AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 og vi har barn sammen.Har prøvd og prøvd,no er det nok! Så hvordan gå fram?Søke om hva? Vi eier flere steder,men har avtalt hvem som skal ha hva ingen problem på den fronten.Men kan være jeg må selge her vi bor no for å klare oss(fullt lån).Det er jo dumt for koster nesten like mye å leie,og umulig å få fatt i her vi bor no eller i nærheten. Går på App,så hva har jeg da krav på? vet det er en ekstra barnetrygd.Men hva er OS?(overgangstønad?) hvem får det og hvor mye?Får man bostøtte? Og hvordan er det med bidrag?Vi kan bli enige om en sum selv? Og hvordan blir det med hvem som har barna? hver onsdag og annenhver helg som er vanlig? Evt hvor mye kan far ha barna uten at det går utover det økonomiske? Er det noe annet du kan søke om eller noe annet jeg må tenke på? Takk for evt svar
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 og vi har barn sammen.Har prøvd og prøvd,no er det nok! Så hvordan gå fram?Søke om hva? Vi eier flere steder,men har avtalt hvem som skal ha hva ingen problem på den fronten.Men kan være jeg må selge her vi bor no for å klare oss(fullt lån).Det er jo dumt for koster nesten like mye å leie,og umulig å få fatt i her vi bor no eller i nærheten. Går på App,så hva har jeg da krav på? vet det er en ekstra barnetrygd.Men hva er OS?(overgangstønad?) hvem får det og hvor mye?Får man bostøtte? Og hvordan er det med bidrag?Vi kan bli enige om en sum selv? Og hvordan blir det med hvem som har barna? hver onsdag og annenhver helg som er vanlig? Evt hvor mye kan far ha barna uten at det går utover det økonomiske? Er det noe annet du kan søke om eller noe annet jeg må tenke på? Takk for evt svar Hører ut som du klarer deg og enda er du oppatt av mere. Det sies kvinner ikke er opptatt a stønader men det stemmer ikke . Dette beviser det. 1
pialen Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Hei Hva du har krav på har med din årslønn å gjøre, alder på barn. Ta kontakt med NAV og spør. Det gjorde jeg.. Jeg har ikke jobb, siden jeg/vi har valgt at bf jobbet mye og pendlet og jeg var mest hjemme og drev for meg selv (noe som ikke så godt økonomisk så jeg la det ned igjen etter 2 år). Om du kan selge noe av det du skal ta over vil det jo hjelpe deg for å klare å sitte med huset. SOm du sier å leie kan jo bli like dyrt.. Har du lav inntekt kan du ta kontakt med husbanken, der er det jo bostøtte og huslånhjelp (kan ikke så mye om det siste ennå, men må nok se på det selv snart..). Den ekstra barnetrygden får dere også ja. DU får den om du skal ha barna mest. Om 50/50 får dere en barnetrygd hver. OS er vell på 12600 - skatt. Så trekkes det litt om du tjener mer enn 35000 pr år (mener det var det, men snakk med NAV, da får du jo klare svar) Barnebidrag kan dere bli enige om selv ja, samme med samværet. Vanlig samvær er annen hver helg og en overnatting pr uka. Vi har valgt 60/40 som som er annen hver helg og to netter i uka (tirsdag til torsdag). Det passet oss her best i forhold til vikariat jeg har onsdag og torsdager. Om dere styrer bidraget selv så er det kun om dere velger 50/50 som det har noe med det økonomiske å gjøre. Vi har en egen avtale på bidraget. Frem til jeg får jobb så jeg klarer meg litt selv betaler bf LITT mer i bidrag. Når jeg får meg jobb så vil jeg si fra og han betaler det som NAV har satt..Mulig jeg også sier at jeg ikke vil ha NOE... Bf er snill og hjelper til med store utgifter, klær og utstyr barnet trenger.. Om du vil spørre om noe mer kan du jo gå inn på min profil og sende en privat meld :D
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #4 Skrevet 21. august 2011 Hører ut som du klarer deg og enda er du oppatt av mere. Det sies kvinner ikke er opptatt a stønader men det stemmer ikke . Dette beviser det. Javel??? Han får mest av både penger og fritid.Så hva mener du?? Bare lurer på hvor mye og hva jeg har rett på som kommende alenemor og svar på noen spørsmål jeg hadde.var det det beste du hadde?Hatr du ikke noe annet saklig å komme med så la være å svar. Det handler omn vi har råd til å bo her vi bor,mat på bordet,klær til barna...Ikke at du har noe med det å gjøre.. Er midt i skilsmisse etter mange ,ange år,og dette er det du har å spy ut av deg??Har det fælt nok fra før!! Hjelpes!! TS 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #5 Skrevet 21. august 2011 Hører ut som du klarer deg og enda er du oppatt av mere. Det sies kvinner ikke er opptatt a stønader men det stemmer ikke . Dette beviser det. Så lenge hun går på App så er det ikke sikkert hun har så mye å rutte med. At de eier mye, de skal jo fordele dette og om de har mye lån på hus osv så kanskje ikke det blir så mye "penger" i oppgjøret.. Tror ikke så mange kvinner har lyst å leve på stønader for det er ikke så mye å leve av... ikke for min del ihvertfall.. MEN jeg er utrolig glad for at jeg får OS akkurat nå. For det betyr at jeg klarer å sitte med huset og får litt tid til å se om jeg finner meg fast jobb... Om jeg klarer det eller vi må selge hus og flytte fra stedet mitt barn trives og ikke vil flytte fra. Det får tiden vise.. Har litt under 1 år å finne det ut av, og ja det er takket stønaden jeg får fra NAV.. Har jobbet i mange år får mitt barn kom og føler ikke at jeg snylter på staten av den grunn.. MEN LIKER DET IKKE, og gleder meg til å få meg jobb og klare meg uten NAV.. Vi er heldige her i Norge som får litt hjelp!! Folk som utnytter systemet, ja hvordan skal man klare å luke ut de, ikke vet jeg, men jeg ville ikke klart å leve på NAV i lang lang tid om jeg IKKE måtte! Synes ikke det er så galt å spørre om hjelp jeg, så lenge man prøver å få til å klare seg selv...
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #6 Skrevet 21. august 2011 Hei Hva du har krav på har med din årslønn å gjøre, alder på barn. Ta kontakt med NAV og spør. Det gjorde jeg.. Jeg har ikke jobb, siden jeg/vi har valgt at bf jobbet mye og pendlet og jeg var mest hjemme og drev for meg selv (noe som ikke så godt økonomisk så jeg la det ned igjen etter 2 år). Om du kan selge noe av det du skal ta over vil det jo hjelpe deg for å klare å sitte med huset. SOm du sier å leie kan jo bli like dyrt.. Har du lav inntekt kan du ta kontakt med husbanken, der er det jo bostøtte og huslånhjelp (kan ikke så mye om det siste ennå, men må nok se på det selv snart..). Den ekstra barnetrygden får dere også ja. DU får den om du skal ha barna mest. Om 50/50 får dere en barnetrygd hver. OS er vell på 12600 - skatt. Så trekkes det litt om du tjener mer enn 35000 pr år (mener det var det, men snakk med NAV, da får du jo klare svar) Barnebidrag kan dere bli enige om selv ja, samme med samværet. Vanlig samvær er annen hver helg og en overnatting pr uka. Vi har valgt 60/40 som som er annen hver helg og to netter i uka (tirsdag til torsdag). Det passet oss her best i forhold til vikariat jeg har onsdag og torsdager. Om dere styrer bidraget selv så er det kun om dere velger 50/50 som det har noe med det økonomiske å gjøre. Vi har en egen avtale på bidraget. Frem til jeg får jobb så jeg klarer meg litt selv betaler bf LITT mer i bidrag. Når jeg får meg jobb så vil jeg si fra og han betaler det som NAV har satt..Mulig jeg også sier at jeg ikke vil ha NOE... Bf er snill og hjelper til med store utgifter, klær og utstyr barnet trenger.. Om du vil spørre om noe mer kan du jo gå inn på min profil og sende en privat meld :D Tusen takk for svar Ble litt klokere no TS
pialen Skrevet 21. august 2011 #7 Skrevet 21. august 2011 Godt svar TS.. har selv akkurat vært igjennom et brudd og har bodd alene straks i 2 mnd.. Det jeg også tenker på er å klare å sitte med huset, ha mat på bordet og klær til barna.. Sender en klem
pialen Skrevet 21. august 2011 #8 Skrevet 21. august 2011 Tusen takk for svar Ble litt klokere no TS ønsker dere lykke til og jobb med å ha en god tone dere imellom, for barnet/barna sin del.. Har selv vært singel etter brudd i 2 mnd nå og er fortsatt litt i "en annen verden", men jeg synes det går bra... Usikker på økonomi og hus selv ennå, og det tærer på psyken.. MEN DETTE SKAL JEG KLARE, er mitt motto :-D
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #9 Skrevet 21. august 2011 Og bare sånn at alle vet det. Det er ingen penger til oss.Bare lån på leilighet.Umulig å få leid noe i denne byen omtrent utenom bofellesskap.Så vil gjerne beholde leiligheten,men må jeg selge,så selvfølgelig skal jeg selge.Jeg Sitter ikke igjen med en krone,bare lån! Jeg er opptatt av at jeg skal kunne klare å ta vare på mine små.og lurte da på hvor mye evt som var vanlig å få. Grunnen til jeg går på App er privat,men vedig god grunn.Går ikke bare hjemme å snylter så vet dere det. takk for svar
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #10 Skrevet 21. august 2011 ønsker dere lykke til og jobb med å ha en god tone dere imellom, for barnet/barna sin del.. Har selv vært singel etter brudd i 2 mnd nå og er fortsatt litt i "en annen verden", men jeg synes det går bra... Usikker på økonomi og hus selv ennå, og det tærer på psyken.. MEN DETTE SKAL JEG KLARE, er mitt motto :-D Tusen takk Lykke til du og.Dette er ikke lett,men vi skal klare det begge to Vi har en god tone,og vil samarbeide best mulig for barna.Vi er venner. ette kommer du til å klare også Sender deg mange klemmer TS
pialen Skrevet 21. august 2011 #11 Skrevet 21. august 2011 Tusen takk Lykke til du og.Dette er ikke lett,men vi skal klare det begge to Vi har en god tone,og vil samarbeide best mulig for barna.Vi er venner. ette kommer du til å klare også Sender deg mange klemmer TS Takk :-D Vi har god tone vi også, og har barn i hovedfokus. Dette skal vi klare ja :D Takk for klemmene <3
Gjest tutt Skrevet 21. august 2011 #12 Skrevet 21. august 2011 Er det bare jeg som ikke vet hva app er? :klø:
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #13 Skrevet 21. august 2011 Er det bare jeg som ikke vet hva app er? :klø: AAP,ser jeg skrev feil på 2 bokstaver. ARBEIDSAVKLARINGSPENGER. TS
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #14 Skrevet 21. august 2011 Takk :-D Vi har god tone vi også, og har barn i hovedfokus. Dette skal vi klare ja :D Takk for klemmene <3 Det er viktig.Flott at dere klarer det TS
Herr Langbein Skrevet 21. august 2011 #15 Skrevet 21. august 2011 Og hvordan blir det med hvem som har barna? hver onsdag og annenhver helg som er vanlig? Evt hvor mye kan far ha barna uten at det går utover det økonomiske? Dette sitatet er skremmende. Først finner dere ut hvordan samvær skal fordeles, utifra hva som passer best for barna og hverdagen ellers. Deretter kan du tenke på de økonomiske konsekvensene. 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #16 Skrevet 21. august 2011 Dette sitatet er skremmende. Først finner dere ut hvordan samvær skal fordeles, utifra hva som passer best for barna og hverdagen ellers. Deretter kan du tenke på de økonomiske konsekvensene. Vi vet hvordan vi vil gjøre det mht til hva som er best for barna,så derfor tenker jeg da videre på det økonomiske som også har noe med barna og si! Blir jeg som har de mest,han jobber og vil ikke ha de så mye,men han har lyst å ha de med på ting en sjelden gang,men uten at det skal gå utover det økonomiske for barna sin skyld. Utrolig hvor mye som må sies når du spør om noe.Alt folk skal legge seg oppi. SELVFØLGELIG vil vi begge sette barna først,det er det vi gjør og det som betyr mest (det er også derfor jeg blir boende i hans hjemby med hans familie og venner..for det er her barna er vant til å bo,og det er her de går i barnehage og siden jeg ikke har familie,så kan de i det minste få ha kontakt med faren og hans familie,selv om de stortsett er opptatt,så er vi i samme by og har den muligheten.Og det er enkelt for alle at jeg og far bor 5min unna hverandre og får sjangs til å sammarbeide godt på alle måte.Barna er føærsteprioritert,ALLTID!Defor driter jeg i meg selv og bor her for deres skyld og masse annet jeg ikke trenger å utdype og fortelle). Blir litt oppgitt av og til på hva folk blir paff av. Sorry formuleringene mine,eller at jeg spør om ting.For det er vel ikke lov?? Jeg spør om de tingene jeg spør om for vi har snakket om det andre og lurer på dette. Sånn at jeg og barna har penger til å leve og bo her,og kkjøpe det som trengs. Alt som må forklarer for at noen ikke skjønner hvorfor noen spør og hvordan de spør og hva de spør først om eller sist om!Svar gjerne på det jeg lurer på eller la være å kom med usaklige ting.Takk! Jeg sliter og har ondt og prøver å spørre på et forum der jeg gjerne slipper å måtte forklare alt. Da er denne tråden ferdig!Takk for hjelp.Skal lese fram resten og se på nav
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #17 Skrevet 21. august 2011 Langbein : Takk for svar foressten,er litt hormonell akkurat no.Føler jeg blir truffet at du syns det er skremmende og føler meg som en dårlig mor.SÅ da fikk du litt forklaring!
Gjest Merethe Skrevet 27. april 2013 #18 Skrevet 27. april 2013 Jeg lurer på om noen av dere kan svare på ett spørsmål. ser at ting blir dårlig mottat her inne, men finner ikke svar noen andre plasser. jeg mottar AAP, men tenker på å flytte sammen med barnefar igjen. vil jeg da miste AAP eller har jeg rett på det selv om jeg bor med han? ja jeg tenker økonomi selv om vi elsker hverandre og vil bo sammen. det er fordi at om jeg mister det så sitter vi igjen med 1000 kroner å leve for hver mnd etter husleie og alle andre regninger er betalt. vi bor i bergen, og med en husleie på 10.000 for å i det hele tatt kunne ha to soverom, så jentungen har eget rom så er det ikke mye når barnefar har en inntekt på 18.000. og vi kan ikke leve for 1000 kroner. men om jeg beholder AAP så ha vi jo da minst 10.000 igjen etter alt. og da er det mer enn mulig å leve sammen. håper folk kan svare ordentlig på dette spørsmålet og ikke hakke ned på meg fordi jeg ikke klarer å finne svar en annen plass.
Gjest Marmot Skrevet 27. april 2013 #19 Skrevet 27. april 2013 Nei, du beholder AAP uavengig av din sivile status og uavhengig av partners inntekt. 1
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2013 #20 Skrevet 29. april 2013 Et stjerneeksempel på at noen bruker barna som inntekt: "Hvor mye kan far ha barna uten at det går ut over økonomien" Hør her kjære snylter : om far kan sånn praktisk sett ha barna 50 % så skal han det,uavhengig av om du kunne tenke deg fult utbytte av støtteordningene.. Er dette mulig så er du ikke aleneforsørgere ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå