AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #1 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har brukt store mengder paralgin forte og vival, spesielt det siste året. Jeg knakk et bein i vinter, og fikk derfor skrevet ut ekstra paralgin forte. (Jeg går vanligvis på 2 paralgin og 2 vival daglig, det første mot kroniske smerter - det andre mot angst). Den legen jeg var hos etter bruddet skrev ut 8 paralgin daglig, og totalt gikk jeg på 200 paralgin og 100 vival pr måned. Nå har jeg fått tilbake den gamle legen min, og han skriver ut 2 av hver daglig. Det er jo en bra ting, jeg skjønner jo at jeg ikke kan gå på så store mengder lengre. Men abstinensene.. å gåsh, jeg trodde virkelig ikke det skulle være så ille.. Jeg skjelver, har hodepine, muskelspasmer, kramper i beina, svetter, økt angst osv. Fått noen Vallergan som hjelper meg til å sove, men ellers har jeg ikke fått noe som kan dempe abstinensene. Noen av dere som vet om noe som kan dempe det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hufsa! Skrevet 21. august 2011 #2 Del Skrevet 21. august 2011 Heia,vil bare si til deg at hvis du sliter med angst så vær på vakt med de Vallagana.Gikk på de i årevis.5 vær kveld tok jeg på slutten og hadde de noen mareritt ingen i verden kan tenke seg,var helt jæævlig.Slutta på dagen.orka ikke det livet lengre.Men tok meg mnd før jeg klarte å sove ei hel natt.Men nå sover jeg som en drøm og fikk ett nytt liv.Aldri sovepiller her igjen!Ang.Abstinenser må du nok bare holde ut så går det jo ganske kjappt over,selv om det virker leenge.Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #3 Del Skrevet 21. august 2011 Hei, og takk for svar! Jeg har brukt Vallergan til og fra en stund, men ikke så ofte som nå. Jeg tar også 4-5 om kvelden for at de skal funke. Da skal jeg høre på deg og ikke ta så mye av de, for jeg vil ikke ende opp med enda ett problem! Godt å høre at det gikk bra med deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #4 Del Skrevet 21. august 2011 Flere som har erfaringer med dette? Leste litt på nett natt til i går, og fant noe av interesse men ikke noe jeg kan spørre fastlegen om egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 21. august 2011 #5 Del Skrevet 21. august 2011 Hvorfor kan du ikke spørre fastlegen? Slike abstinenser kan sitte i veldig lenge, det er ikke uvanlig med 6 måneder og lenger, avhengig av dosering og varighet av misbruket. Jeg vil ikke gi preparatnavn her inde, men det er visse epilepsimidler og psykofarmaka som kan avhjelpe noe av det du opplever. Dette kan legen din fortelle mere om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #6 Del Skrevet 21. august 2011 Hvorfor kan du ikke spørre fastlegen? Slike abstinenser kan sitte i veldig lenge, det er ikke uvanlig med 6 måneder og lenger, avhengig av dosering og varighet av misbruket. Jeg vil ikke gi preparatnavn her inde, men det er visse epilepsimidler og psykofarmaka som kan avhjelpe noe av det du opplever. Dette kan legen din fortelle mere om. Fordi det jeg leste om hadde med psykologi og gjøre. Jeg står på venteliste hos psykolog etter en voldtekt i nov. 09, hastehenvisning - tro det eller ei ... Så sånt tar tid her! Fastlegen nevnte noe om anti-psykotikum, men jeg leste om det og birvirkningene skremmer vettet av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #7 Del Skrevet 21. august 2011 Du må nok bare holde ut. Det tar ikke så mange dagene før det verste gir seg. Jeg har stoppet brått 2 ganger med PF og Vival. Var oppe i over 200 PF og 50 Vival i måneden. Hadde det grusomt i ett par uker, så ga det seg litt etter litt. Det jeg slet med etterpå var suget etter virkningen av tablettene. Man blir jo avhengig av dem og kroppen vil ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 21. august 2011 #8 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Ok! Men husk i alle fald at de bivirkningene du leser om, er det ingen garanti for at du får. Antipsykotika har mange kjedelige bivirkninger, men hvis den ønskede effekten oppveier dette, er det jo bra? Husk at en hyppig bivirkning rammer mer enn én av 100. En sjelden bivirkning rammer færre enn én av tusen. Men det er lett å la seg skremme av disse bivirkningslistene. Edit: For å klargjøre litt fra forrige indlegg. At abstinensene kan vare opp til seks måneder, betyr ikke at de er like intense hele tiden. Men det kan komme "bølger" av abstinenssymptomer. Det største problemet er ofte å kontrollere lysten til å ta medikamenter. Endret 21. august 2011 av Giacomo_P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #9 Del Skrevet 22. august 2011 Du må nok bare holde ut. Det tar ikke så mange dagene før det verste gir seg. Jeg har stoppet brått 2 ganger med PF og Vival. Var oppe i over 200 PF og 50 Vival i måneden. Hadde det grusomt i ett par uker, så ga det seg litt etter litt. Det jeg slet med etterpå var suget etter virkningen av tablettene. Man blir jo avhengig av dem og kroppen vil ha! Nå har jeg vel tatt 2 vival i løpet av 2,5 uker, og det er utrolig lite. Som sagt så bruktejeg jo inntil nylig 100 vival pr måned, nå er jeg nede på 2 om dagen. Men dumme meg tok jo flere piller enn jeg skulle, så derfor jeg har abstinenser nå ... Jeg får nye på torsdag. Men nå er det jo 2,5 uke siden jeg gikk tom for paralgin forte og jeg har tatt bare 2 vival i løpet av denne perioden. Jeg har fortsatt 2 igjen, men jeg tørr ikke å ta de selv nå som abstinensene er så sterke, for jeg vil spare de til dagen før jeg får nye - gudene vet hvorfor egentlig ... Er vel noe med at jeg vil ha ro i kroppen den dagen kanskje ... Setter utrolig stor pris på svarene deres. Kom gjerne med flere. Ang anti-psykotikum så vet jeg ikke om jeg tørr å begynne på noe mer enn jeg har brukt/bruker nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 22. august 2011 #10 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg synes du skulde be legen din om å lave en nedtrappingsplan for deg. Dette er ganske alvorlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #11 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg synes du skulde be legen din om å lave en nedtrappingsplan for deg. Dette er ganske alvorlig. Pga de nye restriksjonene ang hvor mye en kan ha i kroppen mtp førerkort, så har jeg ikke noe valg. Men det tar jævlig på dette altså. Det er såvidt jeg treffer tastene når jeg skriver her. Skal jeg ta de siste 2 vivalene jeg har nå da tro? Jeg var forresten hos legen min ang dette 2 ganger i uka som var, men jeg får altså ikke mer før på torsdag. På legevakta er det ingenting å få heller. F... altså, dette sliter på kropp og psyke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #12 Del Skrevet 22. august 2011 Be legen skrive ut sobril istedet for vival. Halveringstiden er kortere og en tablett virker lengre, i ti timer. Sobril er heller ikke like avhengighetskapende da det er kortere halveringstid og virkningen er mer jevn enn vival. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2011 #13 Del Skrevet 22. august 2011 Huff dette minnet meg om da jeg var tennåring og hadde svært kraftige mens smerter. (Fant ut senere i livet at de fint kunne sammenlignes med fødselsveer) Legen skrev ut paralgin forte og vival på løpende bånd. Trappat opp dosen etterhvert som virkningen ikke ga tilfredstillende effekt. Startet med 1 paralgin forte og 1 stk 5mg vival. Etter 1 år var dosen 4 paralginforte og 2 stk 10mg vival. Dette skulle jeg ta ca vær 4 t den uken jeg hadde mens. Mye på en 13-14 åring det... Hadde mye hodepine under mensperioden og etter ca 1/2 år fikk jeg også hodepine utenom mensperioden også. Da virket ikke vanlige tabletter (dispril som dengang ble brukt mye) Dermet måtte jeg bruke paralgin forte også til hodepinen for å lindre. I 16 års alderen var jeg nok totalt avhengi av pinnene så og si vær dag. Legen bare skrev ut etterhvert som jeg gikk tom, uten begrensning på hvor mye i mnd. Som 16-18 åring ble det festing og alkohol. Ikke uvanlig å blande alkohol med tabletter for å dempe smertene. Tenkte jo ikke konsekvens eller at det kunne være skadelig eller avhengig skapende. Gomlet paralgin som det var sukkertøy så og si vær eneste dag. Husker ikke engang hvor mye det ble i løpet av en dag. Fikk ennå ubegrenset mengde av legen. Heldigvis får jeg si for min del fikk jeg en vekker,, I 18 års alderen ble nærmeste nabo sendt i huy og hast til sykehuset etter å ha fått paralgin forte fra legen (antakelig en veldig kraftig allergisk reaksjon. Men det viste jo ikke jeg) Hun hadde "bare" spist 1 paralgin forte og 1 ibux. Hun var nære ved å dø. Det satte en så stor støkk i meg at jeg sluttet umiddelbart med tablettene. Var grusomt det første halvåret. Smerter, abstinenser og en usansynlig trang til både tabletter og alkohol. Bare viljen og skrekken holdt meg fra å ikke gi opp. Gikk 2 år før jeg tok en eneste tablett uten å få en enorm trang til å ta flere kort tid etter. Noen år senere oppdaget legen at jeg hadde utviklet medisin allergi. Kan omtrent ikke bruke noe medisiner uten å få det meste av alvårlige reaksjoner. Har hørt at overforbruket jeg hadde i tennårene antakelig er årsak til det. Nå kan jeg ta 1 paraset for hodepinen og det virker, blir bare trøtt og slapp. Tar jeg 2stk blir jeg ør, svimmel og uvel. Etter en opperasjon måtte jeg ta 3 stk noen dager. Klarte ikke tenke klart, glemte midt i setningen hva jeg skulle si og gikk rundt som en sombi. Veldig kipt at en ikke kan ta noe for smertene når en har bruk for det uten å få det meste av bivirkninger på kjøpet. Mitt råd er TENK selv og IKKE overdriv. Noe kan faktisk sette varige skader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 22. august 2011 #14 Del Skrevet 22. august 2011 Eg tok opp til 2 PF per dag i eit år, og brukte vel nærare ein månad på å bli kvitt abstinensar og anna "slutte-ubehag". Husk at når du har teke PF i meir enn ein månad har du langt på veg vent deg til virkestoffa, særleg kodein. Dermed har du ikkje lenger noko smertestillande effekt av kodeindelen av pillen, og kan like gjerne gå på vanleg paracetamol. Ingen bør gå på kodein-preparat i meir enn ein månad, seier min fastlege. Det er eg glad for at ho sa til meg, for det fekk meg til å slutte. (Eg bytta fastlege, den gamle var "raus".) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #15 Del Skrevet 22. august 2011 Huff dette minnet meg om da jeg var tennåring og hadde svært kraftige mens smerter. (Fant ut senere i livet at de fint kunne sammenlignes med fødselsveer) Legen skrev ut paralgin forte og vival på løpende bånd. Trappat opp dosen etterhvert som virkningen ikke ga tilfredstillende effekt. Startet med 1 paralgin forte og 1 stk 5mg vival. Etter 1 år var dosen 4 paralginforte og 2 stk 10mg vival. Dette skulle jeg ta ca vær 4 t den uken jeg hadde mens. Mye på en 13-14 åring det... Hadde mye hodepine under mensperioden og etter ca 1/2 år fikk jeg også hodepine utenom mensperioden også. Da virket ikke vanlige tabletter (dispril som dengang ble brukt mye) Dermet måtte jeg bruke paralgin forte også til hodepinen for å lindre. I 16 års alderen var jeg nok totalt avhengi av pinnene så og si vær dag. Legen bare skrev ut etterhvert som jeg gikk tom, uten begrensning på hvor mye i mnd. Som 16-18 åring ble det festing og alkohol. Ikke uvanlig å blande alkohol med tabletter for å dempe smertene. Tenkte jo ikke konsekvens eller at det kunne være skadelig eller avhengig skapende. Gomlet paralgin som det var sukkertøy så og si vær eneste dag. Husker ikke engang hvor mye det ble i løpet av en dag. Fikk ennå ubegrenset mengde av legen. Heldigvis får jeg si for min del fikk jeg en vekker,, I 18 års alderen ble nærmeste nabo sendt i huy og hast til sykehuset etter å ha fått paralgin forte fra legen (antakelig en veldig kraftig allergisk reaksjon. Men det viste jo ikke jeg) Hun hadde "bare" spist 1 paralgin forte og 1 ibux. Hun var nære ved å dø. Det satte en så stor støkk i meg at jeg sluttet umiddelbart med tablettene. Var grusomt det første halvåret. Smerter, abstinenser og en usansynlig trang til både tabletter og alkohol. Bare viljen og skrekken holdt meg fra å ikke gi opp. Gikk 2 år før jeg tok en eneste tablett uten å få en enorm trang til å ta flere kort tid etter. Noen år senere oppdaget legen at jeg hadde utviklet medisin allergi. Kan omtrent ikke bruke noe medisiner uten å få det meste av alvårlige reaksjoner. Har hørt at overforbruket jeg hadde i tennårene antakelig er årsak til det. Nå kan jeg ta 1 paraset for hodepinen og det virker, blir bare trøtt og slapp. Tar jeg 2stk blir jeg ør, svimmel og uvel. Etter en opperasjon måtte jeg ta 3 stk noen dager. Klarte ikke tenke klart, glemte midt i setningen hva jeg skulle si og gikk rundt som en sombi. Veldig kipt at en ikke kan ta noe for smertene når en har bruk for det uten å få det meste av bivirkninger på kjøpet. Mitt råd er TENK selv og IKKE overdriv. Noe kan faktisk sette varige skader. Selvfølgelig vil jeg ikke gå på disse medisinene for alltid. Det skjønner jeg jo at ikke går an heller. Jeg vil jo slutte, det er bare disse abstinensene som tar knekken på meg. Godt å høre at det gikk bra med deg! Det gir meg inspirasjon til å klare dette også. Takk for at dere deler med meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #16 Del Skrevet 22. august 2011 Be legen skrive ut sobril istedet for vival. Halveringstiden er kortere og en tablett virker lengre, i ti timer. Sobril er heller ikke like avhengighetskapende da det er kortere halveringstid og virkningen er mer jevn enn vival. Jeg har prøvd sobril, men jeg syns ikke de er like effektive som vival. Jeg bruker 5 mg (de sterkeste som er av de), og jeg vet at legen ikke er interessert i at jeg skal bytte nå som jeg skal seponeres. Men samtidig så må jeg jo ta store mengder vival for at det skal fungere også, for jeg har brukt de i mange år, og kroppen må jo ha mer og mer før de har noen effekt. Men takk for innspillet, jeg skal ta det opp med legen så får vi se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #17 Del Skrevet 22. august 2011 Sobril bør ta par timer før ventet effekt. Legen spurte meg om det var et problem, men jeg sa at det går greit. Det som er kjedelig er at jeg må planlegge og ikke kan ta en pille ved akutt behov. Sobril brukes under nedtrapping på de fleste institusjoner. Vival virker ganske raskt og du får en topp som du merker, mens sobril ikke gir noen topp. Til gjengjeld virker sobril i ti timer. Når man ikke får en topp, går angsten gradvis over istedet for at den forsvinner som ved vivalinntak. Derfor opplever mange at sobril ikke virker, siden angsten gradvis blir mildere. Men prat med legen og spør om det stemmer. Mange leger vet ikke at sobril er bedre når man trapper ned. Leger som har erfaring med rusomsorg er bevisst på det. Sobril er også bedre å sove på, siden virkningen er lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #18 Del Skrevet 22. august 2011 Sobril bør ta par timer før ventet effekt. Legen spurte meg om det var et problem, men jeg sa at det går greit. Det som er kjedelig er at jeg må planlegge og ikke kan ta en pille ved akutt behov. Sobril brukes under nedtrapping på de fleste institusjoner. Vival virker ganske raskt og du får en topp som du merker, mens sobril ikke gir noen topp. Til gjengjeld virker sobril i ti timer. Når man ikke får en topp, går angsten gradvis over istedet for at den forsvinner som ved vivalinntak. Derfor opplever mange at sobril ikke virker, siden angsten gradvis blir mildere. Men prat med legen og spør om det stemmer. Mange leger vet ikke at sobril er bedre når man trapper ned. Leger som har erfaring med rusomsorg er bevisst på det. Sobril er også bedre å sove på, siden virkningen er lengre. Ok, da skal jeg nevne det for han. Jeg har prøvd sobril før, men da 25 mg. Det ble nok for mye den gangen, i og med at jeg begynte å skjelve noe fryktelig 1 døgn etter jeg hadde tatt en pille. Da tok jeg en ny for å få skjelvingene til å stoppe. Nå får jeg vel max 10 mg tenker jeg, så det skal nok gå bra. Skal absolutt fortelle han om dette. Takk, nok en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå