Gå til innhold

Bli større av å trene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Beklager om dette allerede er besvart, vet liksom ikke helt hvilke søkeord jeg skal bruke. Altså, her er saken:

Iløpet av 2010/2011 har jeg lagt på meg ca 10 kg (meget dårlig kosthold og lite aktivitet), og i juni begynte jeg å trene på et treningssenter for å komme i form igjen, i tillegg til å legge om kostholdet da. Fremdeles nytes litt godteri i helgene, men det er generelt sett mye mye sunnere enn det var. Fra starten og frem til første uken i august trente jeg tre ganger i uken, og jeg gikk/løp på tredemølle i 15 minutter som oppvarming, for så å trene styrketrening i ca 40 minutt (fikk satt opp program av en ansatt). Jeg vet at man ikke skal være så altfor opptatt av vekten når man trener, fordi muskler veier mer enn fett, MEN, jeg mistet helt motet når jeg innså at jeg har økt i omkrets, spesielt på mage, rumpe og lår! Jeg har ikke målt i cm, men jeg merker det på klærne. Tilogmed den ene treningsbuksa jeg kjøpte når jeg begynte på treningssenteret, som satt perfekt, er nå for trang :(

Noen som har en anelse om hva som kan være årsak til dette? På treningssenteret sier de bare at de ikke har noen medisinsk kompetanse til å komme med synspunkter, og før jeg begynte treningen tok legen massevis av blodprver, og fant ingenting galt med meg. Jeg ser liksom ingen grunn til at utviklingen skal gå den veien, og ikke mot en sunnere kropp...

Så hva kan dette være? Absolutt ALLE synspunkter er velkomne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring var lik din da jeg trente styrke. Jeg gikk opp i omkrets pga økt muskelmasse, men ble ikke smalere. Greien var at fettprosenten min ikke gikk ned, mens muskelmasse økte, så jeg ble større. Nå jogget jeg istedenfor, og fettprosenten min har minsket betraktelig. Jeg har blitt mye smalere og fått mer fremtredende muskeldefinasjon pga av den lave fettprosenten....

Skrevet

Du ligger kanskje ikke i kalorioverskudd da? Hvis man vil at fettprosenten skal gå ned, slik Maja snakker om, må man ligge i kaloriunderskudd. Skal man legge på seg muskler (altså¨, at musklene skal vokse, ikke bare bli mer fremtredende), må man ligge i kalorioverskudd (mulig man greier å få dem til å vokse på kaloribalanse også, hvis kostholdet er fullstendig tilrettelagt, muskelvekst har jeg lite peiling på). Nå skal ikke jeg spekulere i om musklene dine har vokst (i så fall misunner jeg deg), det skal som regel MYE til for jenter og det skjer ikke sånn uten videre.

Men det kan altså hende at du fortsatt ligger i kalorioverskudd? Å legge om kostholdet til et sunnere kosthold er BRA, men man må ligge i underskudd skal man gå ned i vekt. Noen, sånn som meg, spiser også automatisk mer når de trener (himla sulten etter trening ja!).

Meeen... Før du begynner å få panikk og spise mindre, syns jeg egentlig du bare skal fortsette slik du gjør og se det an. Du kan ha lagt på deg vann? Også veldig vanlig for de som trener.

Bare husk progresjon i programmet ditt! Altså øke vektbelastningen, øke avstanden du løper m.m. Hvis ikke stagnerer både formen din, og vekta. :)

Skrevet

Enig i mye av det som allerede er sagt, men vil også tro det kan være lurt om du putter inn en ren kondisjonsøkt i løpet av en uke. F.eks løpe/jogge 3 km. Dette for å få ned fettprosenten. Du forbrenner mer fett ved kondisjonstrening enn styrketrening, og i løpet av 15 min gå/jogge oppvarming forbrenner du ikke mer enn rundt 50 kcal.

Skrevet

Hei, og takk for svar allesammen!

Glemte å skrive det i første innlegget (var en smule frustrert), men jeg har økt vektene omtrent for hver gang jeg var på senteret. Ikke med mye, men lå ikke på samme vektplatået (aner ikke om det heter det da...) mer enn en uke. Og joda, Envy, ifølge tredemøllen jeg gikk på forbrente jeg mellom 160 og 170 kcal per gang :jepp:

Jeg er elendig på dette med å telle kalorier, men skal prøve å bli flinkere til det. Igjen, tusen takk for gode svar!! *fått motivasjonen tilbake*

...hva skulle jeg gjort uten kg... :sjenert:

Skrevet

Ok, nå glemte jeg å ta med i beregningen at man forbrenner forskjellig ettersom hvor mye man veier også :sjenert:

Men flott at du har fått tilbake motivasjonen! Er bare å stå på! :)

(forresten, du sier du har økt vektene, belastningen, for hver gang du har vært der, men om du ikke er ute etter store muskler er det lurere å ta litt lettere vekter med fler repetisjoner)

Skrevet

Jepp. Enig i at du må passe på at du ikke tillater deg å spise hva som helst bare fordi du trener. Det er en farlig felle.

En annen ting er at du kanskje vil ha væskeansamling i musklene mens de reparerer seg, samtidig som du jo vil få større muskler av å trene styrke. Om du da ikke har fått tatt av noe fett, vil du kanskje ha en liten økning i starten. Men poenget er jo at du ikke kan måle resultatene etter bare 6 uker. Du må holde på i vesentlig lenger tid, spesielt om du ikke har trent noe særlig styrke.

Jeg lover deg at om du fortsetter styrketreninga og passer på kaloriene vil du se en mye hyggeligere endring på kroppen enn om du bare hadde trent kondis.

Skrevet

Dag 1: Intervall økt på mølla eller ute. (4x4 eller korte intervaller) ca. 30 minutter (med oppvarming og nedtrapping) + mageøvelser.

Dag 2: Styrketrening overkropp + 20-30 minutter rolig jogging/gåing

Dag 3: Styrketrening underkropp + 20-30 minutter rolig jogging/gåing

Dag 4: Jogge 30 minutter mellom 8-10 km/t + Mageøvelser.

Dag 5: Intervalløkt (samme som DAG 1)

Pleier å ha fri på onsdager og lørdager.

Ca. sånn trening har jeg for tiden. Og jeg ser resultater :)

Skrevet

kunne vært lurt å si hvor mange reps og hvor tungt du løfter, i og med at du kan bli ganske mye større om du kjøre tunge, men lave reps, enn om du kjører f.eks 3-4x15-20.

Skrevet

kunne vært lurt å si hvor mange reps og hvor tungt du løfter, i og med at du kan bli ganske mye større om du kjøre tunge, men lave reps, enn om du kjører f.eks 3-4x15-20.

Godt poeng! Jeg kjører på 8-12 repetisjoner, med så mye vekter jeg klarer. Når jeg klarer 12 repetisjoner, øker jeg vektene.

Coarvi: eneste sted på kroppen hvor jeg kan se musklene når jeg spenner dem nå (de var ikke tilstede før, for å si det sånn) er overarmene. Er ikke store greien, men likevel, en forandring har det blitt :) (også må jeg beklage om jeg misforsto hva du mente i innlegget ditt)

-TS

Skrevet

Det er litt mindre styrke, men relativt mye volum. Om du ikke vil bli noe større, øk reps ;) da blir du mer utholdende, og du kan kjøre litt mer noenlunde eksplosiv styrke om du eksploderer ut, og tar dem sakte ned igjen.

Skrevet

Om du holder deg innenfor 6-10 repetisjoner og spiser nok mat, så vil du trene hypertrofi, altså muskeløkning. Om du vil trene mer muskulær utholdenhet, så ta litt lettere vekter og tren med 12-15 repetisjoner.

Husk at kostholdet er veldig veldig viktig om du vil minske fettmassen din, og det er nok antakeligvis der du må gjøre en endring. Prøv å skrive ned alt du spiser i løpet av en dag over en ukes tid, og vær ærlig med deg selv. Kanskje du kan gjøre noen små endringer som hjelper deg på vei :)

Skrevet

Takk for gode svar allesammen!

Matdagboken skal startes på mandag :jepp:

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...