Gå til innhold

Hun mister tingene sine så ofte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ti-årig datter som har lite kontroll over tingene sine. I det siste har det blitt så merkbart at jeg lurer på om det i det hele tatt er normalt. Her er noen eksempler:

- Hun glemte igjen mobilen på en restaurant. Jeg så ikke at den lå igjen på bordet da vi gikk, og om kvelden når jeg spurte om hun hadde den i jakkelommen sa hun at hun ikke visste hvor den var.

- Hun mistet telefonen helt for noen dager siden. Hun og en venninne skulle leke ute, og i løpet av dagen forsvant mobilen. Hun husker ikke hvor hun la den.

- Klær blir borte. Når jeg spør etter dem husker hun ikke hvor hun hadde dem sist. Av og til glemmer hun igjen klærne hos venninner.

- Husnøkkelen blir stadig borte. Den glemmes igjen hos venninner eller rotes bort på rommet. Sist fant jeg den nederst i en lekekasse.

- Nylig kjøpt jeg svømmebriller til henne. Nå vet hun ikke hvor de er.

Andre ting blir stadig borte...

Er det noen andre foreldre som opplever det samme? Hva kan jeg eventuelt gjøre for å hjelpe henne til å ha bedre kontroll over tingene sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også ett rotehue av en datter på 11...... Håper det går over etterhvert, imens blir det mange kontroll spørsmål fra min side, og noen ""straffer" som at du får ikke ny treningsbukse med det første (v tap av nettopp det).

Skrevet

Jeg er 28 og fortsatt et rotehue :sjenert:

• Liker 3
Gjest lillevill
Skrevet

Jeg tror det er normalt, og det vil vare til man blir moden. =P Jeg var slik..Nå husker jeg ting og jeg blir 30. hehe..Tror det ga seg når jeg var 25 ca. :)

Et lite barn på 5 husker lite av hvor tingene har blitt av, et barn på 10 er litt bedre, men fremdeles ikke veldig flink. Man blir bedre med årene som kommer :) Kansje det finnes teknikker dere kan bruke?

Gjest lillevill
Skrevet

Jeg tror det er normalt, og det vil vare til man blir moden. =P Jeg var slik..Nå husker jeg ting og jeg blir 30. hehe..Tror det ga seg når jeg var 25 ca. :)

Et lite barn på 5 husker lite av hvor tingene har blitt av, et barn på 10 er litt bedre, men fremdeles ikke veldig flink. Man blir bedre med årene som kommer :) Kansje det finnes teknikker dere kan bruke?

Skrevet

Jeg reagerer litt på at 10-åringen har egen mobiltelefon når hun tydeligvis er altfor umoden til å ta ordentlig vare på den.

• Liker 4
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg reagerer litt på at 10-åringen har egen mobiltelefon når hun tydeligvis er altfor umoden til å ta ordentlig vare på den.

samme her.

Skrevet

Folk er forskjellige, men generelt kan vel både barn og voksne øve seg på å huske ting.

Jeg tror at det er lettere å ta vare på ting man har slitt for. La barnet jobbe for pengene og kjøpe ting av egne penger...

Min 8 åring har mobil, full kontroll, vet alltid hvor klær, svømmebriller etc er...

Til sammenligning: 12 åringen her i huset roter bort alt med jevne mellomrom. Hun går derfor i lange perioder helt uten mobil.....

Skrevet

Hun er nok ikke noden nok til å ha telefon. Jeg har ei på 12 som heller ikke er moden. Ta fra henne både mobil og nøkler er mitt forslag.

• Liker 1
Skrevet

Akuratt sånn var jeg også. Føler jeg var oppe på kontoret på skolen og spurte om nøkler/klokken min minst annenhver uke.. Og innom å banket på tilsynsvaktens dør etter skoletid, for å få tak i skolebøker jeg trengte for lekser.

Kan heldigvis si at jeg har vokst fra meg det meste av dette :) (om det kan være et lite hjelp/lys i tunellen :P)

Skrevet

Jeg har særdeles lite kontroll på tingene mine i voksen alder, men du er nødt til å få henne til å stille seg selv kontrollspørsmålet hver gang hun går fra et nytt sted: har jeg mobilen og nøklene mine nå? Dette har jeg voksne venner som også gjør hver gang vi er på kafé eller de er på besøk hos meg, sikkert fordi de har vokst opp med en slik vane indoktrinert fra foreldrene sine. Hver gang vi går fra en kafé pleier jeg å sjekke veske/lomme og tenkte 'der er nøklene, der er mobilen, der er lommeboka, ok, let's go!' Jeg ville ikke krevd at hun brukte utrolig mye energi på å ha kontroll på jakken sin på en hel skoledag, men at hun prøvde å finne den når hun skulle gå hjem på slutten av dagen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er jo som barn de skal lære å ta vare på ting. Ting som kommer lett for dem, og mangel på konsekvenser om klær og gjenstander rotes bort, gjør at ingenting har får verdi. Dette er materialisme på sitt verste den dagen de blir voksne uansvarlige personlige konkurser.

Mange ser på barn som barn, og mener de må få lov til å være barn så lenge som mulig. Oppdragelse er jo grunnopplæringen i å være voksen og ansvarsfull. I motsatt fall sitter en igjen med "ammende" hjemmeboende førtiåringer som synes det er altfor tidlig ennå å etablere egen familie, når en ennå har så mye lek i seg...

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Skrevet

Mor mi lurte fælt på korleis det skulle gå når eg flytta for meg sjølv, då eg rota bort nøklar og andre småting i eininga. Men mirakuløst nok, så byrja eg passe på tinga mine når eg måtte det, og har enda til gode å miste nøklar som vaksen.

Om ho ikkje klarer passe på mobiltelefonen sin, er det ingen vits i at ho har mobil enda, meiner eg. For poenget med mobil når dei er så unge er vel at foreldra skal kunne få tak i dei?

Skrevet

*Hehe* må smile litt for meg selv. Ser jo absolutt problemet men heldigvis fra annen vinkel. Vi har en jente på 10 og er takknemlige for at hun er av de som passer på tingene sine. Men vi har ikke sjelden 4-5 'ekstra' nabobarn og klassekamerater innom på lekebesøk og det er stor forskjell på hvor flinke de enkelte er til å passe på tingene sine. Og 12-åringer virker ikke alltid å være mer organisert enn 8-åringer for å si det slik.. Mye annet viktigere å tenke på vet du, så masse spennende å oppleve og lære.. ;) Så jeg samler fortløpende igjenglemte sammen og legger ukjente ting på synlig plass i gangen. De blir jo stort sett hentet etterhvert. Men nå før skolestart sendte jeg jentungen på sykkelrunde med sommerens leftovers.. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...