Gå til innhold

Til alle som lurer på om man MÅ gå i sort i begravelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ta en titt på NRK1 nå og se på minnesermonien.

Ville det vært like verdig og fint hvis alle kom i vanlige hverdagsklær i alle farger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope

Skrevet

Jeg synes ikke det hadde hatt noe å si.

For øvrig var jeg i begravelse hos en person i sommer, som tidligere hadde erklært hvor lite hun brydde seg om sånne regler. Da synes jeg det faktisk var fint at det var omvendt - altså at folk kom i fargerike og "glade" klær.

Så jeg vil si det varierer. Skal man i en begravelse hvor den avdøde og familien er konservativ og man vet at de mest sannsynlig vil stille i, og foretrekke sorte klær - ja, da tar man på seg sorte klær for å vise respekt. Men jeg synes ikke det har noe å si for verdigheten og det estetiske.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge man er kledd for anledningen (pent kledd) og ikke kler seg i alt for prangende farger, ville ikke jeg reagert iallfall.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også vært i en begravelse der avdøde lenge hadde gitt folk beskjed om at hun ønsket litt farger! Hun synes det var grusomt trist med bare svarte klær. Man skal selvsagt kle seg pent og kanskje noe konservativt, men å ha litt farge på plaggene ser jeg ikke noe problem med i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...