Gjest Aria. Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 Er det noen her som har vært i San Francisco? Fortell meg alt Jeg har kjempelyst til å reise dit, ja til og med flytte dit. Men burde vel dra og se først da Kanskje det er noen her som bor der? Samtlige som jeg har snakket med og kjenner godt fortelle meg at SF er koselig, mye mer hyggelig enn LA. Det virker som det ikke er så stort der. Men går det an å bo der da? Mtp. leie priser og sånt? Hva er ditt inntrykk av byen?
Gjest Doh Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Jeg var der for en mnd siden. Kjempekoslig by, fine turområder og sånt i nærheten, mange parker, fin arkitektur og koslige mennesker(det gjelder jo amerikanere generelt da). Vi var der bare et par dager og var vel på de typiske turiststedene så har egentlig ikke mye fornuftig å komme med. Men det inntrykket jeg fikk var veldig bra hvertfall
Gjest Lizette Skrevet 22. august 2011 #3 Skrevet 22. august 2011 Jeg var der i fem dager i fjor, og likte byen kjempegodt! Vil veldig gjerne reise tilbake og se mer, gjerne også områdene rundt, som vi ikke fikk tid til ved forrige opphold. Noen av områdene er selvsagt veldig turistifiserte. Da spesielt området rundt Fisherman's Wharf (der er det vel knapt noe annet enn turister og de som tjener penger på turistene) samt rundt Union Square, altså midt i sentrum. Men vi bodde rett utenfor sentrum, i utkanten av homsebydelen Castro. Castro var veldig spennende og annerledes (og man får trikken rett inn til sentrum- koselig gammel trikk ) og kan absolutt anbefales. Om dere ikke velger å bo der, bør dere i hvert fall ta en tur dit! Vi likte dessuten godt Little Italy, og fant flere gode restauranter der, men også Chinatown er spennende. Det er viktig å ha nivåforskjellene i bakhodet når dere planlegger hvordan dere skal komme dere fra sted til sted. Mange avstander ser korte ut når man kikker på kartet, men når realiteten er at det er lange, bratte bakker opp og ned hele tiden, blir det brått en del lengre å gå likevel! Men busstilbudet er bra, i tillegg til den gamle trikken som går fra Castro og til Fisherman's Wharf, og selvsagt cable cars!
Gjest Aria. Skrevet 23. august 2011 #4 Skrevet 23. august 2011 Jeg var der for en mnd siden. Kjempekoslig by, fine turområder og sånt i nærheten, mange parker, fin arkitektur og koslige mennesker(det gjelder jo amerikanere generelt da). Vi var der bare et par dager og var vel på de typiske turiststedene så har egentlig ikke mye fornuftig å komme med. Men det inntrykket jeg fikk var veldig bra hvertfall Høres kjempekoselig ut Så fint at det er turområder og parker. Fikk absolutt ikke mindre lyst til å reise dit for å si det sånn!
Gjest Aria. Skrevet 23. august 2011 #5 Skrevet 23. august 2011 Jeg var der i fem dager i fjor, og likte byen kjempegodt! Vil veldig gjerne reise tilbake og se mer, gjerne også områdene rundt, som vi ikke fikk tid til ved forrige opphold. Noen av områdene er selvsagt veldig turistifiserte. Da spesielt området rundt Fisherman's Wharf (der er det vel knapt noe annet enn turister og de som tjener penger på turistene) samt rundt Union Square, altså midt i sentrum. Men vi bodde rett utenfor sentrum, i utkanten av homsebydelen Castro. Castro var veldig spennende og annerledes (og man får trikken rett inn til sentrum- koselig gammel trikk ) og kan absolutt anbefales. Om dere ikke velger å bo der, bør dere i hvert fall ta en tur dit! Vi likte dessuten godt Little Italy, og fant flere gode restauranter der, men også Chinatown er spennende. Det er viktig å ha nivåforskjellene i bakhodet når dere planlegger hvordan dere skal komme dere fra sted til sted. Mange avstander ser korte ut når man kikker på kartet, men når realiteten er at det er lange, bratte bakker opp og ned hele tiden, blir det brått en del lengre å gå likevel! Men busstilbudet er bra, i tillegg til den gamle trikken som går fra Castro og til Fisherman's Wharf, og selvsagt cable cars! Takk for gode tips Vil definitivt til Castro, og har hørt flere si at Chinatown er spennende. Nivåforskjellene har jeg ikke tenkt særlig mye på nei Har jo sett det på filmer og sånt at det er DE bratte bakkene. Var det varmt når dere var der? Har hørt om hetebølger etc. Men da jeg så på en dokumentar derfra gikk de med kåper og skjerf, så det er kanskje litt varierende temperatur? Eneste jeg syns er litt skummelt er alle jordskjelvene. Men det er jo heller noe å bekymre seg for hvis man skal bo der da Kunne reist på dagen jeg
Gjest Lizette Skrevet 23. august 2011 #6 Skrevet 23. august 2011 Vi var der i juli i fjor, som avslutningen på en tur rundt omkring i USA. For vår del var dagene i SF de kaldeste på hele turen, dvs at det var første gang det ble behov for å gå i langbukser og med ytterjakke. (Noen av dagene var det såpass mildt på dagtid at vi kunne gå i t-skjorte i solen!) Jeg tror temperaturen lå på rundt 15-20 grader på dagen og 10-12 grader om kvelden/natten. I SF er klimaet veldig "rart", og det er visst våren og høsten som er de mest ideelle tidspunktene for å reise dit. Dette visste vi også da vi dro, men vi ville gjerne dra innom da vi først var i California, så derfor tok vi heller med litt varmere klær Vi kom kjørende i bil fra Santa Barbara, og hadde rundt 35 grader og strålende sol hele veien, helt til vi var ca en halvtime utenfor SF. Da begynte temperaturen brått å synke, og det kom en del tåke innover. Inne i byen var det overskyet og temperaturen var rundt 20 grader (i 18-tiden). Foreldrene mine var der imidlertid i begynnelsen av oktober ifjor, og de hadde 25 grader og strålende sol hver dag, og tilsvarende har jeg hørt av andre som har vært der på vår og høst. Når det gjelder jordskjelvene, så tror jeg ikke du skal tenke så mye på det Husene er jo bygget for å tåle jordskjelv, og det er jo dessuten uansett veldig sjelden det kommer så store skjelv at det blir virkelig store skader. Jeg har bodd i Chile i to måneder, og der er det jordskjelv hver eneste dag, men de aller fleste så små at man ikke kan merke dem. Jeg opplevde heller ingen jordskjelv mens jeg var der. (Og ingen mens vi reiste rundt i California heller, for den saks skyld).
Gjest Aria. Skrevet 23. august 2011 #7 Skrevet 23. august 2011 Ok, godt å høre Nei, er vel ikke noe vits å tenke på jordskjelvene. Har også hørt at det er litt merkelig klima der ja. Men er jo det som gjør den byen litt annerledes og spennende også da Hadde egentlig passet meg bra om jeg skulle ha bodd der, har en hund som ikke tåler varmen så godt, hihi. Det høres ut som du var mange steder i California, var SF høydepunktet? Var det veldig stor forskjell mellom SF og LA? Har allerede begynt og spare opp penger til en tur til neste sommer
Gjest Lizette Skrevet 23. august 2011 #8 Skrevet 23. august 2011 Vi var ikke så veldig mange steder i California, egentlig, bare LA, Santa Barbara og San Francisco. Men San Francisco var absolutt høydepunktet i California, og egentlig nesten høydepunktet på hele turen også Jeg synes det er en enorm forskjell på LA og SF. LA er en by det er morsomt å ha vært i for å ha sett Hollywood, Beverly Hills, Malibu osv. Men jeg har overhode ikke noe behov for å dra tilbake dit med det første.. Opplevde LA mest som mange mindre byer med enorme motorveier imellom dem. Vi brukte utrolig mye tid på å komme oss fra A til B fordi byen er så stor i utstrekning og fordi det omtrent alltid er kø på motorveiene. Hadde planer om å rekke innom i hvert fall to attraksjoner pr dag, men vi rakk stort sett ikke mer enn én. Det koseligste i LA var egentlig Santa Monica, det føltes som en hyggelig liten by med et lite sentrum. Ellers syntes jeg ikke LA var så mye å skryte av. San Francisco derimot, opplevde jeg som noe helt annet! En storby sånn vi kjenner dem i Europa, hyggelig stemning og masse sjarm. Som jeg nevnte i det første innlegget, syntes jeg nok at noen av områdene var litt vel overturistifiserte, men det må man jo nesten bare regne med på populære reisemål. Og det fantes uansett nok av områder i byen som jeg opplevde som mer "uberørte" også
Gjest -J- Skrevet 4. september 2011 #9 Skrevet 4. september 2011 (endret) Jeg elsker San Francisco og kan anbefale deg å reise dit på det varmeste. Husker ikke helt hvor vi fant hotell, men vi gjorde en veldig god deal online og bodde veldig billig på et flott hotell i Japantown. Mye fint å se og oppleve. Sosiale og utadvendte folk overalt. Vi var der en knapp uke og fikk på langt nær opplevd alt vi ville, så jeg skal definitivt tilbake og jeg kan også tenke meg å bo der. Det er deilig å bare vandre rundt uten mål og mening og se hvor man ender opp. Har du lyst å besøke Alcatraz, anbefaler jeg deg å bestille billett i god tid. Vi var der midt på sommeren og da var billettene utsolgt mange måneder frem i tid. Å rusle eller sykle over Golden Gate er et must. Men i likhet med det andre skriver her, ble vi litt overrasket over klimaet. Som regel gikk vi med bukse og genser. Generelt mye vind. Kun den siste dagen vi var der var det virkelig varmt. Egentlig så ser jeg på klimaet som en fordel, da det som regel er et ork å være på byferie når luften står stille og gradestokken kryper over 40 C. God tur da! http://www.youtube.com/results?search_query=ph+electro+san+francisco&aq=0&oq=ph+electro+s Endret 4. september 2011 av -J-
Gjest -J- Skrevet 4. september 2011 #10 Skrevet 4. september 2011 Du spurte også om det er mulig å bo der. Ja, det er det, men levekostnadene er nok rimelig høye og du skal ikke regne med at det er noe særlig billigere enn her i Norge. Ihvertfall med tanke på husleie om du vil bo sentralt. Mat, klær, osv, er nok noe rimeligere. Problemet er oppholdstillatelse. Turistvisum er bare 3 måneder. Permanent oppholdstillatelse/arbeidstillatelse er nesten umulig å få slik jeg har forstått det, uten at du får jobb og arbeidsgiver søker for deg. Med den høye arbeidsledigheten og dårlige økonomien i USA nå, så konkurrerer du med millioner av kompetente amerikanere om de samme jobbene. Skal du ha en mulighet for å i det hele tatt få jobb, tror jeg det må være f.eks å jobbe for et norsk selskap eller et amerikansk selskap som jobber opp mot Norge. Da har du en kompetanse mtp språk og kjennskap til Norge som den gjennomsnittlige amerikaner ikke kan konkurrere med. Om slike jobber eksisterer vet jeg desverre lite om. Kanskje noen andre har informasjon her?
Gjest Aria. Skrevet 4. september 2011 #11 Skrevet 4. september 2011 Takk for gode tips J Tingene du never er ting jeg har lyst til å gjøre, vandre over golden gate, besøke Alcatraz etc. Ante ikke at det var så vanskelig med billett, men det er notert Jeg syntes også det vil være en fordel med klimaet, kan ikke fordra og traske rundt i store byer når det er veldig varmt. Skjønner at det vil være ekstremt vanskelig med jobb og oppholdstillatelse og alt, mye flaks og mye som skal klaffe. Jeg vet om en dame som bor i SF, hun har en veldig god utdannelse og ble head huntet til jobben hun nå har, har bodd der mange år nå. HELDIG! Vet også om en jente som studerer der, men det er enn sånn "pappa betaler" situasjon, så ikke så lett for alle andre å få til. Har også lurt veldig på om det er noen mulighet for å få jobb i et norsk firma og så bli plassert i SF Eller andre byer i USA også da. Men finner lite ut av det.
Gjest -J- Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 Skjønner at det vil være ekstremt vanskelig med jobb og oppholdstillatelse og alt, mye flaks og mye som skal klaffe. Jeg vet om en dame som bor i SF, hun har en veldig god utdannelse og ble head huntet til jobben hun nå har, har bodd der mange år nå. HELDIG! Vet også om en jente som studerer der, men det er enn sånn "pappa betaler" situasjon, så ikke så lett for alle andre å få til. Har også lurt veldig på om det er noen mulighet for å få jobb i et norsk firma og så bli plassert i SF Eller andre byer i USA også da. Men finner lite ut av det. Vel, la ikke meg ta fra deg fragangsmotet! Alt er mulig om man bestemmer seg Jobber denne damen i et norsk selskap eller opp mot Norge for et amerikansk selskap? Eller i et fullblods amerikansk selskap? Under forrige høykonjuktur var det nok mye enklere å få seg jobb i USA enn det er i dag. Det er nok mange nordmenn (meg inkludert) som ikke tenker så mye over tilstandene ute i verden akkurat nå, da Norge er temmelig unik i så måte med vår lave arbeidsledighet og sterke økonomi. Om du er åpen for å jobbe i andre byer i USA, så øker det nok mulighetene dine betraktelig. Ellers er jo utvekslingsstudent et alternativ om det kan være aktuelt. Det er faktisk mange fond og legater som gir deg støtte til å studere i utlandet og i praksis betaler studiene dine om du er heldig. En bekjent av meg var et halvt år i USA og hadde gratis skole gjennom et eller annet stipend. I alle tilfeller burde det ihvertfall være mulig for deg å få deg en ferietur dit. Kanskje svarer det ikke til forventningene engang? Du får holde oss oppdatert om hva som skjer. Jeg vurderer å flytte nedover selv for en langtidsferie før eller senere. -J-
United Stars Skrevet 5. september 2011 #14 Skrevet 5. september 2011 Jeg har vært i ca åtte stater i USA, og SF i Cali er et av mine favorittsteder (bodde i USA en liten periode). Jeg var der i begynnelsen av april i år og hadde fint vær hele turen med en grei temperatur på rundt 20-25 grader hver dag. Noen av stedene jeg besøkte (som jeg husker akkurat nå): - Fisherman's Wharf - Union Square - Chinatown - Alamo Square (noen gang sett Full House/under samme tak?) - Golden Gate Bridge - de Young Art Museum (hvis du går opp på toppen av bygningen kan du se hele SF. Det ligge ved et stort park-lignende område hvor du finne fontener, palmer, chinese tea garden, en stor scene hvor det gjerne er underholdning osv. Litt av the wedding planner er også spilt inn her) - Muir Woods (er egentlig bare trær her, men turen ut dit er fantastisk og er et must see. Du kjører over GGB og igjennom et fantastisk landskap) - Lombard street Hm... vet det var mer, men jeg kommer ikke på det akkurat nå. Men jeg vil også anbefale deg å gå litt rundt i gatene (gjerne noen sidegater). Jeg fikk ikke tatt båten over til Alcatraz, men det skal jeg gjøre nestegang!
Gjest Aria. Skrevet 8. september 2011 #15 Skrevet 8. september 2011 Jeg har vært i ca åtte stater i USA, og SF i Cali er et av mine favorittsteder (bodde i USA en liten periode). Jeg var der i begynnelsen av april i år og hadde fint vær hele turen med en grei temperatur på rundt 20-25 grader hver dag. Noen av stedene jeg besøkte (som jeg husker akkurat nå): - Fisherman's Wharf - Union Square - Chinatown - Alamo Square (noen gang sett Full House/under samme tak?) - Golden Gate Bridge - de Young Art Museum (hvis du går opp på toppen av bygningen kan du se hele SF. Det ligge ved et stort park-lignende område hvor du finne fontener, palmer, chinese tea garden, en stor scene hvor det gjerne er underholdning osv. Litt av the wedding planner er også spilt inn her) - Muir Woods (er egentlig bare trær her, men turen ut dit er fantastisk og er et must see. Du kjører over GGB og igjennom et fantastisk landskap) - Lombard street Hm... vet det var mer, men jeg kommer ikke på det akkurat nå. Men jeg vil også anbefale deg å gå litt rundt i gatene (gjerne noen sidegater). Jeg fikk ikke tatt båten over til Alcatraz, men det skal jeg gjøre nestegang! Tusen takk for tips Det er notert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå