Noen timer er jo noe helt annet, men det er MANGE som bruker bur både på natten og dagen. Ser TS skriver at hun bruker bur når hun skal avgårde i mange timer. Synes bare synd på hunder som må tilbringe mange timer om dagen i et bur uten mulighet til å skifte liggestilling, strekke ut og generelt tusle rundt. Jobber jeg også, men trenger aldeles ikke bur av den grunn, om hunden min ødelegger noe, so what? det er noe som følger med når man anskaffer seg hund, da rydder man opp i forkant. Valper ødelegger ting de også, det er bare å putte dem i bur. Valper som ikke er husrene i en alder av 8 uker? ingen problem, de vil vel ikke sitte i sin egen avføring i buret. Synes burbruk har tatt litt overhånd. Det er en grunn til at det er lover mot det i Sverige. Det er veldig mange som bruker buret i 16-18 timer i døgnet, nå sikter jeg ikke direkte til TS. 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #15 Skrevet 22. august 2011 Hvis hundebur hadde vært slikt et dyreplageri hadde de tvilsomt solgt det på dyrebutikken og de hadde hvertfall ikke brukt det hos dyrlegen og kennel o.l! De selger 10 liters gullfisk-boller i dyrebutikker også... Er det skade så må hunden så klart stå i bur hos veterinær, men det er jo av sikkerhetsmessige årsaker for hunden selv. Bur i seg selv er ikke dyreplageri, men overdrevent bruk av det. 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #16 Skrevet 22. august 2011 Det finnes rimelig store bur altså, de jeg kjenner som setter hundene i bur et par timer har bur store nok til at hundene kan skifte stilling med relativt god margin.
Gjest Skrevet 22. august 2011 #17 Skrevet 22. august 2011 Skjønner ikke de som sier at hunden ikke kan skifte stilling eller strekke ut? Min hund har så stort bur at hun kan faktisk tusle seg en runde i det! Skulle tro vi som bruker bur har kjøpt et som er aaaaaakkurat stort nok til at vi fikk trødd bikkja inn der hver dag.. I skrivende stund ligger tispa mi på rygg og strekker seg så LANG hun er. Morgenstund har ikke gull i munn her. Snorkedyr.. 1
Leo Skrevet 22. august 2011 #18 Skrevet 22. august 2011 (endret) Tror ikke du er hundeeier hvertfall. Dyrleger og andre som har studert på hunder sier at det er best og ha hundene i bur da de eieren er borte. Grunnet at de føler seg mest trygg der og slapper mer av i buret enn noen andre steder. Selfeølgelig ikke mer enn noen timer da.Dette er, pardon my french, bare tull! Jeg har hatt hund hele livet og de har aldri sittet i et bur med stengte dører, bortsett fra i bil. Om hundene trenger å være innestengt i bur for å være rolig så har hunden et problem. Mange hunder blir passive av å være i bur fordi den skjønner at den ikke har noe valg, og derfor kan den bli tolket for å være rolig og tilfreds. Hunder er ikke huledyr. Om hunden er så trygg og glad i buret sitt, så hvorfor lukke igjen døra? da vil den vel oppsøke buret på eget intiativ. Tenk deg en hund som ligger i bur om natta, i tillegg når eier er på jobb, det blir minst 16 timer om dagen! Det vil jeg si grenser til dyreplageri. Hunden min flytter seg hvertfall mange ganger i løpet av dagen for å skifte liggestilling, og flytte seg om det blir for varmt/kaldt. Merkelig hvordan hundeeiere greide seg for noen tiår siden når bur ikke ble brukt.Det er etter min mening dyreplageri! Jeg har også hatt hund store deler av livet og har aldri brukt bur. Da jeg fikk den siste valpen, var det imidlertid gått 14 år siden sist og jeg fikk beskjed om at jeg simpelthen bare måtte ha bur. For å gjøre en lang historie kort, så brukte jeg det to ganger før det ble satt i garasjen. Å stenge en valp inne i en liten boks bød meg rett og slett i mot og stred mot all kunnskap jeg har tilegnet meg om hund i de årene jeg har levd sammen med dem. Spesielt når jeg ser hvor mye en hund som får gå forholdsvis fritt i huset flytter på seg i løpet av dagen. Joda, de sover mesteparten av tiden, men de bytter på ligge varmt/kjølig, hardt/mykt osv. Hvis hundebur hadde vært slikt et dyreplageri hadde de tvilsomt solgt det på dyrebutikken og de hadde hvertfall ikke brukt det hos dyrlegen og kennel o.l!Du skal faktisk ikke lenger enn til Sverige før bruk av bur i private hjem er forbudt. Hvis du tviler på det, kan du lese mer her. At man bruker bur i korte perioder når f.eks. helsetilstanden krever det blir noe helt annet og dyrebutikker selger mye rart som helt klart må karakteriseres som dyreplageri og som i tillegg er forbudt å bruke etter norsk lov, f.eks. strømhalsbånd. Når det gjelder TS, så kan h*n prise seg lykkelig over at hunden bare spiste pizza. De kan bli litt dårlige i magen, men det er nok også det verste som kan skje. Å bryte seg ut av bur derimot, kan gi store skader bl.a. på klør/poter og tenner. Red: Rar setning... Endret 22. august 2011 av Leo 8
Gjest uAnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #19 Skrevet 22. august 2011 Har heller aldri brukt bur fast på min, kun i begynnelsen da hun var valp på natten og litt sporadisk her og der for å venne henne til buret og opprettholde tryggheten til det. Men ellers stenger jeg bare av en trygg del av leiligheten når jeg ikke er hjemme, da er hun ikke innestengt og kan forsvare seg, gjemme seg, flytte seg og bevege seg rundt. Jeg tror det gir mere trygghet enn å være innestengt i et bur. Ellers tror jeg det kommer til å gå fint med pizzaspiseren, bare hold et ekstra øye på dyret:)
la Flaca Skrevet 22. august 2011 #20 Skrevet 22. august 2011 Tror ikke du er hundeeier hvertfall. Dyrleger og andre som har studert på hunder sier at det er best og ha hundene i bur da de eieren er borte. Grunnet at de føler seg mest trygg der og slapper mer av i buret enn noen andre steder. Selfeølgelig ikke mer enn noen timer da. Bullshit! 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå