Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Babyen vår på 7 mnd har atopisk eksem. Den siste måneden har det blitt verre, uten at vi vet hvorfor.

Når hun var mindre og bare hadde litt tendenser brukte vi A-creme som vi hadde stående. Det fungerte greit da, har ikke prøvd det nå.

På apoteket ble vi anbefalt ACO Miniderm (med 20% glycerol). Den er OK, hun blir ikke verre, men heller ikke mye bedre.

Helsesøster anbefalte Apobase. (Jeg kjøpte blå, hun på apoteket mente rød ble for "heftig"). Først kjentes den bedre (fetere) ut, men nå supplerer jeg med Miniderm da jeg ikke føler at Apobase hjelper.

Har 1% hydrokortison gel som jeg smører litt med når det blir riktig ille, men vil jo gjerne finne en krem som hjelper.

Hva har dere andre prøvd, og hva virker???

(Til info så bruker vi Neutral/Blenda sensitive vaskemiddel, unngår ull, lar huden lufttørke eller tørker veldig forsiktig, bruke olje når hun bader en gang i uka osv.).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aderma har også gode produkter, fås på apoteket. Men ingenting får atopisk eksempel til å forsvinne, du kan vel bare forvente en viss forbedring.

Men, de vokser det av seg, som oftest i alle fall.

Skrevet

Hvis det er ille ville jeg tatt med barnet til lege. Noen blir derfra henvist videre til hudlege. Ofte får en da råd om daglig ( evt x2) Apobase/Locobase og passelig potent kortisonkrem i perioder. Høres skummelt ut for noen, men ikke farlig for barnet som kan ha mye plager av utslettet.

Bad med olje i vannet er også å anbefale. Og selvfølgelig så lite såpe som mulig og da mild type.

Lykke til! :jepp:

Skrevet

Jeg har barn med atopisk eksem. Dette ble værre med melkeallergi og vi fikk beskjed om følgende vedr. behandling:

- ikke vær redd for å bruke kortisonkremen legen har gitt deg. bruk den til utslettet er borte.

- bad hver dag i olje. vi bruker ca 1 dl av NAF badeolje som kjøpes på apotek. La barnet lufttørke.

- smør inn hele kroppen 2 ganger om dagen. vi bruker eucerin med 10%karbamid. Spenol var også et alternativ vi kunne bruke. legen vår anbefalte ikke aderma. mest pga av at den er dyr og ikke bedre enn andre kremer tror jeg.

Dette har vi nå gjort i 1,5 år og huden er kjempefin. vi har ikke hatt noe særlig tilbakefall og har nå gått ned til å smøre hele kroppen 1 gang om dagen. Kortisonkremen er det lenge siden vi måtte bruke.

Ellers er ull direkte på kroppen og klorbad ikke å anbefale. :)

Skrevet

Vi smører med Aderma krem, og under det bruker vi kortisonsalvene legen har foreskrevet (Apolar til kroppen, Mildison til ansiktet). Når hun vaskes, bruker vi La Roche-Posay badeolje (hun dusjer, og hater å bade), lar henne lufttørke. Apobase og kremer med karbamid har jeg selv dårlig erfaring med. Førstnevnte ligger bare på overflaten uten å gi fuktighet, og karbamid kan svi noe inni h... på sår hud. Selv får jeg utslett av karbamid.

Aderma lotion er faktisk ikke så dum; den er fettholdig, men kan svi på sår hud.

Skrevet

Aderma Exomega krem!

Super mot det aller meste, og laget for de med atopisk eksem.

Skrevet

Jeg er selv atopiker, og da jeg fikk det tilbake i ansiktet etter en heftig runde med brannkopper for et par år siden (hadde vært fri for eksemen helt siden jeg var kanskje 10 år), så hjalp A-Derma veldig godt! Husker ikke helt hva den het..Men de har en egen en for atopisk eksemn. :)

Skrevet

Her smører vi jevnlig med locobase og bruker apolar i perioder.

Skrevet

A-derma! Og krem, ikke lotion!

Jepp, eneste som funker her også. Anbefales på det varmeste!

Skrevet

A-derma funka ikke her. Stakkars lillemor hadde skikkelig eksem også, på begge kinnene f.eks hadde hun svære sår, som så ut som store, åpne kjøttsår som veska gult. Fikk hastetime hos hudlege, skrev ut Daktacort og fikk streng beskjed om at bading var utelukket, til nød en kjapp dusj om dette var absolutt nødvendig. Den funket til ansiktet, men ikke kroppen (selv om hun har atopisk der også...). Til kroppen, etter å ha testa ut 11 forskjellige kremer, fant jeg en som gjorde at den ikke ble bedre, men borte- libero cream. Høres usannsynlig ut, men den var den eneste som ville ta hennes eksem, da t.o.m kortisonkremer ikke tok knekken på det.

Skrevet

Må bare presisere at vi også brukte ulike kortisonkremer i tillegg til A-Derma Exomega Creme, men at dette var den eneste fuktighetskremen som gjorde at kortisonbruken kunne reduseres og som gjorde at huden ikke føltes som papir.

Her også er det matallergier som utløser eksemet, melkeprotein, egg og tomat. Noe klarte vi å finne ut på egenhånd, mens noe fant vi ikke før hun fikk time til utredning på sykehuset (nesten ett år etter fastlegen sendte henvisning!) Så om dere ikke har fått undersøkt dette av spesialist enda, stå på og krev dette! Vesla er nå på streng diett og så bra at vi så og si aldri trenger å smøre, hverken med fuktighetskrem eller kortison. Og hun var et av de værste tilfellene hudlegen hadde sett...

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte dexeryl på vår lille. Den funket kjempebra. Kjøpes på apoteket reseptfritt, anbefalt av Dr. Bondevik, hudlege i Oslo.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! :tommelopp:

Vi har ikke fått resept på noe ennå, da det så mye bedre ut på siste kontroll hos legen, for en liten uke siden... Skal bestille legetime om det ikke roer seg.

Rakk ikke å lese svarene her inne før jeg dro på handletur. Vurderte A-Derma, men endte opp med La Roche-Posay Lipikar Baume AP (balm).

Ser også at jeg skal kjøpe inn badeolje og prøve hyppige oljebad.

Om den mot formodning ikke hjelper, har jeg mange flotte tips her :)

Har tenkt over hva som kan ha forårsaket forverringen, og tror faktisk det kan være Apobase-kremen.

Skrevet

Har prøvd den kremen du kjøpte etter forslag på apoteket, men den funnet ikke like bra som A-derma før oss. Men det er helt sikkert forskjellig fra barn til barn, så det er bare å prøve seg frem. :)

Dere har ikke begynt å gi grøt nylig da? Den inneholder kumelk, veldig mange atopikere som reagerer på det. Prøv i såfall med Sinlac grøt (selges i en del butikker, her har både Rema og Kiwi), og se om ikke det kan hjelpe. Hvetemel er også en vanlig synder dersom dere har begynt med brød eller kjeks eller noe slikt. Er hvertfall verdt å tenkte på om det kan være noe i kosten.

• Liker 1
Skrevet

Har prøvd den kremen du kjøpte etter forslag på apoteket, men den funnet ikke like bra som A-derma før oss. Men det er helt sikkert forskjellig fra barn til barn, så det er bare å prøve seg frem. :)

Dere har ikke begynt å gi grøt nylig da? Den inneholder kumelk, veldig mange atopikere som reagerer på det. Prøv i såfall med Sinlac grøt (selges i en del butikker, her har både Rema og Kiwi), og se om ikke det kan hjelpe. Hvetemel er også en vanlig synder dersom dere har begynt med brød eller kjeks eller noe slikt. Er hvertfall verdt å tenkte på om det kan være noe i kosten.

Ok, får håpe det ikke blir sånn her også. De anbefalte nemlig den foran A-Derma :sukk:

Vi begynte å gi grøt for ca. 2 1/2 mnd. siden. Det har kanskje blitt gradvis verre etter det... Brød/kjeks og lignende får hun ikke. Kan jo prøve med Sinlac.

Kan frukt forverre atopisk eksem...?

Gjest frøken am
Skrevet

Kan godt hende hun har noe allergier o.l? Ikke uvanlig.

Her i huset kjører vi 100% naturlig og siste hit var Burt Bee's. UTROLIG god og fuktighetsgivende krem!!

Skrevet (endret)

Sitrus er vel kjent for å kunne fremkalle allergier hos noen, men i så ung alder er det som oftest enten melk eller egg man evt. er allergisk mot.

Jeg ville forresten vært svært forsiktig med å bruke naturprodukter på atopisk hud i tilfelle de inneholder stoffer fra naturen som enkelte kan reagere på.

Endret av Honesty
Gjest frøken am
Skrevet

Sitrus er vel kjent for å kunne fremkalle allergier hos noen, men i så ung alder er det som oftest enten melk eller egg man evt. er allergisk mot.

Jeg ville forresten vært svært forsiktig med å bruke naturprodukter på atopisk hud i tilfelle de inneholder stoffer fra naturen som enkelte kan reagere på.

Ja der sa du noe :sjenert:

Det har hvertfall funket her da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...