ms88 Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 Vår sønn begynte i barnehagen 1 august. De er foreløbig 4 barn på 3 voksne. Under tilvenningen i barnehagen sa vi ifra at sønnen har duppen sin kl 12 av den enkle grunn at han ikke klarer å holde seg våken til kl 19 om han tar duppen før det. Dette klarer de av en eller annen grunn å ikke huske på. Jeg skjønner det at de vil ha en pause da, men når vi har forklart det til de 5(!!) ganger på 3 uker at han ikke klarer å være våken fra kvart på 12 til 19 om dagene. Jeg hadde regnet med at de endrer rutinene litt i barnehagen, men hadde ikke regnet med at vi ikke ble hørt.. Han står opp 06.45 om morgenen, og det å ta duppen kl 11 da, blir for skjev fordeling til han. (han har hatt samme rutine siden han var 7 mnd gammel.. Men dette er ikke det som plager meg mest.. Flere ganger når han har blitt hentet om ettermiddagen har det vært vind og regn ute. På torsdag var han den siste som ble hentet i barnehagen, og de voksne fra hans avd hadde dratt hjem. Gutten min hadde blitt satt "bort" til en størrebarnavd. Far fant gutten sittende i sandkassen, uten dress og lue. Han hadde på body, strømpebukse, tynn innebukse, tynn innegenser og hettejakka han bruker i bilen til og fra barnehagen.. Det var 14 grader, vind og regn.. Dette synes jeg er ALT for lite å ha på seg ved denne temperaturen! Han var jo iskald da han kom hjem! På fredag hadde han neste 40 i feber hele dagen, var slapp, dårlig matlyst og ekstremt sutrete.. Blir det helt feil av oss å ta dette opp med avd.leder? Jeg synes det er (unnskyld språket) helt på trynet å sende et barn på nylig fylt et år ute i så lite klær!..
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Jeg hadde absolutt tatt dette opp med ped.-leder! Her har vi hatt småting i forhold til det du forklarer og jeg gir beskjed ved levering dagen etterpå også har de justert seg til det Vi må bli kjent med dem, og de med oss så ting kan ta litt tid. Men når det gjelder sovingen så må du jo bare prøve og forklare en gang til at det ikke er bra for barnet og legges så tidlig. Dessuten - ikke tenk på pausen - den har de da vitterlig på pauserommet uavhengig av når barna sover. 6
Gjest K Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Hei hei.. Jeg syntes dere godt kan ta dette opp med avd.leder.. De som jobber i barnehagen skal høre på foreldrene til barna de jobber med! Forklar det med suppen og at han hadde altfor lite klær på seg den gangen på en ordentlig måte så ordner det seg nok;)
muffin26 Skrevet 21. august 2011 #4 Skrevet 21. august 2011 Jeg er sjokkert... De ansetter litt av hvert i barnehager nå. Hadde klaget uten tvil.Stakkars liten. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #5 Skrevet 21. august 2011 Det er merkelig hvordan de villeste historier dukker opp hver eneste gang det nærmer seg skolestart. Det er liksom ikke grenser for hvor slemme og fæle det pedagogiske perosnalet er mot de stakkars små. 2
Gjest Annaires Skrevet 21. august 2011 #6 Skrevet 21. august 2011 1. Barnet ditt må tilpasse seg bhg rutiner, og ja det er tøft i starten, men da får han jo bare legge seg kl 18:00 io stedet da. 2. Dress og lue når det er 14 grader ute? Hva skal dere ha på til vinteren når det er 10 minus da? 16
Gjest SelvesteTerese Skrevet 21. august 2011 #7 Skrevet 21. august 2011 herlighet, dette ER en god grunn til å snakke med ped.leder! Stakkars liten, hva er det de ansetter i bhg nå om dagen? 1
Jannu Skrevet 21. august 2011 #8 Skrevet 21. august 2011 Hvor gammel er han? Og er det en spesiell grunn til at han må være våken til klokken 19? 1
ms88 Skrevet 21. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 21. august 2011 (endret) Takker for svar. Skal ta det opp med personalet i morgen.. Er godt å få svar fra noen som har litt mer peiling på hva man skal forvente og forlange av barnehagen og deres ansatte. Ting er ikke så greie når man ikke vil være "slemme" mot noen, men jeg vil kjempe med nebb og klør for barnet mitt. Og til den surmaga anonyme over meg her: Jeg har bare et barn. Jeg har INGEN erfaring med barnehage, dets personell og deres gjøremåte. Jeg vil at han skal ha det bra i barnehagen, at han ikke skal bli syk pga at de har kledd på han for lite (han har ALDRI vært syk før) Det er ille for meg som mor å ikke bli hørt når det gjelder mitt barn. Det er tross alt jeg som kjenner han best. Annaires: Til vinters kan de ha på han ull innerst, med en passe tykk dress over. Tykk lue over ørene. Når det blåser og regner ute synes jeg de små kan ha en tynn lue på, for å ta bort den verste kulda og vinden med tanke på ørene. Jannu: Han ble 1 år i begynnelsen av august.. Og nei, det er ingen spesiell grunn til at han må legge seg kl 19, men synes det er greit å få litt tid med barnet mitt. Men snu det andre veien. Er ingen problemer for de og å legge han 45 min senere enn de har gjort frem til nå... Endret 21. august 2011 av ms88 2
Gjest Annaires Skrevet 21. august 2011 #10 Skrevet 21. august 2011 men hvorfor kan han ikke få legge seg før, slik at han kommer inn i barnehagens rutiner? 3
Gjest Mamma Skrevet 21. august 2011 #11 Skrevet 21. august 2011 Jeg har to barn som har begge gått i to forskjellige barnehager , så jeg har erfaring fra 3 barnehager . Personalet ønsker at barna sover til samme tid , dette for at det skal være stille i sovetiden. Hvis de andre barna sover kl 11 som er det vanligste , så er det dumt å holde din gutt oppe en time lengre . Det er heller ikke sikkert han vil sove når de andre våkner. Er det helt feil å legge han tidligere på kvelden hvis han er trett ? Ang. At personalet går hjem når arbeidstiden er over , og overlater ansvaret til en annen avdelig er også vanlig . Og påkledningen synes jeg ikke var noe å si på . Dress og lue i midten av august ? Høres ut som du er rimelig overbeskyttende , og det er greit ! Men du kan ikke forvente å ha full kontroll når du velger å ha han i bhg. 17
Jannu Skrevet 21. august 2011 #12 Skrevet 21. august 2011 (endret) Litt lettere å svare når man har alderen. Jeg kan forstå at barnehagen ønsker at alle sover på samme tid, selv om ikke dette er ultimat for alle barna. Slik var det da guttungen gikk i barnehagen. Skulle alle sovet til ulike tider ville det blitt vanskelig for de å gjennomføre en del av tingene og planene, som felles utetid, samlingsstund, felles måltider osv. Når det kommer til påkledning derimot, syns jeg at man som forelder må få si hva man vil at barna skal ha på seg. Barn er forskjellige, noen fryser lett og andre er varme av seg. Så det ville jeg absolutt tatt opp med de. Spesielt at han satt ute i regnet uten regntøy på. Dessverre er det jo ofte slik den første tida i barnehage at de blir endel syke, uansett hvor godt de er kledd. De eksponeres plutselig for mange flere barn og voksne, og ting smitter. Endret 21. august 2011 av Jannu 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #13 Skrevet 21. august 2011 Jeg tviler på at gutten har fått 40 i feber fordi han har vært for tynnkledd i 14 grader. Men det er derimot svært vanlig at barn blir syke når de begynner i barnehage fordi de da blir utsatt for mye mer smitte enn mens de er hjemme med foreldrene. Det samme gjelder forsåvidt voksne som begynner å jobbbe i barnehage også. Det er en kjent sak at nyansatte i barnehager ofte blir smittet av ALT som er smittsomt en periode, til de blir mer immune. Men jeg synes du skal ta opp dine bekymringer med ped.leder i barnehagen. Senk skuldrene før du gjør det, for å ta opp ting i angrepsposisjon er sjelden bra for det videre samarbeidet. Be om en forklaring på hvorfor sønnen din må ha den sovetiden i barnehagen. Spør om det er mulig å endre rutinene. Kanskje blir han fortere trett i barnehagen fordi han er mer aktiv sammen med andre barn? Hvis han viser tydelige tegn på å være trett tidligere enn din ønsketid så vil antakelig barnehagen ha problemer med å tvinge ham våken lenger. Det kan være helt greie forklaringer. Så ta det opp, men gjør det på en skikkelig måte. Noen her virker sjokkerte, men det synes jeg er en veldig overdreven reaksjon. 6
ms88 Skrevet 21. august 2011 Forfatter #14 Skrevet 21. august 2011 men hvorfor kan han ikke få legge seg før, slik at han kommer inn i barnehagens rutiner? Han står opp 06.45. Hvis han tar duppen kl 11 som de har gjort frem til nå, er han våken i ca 4 timer mellom nattesøvn og dupp. Blir han lagt så tidlig, sover han kortere og mer urolig. Med andre ord, han blir fortere sliten etterpå. Si at han har en av de litt kortere duppene sine, så våkner han kl kvart på 12. Da har han nesten 4 timer med lek etter duppen før han blir hentet. Deretter 2 timer hjemme med meg og pappan hvis vi skal legge han kl 18. Da blir det 6 timer våkentid etter duppen til han, og så lenge klarer han ikke å være våken. Ikke engan i helgene da det er mye mindre aktivisering og intrykk som må bearbeides.. MEN Legger de han kl 12, sover han ofte frem til 13.30. Da er det ALDRI problemer med en sutrete unge som sovner til middagen.. Men det hjelper ikke hva jeg skriver uansett. Jeg er ikke flink til å få frem hvordan det er. Jeg kjenner mitt barn best, og jeg vet at han bør være våken til nermere 12 for at det ikke skal bli problemer. 2
Mamma1 Skrevet 21. august 2011 #15 Skrevet 21. august 2011 Jeg har tre barn og erfaring fra seks barnehager. Jeg har aldri vært borti at de må sove til samme tid. De har tvert i mot fått sove når jeg har sagt de skal sove. De har betalt for å passe barna og de har vel ikke krav på å ta matpause på likt? Men, kan ikke gutten din få seg en liten dupp litt senere på dagen også? Det du sier om at han har hatt samme rutine siden han var sju mnd, kan fort endre seg når han begynner i barnehagen. De blir veldig slitne og noen trenger mer hvile da. At han var tynt påkledd syns jeg du skal ta opp på avdelingene, be om at han skal ha på lue, det er jo vanlig på så små barn uansett. Når det er sagt så må du regne med at han er en del syk fremover.. Da minste jenta mi begynte da hun var ett år, var hun borte så mye pga sykdom at vi slapp å betale for 2.mnd hun var der.. At de overlater et barn til en annen avd er ganske vanlig, det skjer ofte når barnehagen tømmes, og det er overskudd på voksne i forhold til barn. Nei, snakk med ped.leder, det er de tilsatte som skal tilpasse seg ditt barn, ikke omvendt. 2
ms88 Skrevet 21. august 2011 Forfatter #16 Skrevet 21. august 2011 Greit, jeg overreagerer kanskje litt.. Men som jeg forklarte i hovedinlegget så var dette jeg bekymret meg minst over. Og som jeg og skrev, så var jeg klar over at de ville endre soverutinene litt. JEg skjønner det at de vil ha lik sovetid på alle barna, men jeg hadde trodd de ville inrette seg litt mer etter hva foreldrene sier og hva barna er vant til nå mens det er så få barn der enda. Men påkledningen.. Når det reiner og er skikkelig sur vind ute, hadde jeg trodd de ville kle på barna litt mer. Det kan jo være 14 grader i sept/okt og og da ser man sjelden barn uten parkdress på.. Sur vind og regn er en dårlig kombo. Om han hadde 40 i feberpga torsdagen er jeg ikke sikker på, men synes det er rart at han ble syk akkurat da, rett etter å ha vært ute i så lite klær..
skruf Skrevet 21. august 2011 #17 Skrevet 21. august 2011 I den barnehagen jenta mi gikk i, så sov de til de tidene de var vant med... de ble lagt i ei vogn, og sovnet. Så jeg ser ikke problemet med at sønnen din ikke kan få sove i vogna si kl 12... Jeg synes og han hadde for lite klær på seg, og jeg ville blitt bra irritert selv. Greit nok det er august, men denne sommeren har ikke vært den varmeste her jeg bor iallefall. Og når det regner og blåser så sier det seg selv at et barn blir vått og kaldt av å sitte lenge ute UTEN regntøy!! Har det vært sol og vindstille ville saken stilt seg anerledels....våte unger, særlig småbarn, blir fortere avkjølt. Ta det opp med lederen på en ordentlig og ryddig måte. Jeg skjønner godt at du ikke vil at ungen din skal slokne kl 18, en vil jo gjerne ha litt kvalitetstid med sine små selv også. Likevel så er dette med barnehagestart en stor omveltning for barna. De blir mere sliten, survete og trøttere. Husker min lille ofte la hodet på bordet og sovnet under middagen stakkars....
Leanne Skrevet 21. august 2011 #18 Skrevet 21. august 2011 Legger de han kl 12, sover han ofte frem til 13.30. Da er det ALDRI problemer med en sutrete unge som sovner til middagen.. Men det hjelper ikke hva jeg skriver uansett. Jeg er ikke flink til å få frem hvordan det er. Jeg kjenner mitt barn best, og jeg vet at han bør være våken til nermere 12 for at det ikke skal bli problemer. Har du snakket med personalet om hvorfor de legger han så tidlig? Kanskje han er så trøtt at han nesten sovner i sandkassa kl 11.... De minste blir fortere slitne i bhg enn hjemme... Synes forøvrig ikke han trenger dress når det er 14grader ute, men en tynn lue er kjekt for de minste om det er mye vind.. Regnet det mye da han ble hentet, hadde det regnet lenge? Regnet kan ha kommet brått på mens de allerede var ute, og da kles barna på etter tur. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #19 Skrevet 21. august 2011 de fleste ettåringer i bhg vår klarer ikke å holde seg våkne helt til 12. de fleste sovner under lunchen (som er fra 11 til 11.30). Min egen sønn, som er 2, klarer sjeldent å være våken helt til 12. Når han er hjemme, derimot, kan han være våken t.o.m. til kl.13. De voksne går når arbeidsdagen deres er over, og det er vanlig at barn blir sendt over på andre avdelinger mot slutten av dagen. I barnehagen vår prøver vi å unngå overtid, så vi går når vi er ferdig på jobb, og om vi har en unge igjen, sender vi h'n til andre voksne. 2
ms88 Skrevet 21. august 2011 Forfatter #20 Skrevet 21. august 2011 Har du snakket med personalet om hvorfor de legger han så tidlig? Kanskje han er så trøtt at han nesten sovner i sandkassa kl 11.... De minste blir fortere slitne i bhg enn hjemme... Synes forøvrig ikke han trenger dress når det er 14grader ute, men en tynn lue er kjekt for de minste om det er mye vind.. Regnet det mye da han ble hentet, hadde det regnet lenge? Regnet kan ha kommet brått på mens de allerede var ute, og da kles barna på etter tur. Tror ikke de legger han så tidlig pga at han er så sliten. De gangene vi har sakgt ifra om dette, har de lagt han kvart på 12 samme dag uten problemer, for så å legge han kl 11 igjenn dagen etter.. Vi snakker godt med barnehageansatte, og de har aldri sagt eller gitt signaler på at det har vært problemer. Hverken med at vi sier ifra eller å legge han nermere 12. Vi har fått tak i en tynn regndress (som vi for øvrig fikk anbefalt) Gutten kan ikke å gå enda, så hvis han skal bevege seg rundt blir det på alle 4. Han sitter og tilsvarene på rompa i sandkassa, og blir fort våt pga det. Hadde han gått, hadde såklart saken vært en helt annen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå