Gå til innhold

Schäfer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes schäfere er så fine, spesielt de langhårede. Hvilke eiere passer de til? Tenkte først og fremst familiehund med en del fjellturer og lignende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Vi har hatt en schæferhund i 12år nå. Jeg vil si denne rasen passer til en balansert eier, med tydelige rettningslinger og som er konsekvent. Man må bli hundens overhode og leder. Da får man en god og stabil hund. Det er også viktig at små barn ikke er de som irettesetter hunden. Slike flokkhunder kan prøve å klatre opp i rangstigen, og kan plutselig finne på å gå til angrep på et overhode.

Men hvis man gir hunden den rette oppdragelsen blir den en flott familiehund og turkamerat! :biggrin:

Skrevet (endret)

Hei :)

Vi har hatt en schæferhund i 12år nå. Jeg vil si denne rasen passer til en balansert eier, med tydelige rettningslinger og som er konsekvent. Man må bli hundens overhode og leder. Da får man en god og stabil hund. Det er også viktig at små barn ikke er de som irettesetter hunden. Slike flokkhunder kan prøve å klatre opp i rangstigen, og kan plutselig finne på å gå til angrep på et overhode.

Men hvis man gir hunden den rette oppdragelsen blir den en flott familiehund og turkamerat! :biggrin:

For noe piss!!

En hund som plutselig biter /går til angrep har vel lite med det du beskriver.Da er det annet i bilde enn klatring på rangstige.En god og stabil hund er først og fremst avl på friske individer og ikke minst kjærlig bestemt oppdragelse.

Herrigud så mye tull en skal lese her inne!

Norske shãfere er ødelagt,bananhofter,de går på hasene og er skjeldent mentalt sterke slik de var før.

Desverre er rasen avlet i hjel.Da ville jeg heller vurdert bruksshãfer eller malle.

Endret av Kårky
Skrevet

Enig med Kårky.

Kan ikke la være å spørre humlen hvordan man blir hundens overhode og leder. :fnise: Ingen hunder klatrer på noe rangstige med mennesker.

Schäfere passer best til mennesker som er interessert i bruks, vil jeg si. Det er en krevende rase, ypperlig til bruks. Dessverre er det mye dårlig avl (utstillingsschäfere er jo til å grine av), så om dette er rasen for deg må du være veldig nøye i valget av oppdretter.

Lykke til :)

Skrevet

Skal utdype meg litt ;)

Hundens leder

"Hunder er sosiale vesener, og de tror på et sosialt system. Hundens sosiale system er "flokken", med en klart definert rangorden. Lederen av flokken er Alfa, den øverste sjefen. Han eller hun får det beste av alt – den beste maten, den beste soveplassen, den beste leken. Lederen er også den første til alt. Han eller hun spiser først, går først, får oppmerksomhet først. Alle de andre hundene i flokken respekterer alfahundens ønsker. Enhver hund som prøver å utfordre alfahundens autoritet, får en kontant påminnelse om sin plass i flokken.

Familien din er hundens flokk. Mange hunder glir lett inn nederst på familiens rangstige. De gjør det de blir bedt om, og utfordrer ingen. Andre hunder passer ikke like godt inn i rangstigen. Noen av dem er av natur ledere, og vil alltid utfordre sine menneskelige alfa’er. Andre hunder er sosiale klatrere. De ser alltid etter en mulighet til å komme litt nærmere toppen av familiehierarkiet. De naturlige lederne og de sosiale klatrerne kan utvikle seg til å bli et problem i en godtroende familie som ikke er klar over hunders naturlige flokkinstinkt."

Kilde: http://www.shibaliv.com/Solvors.shibaside/Artikler/hvembestemmer.html

"De aller mest vanlige problemene man har med hanner i pubertet er vel det at de tester grensene, utfordrer deg som eier og andre hunder den møter"

Kilde: http://www.canis.se/innlegg.php?nr=14528&start=1

"Hunder er sosiale dyr og dominansaggresjon motiveres av en utfordring til hundens sosiale status i familiegruppen. En rangorden etableres, avhengig av utfallet fra sosiale utfordringer blant en gruppe eller familie. Hvis din hund tror den har en høyere rang enn deg, kan du bli utfordret i visse situasjoner. Knurring når du forstyrrer eller flytter hunden vekk fra favorittplassen, eller vekk fra møblene er en indikasjon på en dominansaggressiv hund."

Kilde: http://www.dyreweb.no/register/fakta/Hund/aggresjon.php

Utfordre/angripe

"Hunder er rovpattedyr og bør aktes som det, om man skal unngå ulykker. Forskjellige hunderaser har gjerne et større eller mindre potensial til å omgås barn, men ingen rase kan regnes som barnevennlig. Man må heller aldri anskaffe hund til et barn, selv om barn kan ha aldri så godt av å vokse opp i et hjem der det finnes en hund. Bare voksne ansvarsbevisste mennesker har lov til å holde hund. Bare voksne mennesker har også lov til å føre hund på egenhånd. Det er således ikke tillatt å la barn gå tur med hund alene.

Hunder må aldri få være alene med små og mindre barn tilstede (også om den står bundet), ikke engang for et lite øyeblikk. Statistikken viser nemlig at det er i disse såkalte «øyeblikkene» at fatale hendelser oppstår (som oftest i og omkring hjemmet). Det hjelper ikke hvor snill og omgjengelig hunden er til daglig, den kan misforstå en situasjon og på et øyeblikk lemleste eller, i verste fall, drepe et forsvarsløst barn."

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Hunderase

"Mange syns det er en god ide at barna er underlagt hunden i rang, slik at man ikke får konfrontasjoner dem i mellom! Da lærer man hunden at mennesker er med i kampen om rang." (er selv litt uenig i dette men..)

Kilde: http://freak.no/forum/archive/index.php/t-162247.html

Så det jeg mente var: Man vet aldri med en hund. Det er større risiko for en hund å angripe en de ser på som en utfordring - altså dens flokkleder. Derfor bør man være forsiktige med at barn viser dominans ovenfor hunden. Det er MASSE å lese om dette på nett hvis man googler litt :) Og det er helt korrekt at en god og stabil hund er først og fremst resultat av avl på friske individer og kjærlig bestemt oppdragelse. Men man kan ikke utelukke et instinkt som kan utløses av en faktor. Vet av to andre tilfeller (den ene med schæfer hos oppdretter og den andre med en golden retriver som angrep barna) der dette skjedde :)

Skrevet (endret)

til det svarer jeg bare gjeesp.

Selv hatt shãfer og da var jeg et barn.Ingen problemer med rang eller at jeg hadde ansvar for hunden.Merklig nok bet den aldri ,ifølge det du mener burde jeg jo ha blitt bitt ihjel

Om bikkja angriper fordi den ser noen som er en utfordring,Da avliver du saken og ber om at oppdretter kastrerer foreldrene .Noe er tutandes helvettes feil med arv/parring!

Knurring når du forstyrrer eller flytter hunden vekk fra favorittplassen, eller vekk fra møblene er en indikasjon på en dominansaggressiv hund Hallo? Da dro vi alle over en kam sant? For tenkes til,om bikkja aldri har fått lære å være i fred eller fått lov til å være i fred.Kansje den har smerter eller vet at eier ikke er snill.. Joda verden er rosa,helst med lilla prikker ..

oppdra bikkja med felles respekt og kjærlighet,ikke en stram sinna hånd som tror at når bikkja tasser over gulvet at den er på vei til å dominere eier.

ikke dagen for lange foredrag kjenner jeg.

Endret av Kårky
Skrevet

Hundens sosiale system er "flokken", med en klart definert rangorden. Lederen av flokken er Alfa, den øverste sjefen... Alle de andre hundene i flokken respekterer alfahundens ønsker. Enhver hund som prøver å utfordre alfahundens autoritet, får en kontant påminnelse om sin plass i flokken...

Ja, i en villhund/ulve-flokk er det slik - ikke med hund i en homo sapiens familie. Dette er jo teorier fra 50-tallet som fortsatt (dessverre) en del tar etter.

Ville forøvrig aldri ha kjøpt av en oppdretter som har et slikt hundesyn.

Hvis din hund tror den har en høyere rang enn deg, kan du bli utfordret i visse situasjoner. Knurring når du forstyrrer eller flytter hunden vekk fra favorittplassen, eller vekk fra møblene er en indikasjon på en dominansaggressiv hund."

Dette kalles ressursforsvar. Intet mer, intet mindre.

Forøvrig delvis enig i avsnitt om hund og barn, men det går mer på at barn har et annerledes kroppspråk, gjerne truende, og klarer ikke se dempende signaler.

Barn under hund i rang etc. er i mine ører mer pisspreik.

Fikk ikke noe svar på hvordan man blir hundens leder da.

Har et spørsmål til også. Hvordan viser man dominans ovenfor en hund? Hva gjør du om din hund gjør noe galt? Straffer den fysisk?

Skrevet (endret)

:)

Man blir hundens leder ved å forsørge den samt være konsekvent i oppfølgingen av den. Man må selv være en balansert eier for å få en balansert hund. Dominans viser man når man ved at man ikke gir etter for hunden. Man må være bestemt, og ikke tillate enkelte typer oppførsel. Det nytter ikke å si nei, og senere ikke reagere på den samme oppførselen.

Nei, jeg syns ikke det er rett å straffe den fysisk. Nå er hunden jeg har såpass voksen at den ikke trenger noe irettesettelse akkurat. Den er svært lydig, og det er nok å gi beskjed. Da hunden var valp var vi nøye med å korrigere hunden "ved tanken" (som på Hundehviskeren!). Når hunden allerede har gjort noe galt er det jo for sent, og den vil da trolig ikke skjønne hva den blir korrigert for. I tillegg brukte vi mye tid sammen med hunden for å få den til å føle seg trygg sammen med oss og stole på oss. Håper det var svar på spørsmålet ;)

Endret av humlen3
Skrevet

:)

Man blir hundens leder ved å forsørge den samt være konsekvent i oppfølgingen av den. Man må selv være en balansert eier for å få en balansert hund. Dominans viser man når man ved at man ikke gir etter for hunden. Man må være bestemt, og ikke tillate enkelte typer oppførsel. Det nytter ikke å si nei, og senere ikke reagere på den samme oppførselen.

Veldig enig i hva du sier, bortsett fra at jeg ikke vil bruke ordene 'leder' og 'dominans'.

Nei, jeg syns ikke det er rett å straffe den fysisk. Nå er hunden jeg har såpass voksen at den ikke trenger noe irettesettelse akkurat. Den er svært lydig, og det er nok å gi beskjed. Da hunden var valp var vi nøye med å korrigere hunden "ved tanken" (som på Hundehviskeren!).

Oh, jeg skal ikke gi meg ut på en diskusjon om Caesar Milan :fnise:

Når hunden allerede har gjort noe galt er det jo for sent, og den vil da trolig ikke skjønne hva den blir korrigert for. I tillegg brukte vi mye tid sammen med hunden for å få den til å føle seg trygg sammen med oss og stole på oss. Håper det var svar på spørsmålet ;)

Liker! Har likevel mer tro på læringsteori, enn lederskapsteori :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...