AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #1 Del Skrevet 21. august 2011 Hei! Jeg hadde for litt tilbake et skikkelig heftig gallestensanfall.... Noe av det mest smertefulle jeg har vært med på bortsett fra fødsel... Pågikk i 10t før steinen passerte, jeg kastet opp, klarte ikke å gå, var virkeig helt elendig. Mannen min fant heldigvis i voltaren, så det lettet litt på smertene... Var til legen nettopp, og han henviste meg til ultralyd av galleblæra. Sa til meg at hvis det er mye grums og stein der så vil han at den skal fjernes.... Noen som har noe erfaring med dette? Jeg har lenge hatt vondt oppi høyre side av magen, under ribbeina med stråling bak i ryggen, men jeg har ikke satt det i sammenheng med galleblæra. Ikke er jeg den som renner ned døra til fastlegen heller, så jeg tenkte aldri over å ringe til han. Litt sånn "det går nok over-filosofi".....Det er fortsatt vondt, og jeg klarer ikke å spise så mye før det blir vondt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #2 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har erfaring med dette. Mitt lengste anfall holdt på i 26 timer - ble ikke bra før jeg fikk fjernet galleblæra nå i juni. Selve inngrepet var hos meg dagkirurgi, men det avhenger litt fra sykehus til sykehus og hvilken form du selv er i Har fire arr på magen, da det er kikkehullskirurgi - ingen plager i etterkant, bortsett fra at kroppen ikke tåler så veldig mye fett. Da blir det magevondt og diare. Ellers er jeg helt fin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 21. august 2011 #3 Del Skrevet 21. august 2011 Spis ikke mer en nødvendig og styr unna fett. få en operasjon fort som bare søren. Fortell dine nærmeste om dette slik at de vet hva som foregår når du får ett anfall. Har sett mennesker bli kjørt bort i ambulanse pga gallestein, det er ikke morsomt når en ikke vet hva som skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #4 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har erfaring med dette. Mitt lengste anfall holdt på i 26 timer - ble ikke bra før jeg fikk fjernet galleblæra nå i juni. Selve inngrepet var hos meg dagkirurgi, men det avhenger litt fra sykehus til sykehus og hvilken form du selv er i Har fire arr på magen, da det er kikkehullskirurgi - ingen plager i etterkant, bortsett fra at kroppen ikke tåler så veldig mye fett. Da blir det magevondt og diare. Ellers er jeg helt fin Ts; Mye smerter i etterkant av inngrepet da? Ikke fordi, gallestensanfall tror jeg ikke jeg unner min verste fiende engang...(ikke at jeg har så mange av de da;-)). Jeg skjønner at lchf-kostholdet mitt må byttes ut hvis galleblæra fjernes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theia Skrevet 21. august 2011 #5 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Jeg fikk fjerna min galleblære i 2006 om jeg husker rett. Ble sendt på sykehus når jeg dro til legevakta, kanskje ikke så rart med tanke på at jeg hylgrein og kasta opp og ikke klarte å stå oppreist. På sykehuset lå jeg til observasjon fordi de knota litt med å finne ut om det var gallestein eller ikke. Jeg kan ikke huske at operasjonen var vanskelig å komme seg etter. Jeg kom inn på morgenen, ble operert, våkna opp i senga også ble jeg bedt om å begynne å røre meg ganske raskt tror jeg. Bilturen hjem var kjip, siden samboeren min absolutt skulle kjøre over hver eneste hump i veien Jeg fikk en pakke med sprøyter som jeg skulle sette en om morgenen, og en om kvelden. Jeg var en uke hjemme, også begynte jeg på jobb igjen. Jeg hadde en ganske fysisk krevende jobb, der jeg hadde en del tunge løft og det slet jeg med ei stund etterpå. Jeg hadde jo smerter den uka jeg var hjemme og, men ikke så ille siden jeg fikk smertestillende. Jeg har ikke hatt noen bivirkninger i etterkant, tåler både kaffe og fett uten problemer. Tror kanskje jeg hadde litt problemer rett etter operasjonen. Det eneste jeg har merka er at jeg får litt oftere halsbrann. Alt i alt, ta den operasjonen om du kan, er utrolig godt å vite at jeg aldri skal ha de smertene igjen. Lykke til! Endret 21. august 2011 av Theia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #6 Del Skrevet 21. august 2011 Spis ikke mer en nødvendig og styr unna fett. få en operasjon fort som bare søren. Fortell dine nærmeste om dette slik at de vet hva som foregår når du får ett anfall. Har sett mennesker bli kjørt bort i ambulanse pga gallestein, det er ikke morsomt når en ikke vet hva som skjer. Ts her; Husker en gang jeg satt på legevakta med størstejenta, da kom den en mann bokstavelig talt krypende inn med gallestensanfall.....skjønner han godt etter å ha opplevd det selv! For å si det sånn, da dattera mi ble ropt opp ba jeg de ta han først.. Jeg spiser ikke så mye, er slank, men jeg følger lchf-kosthold...og der er det jo endel fett... Jeg mesker meg ikke i fett, men det blir jo endel nøtter, fløte i maten, rømme osv.... Etter dette anfallet har jeg hatt sånn ubehag ved spising at det har blitt veldig lite mat.. Mannen min og vennene mine vet om det, men jeg burde kanskje ha sagt ifra på jobb og.. anfallet jeg hadde var heldigvis på en fredag, så jeg var på jobb som vanlig mandagen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #7 Del Skrevet 21. august 2011 Gikk du ikke til legen når du hadde anfallet? Da kunne du fått noe bedre enn Voltaren ihvertfall. Det er ofte litt lang ventetid på småoperasjone, kommer ann på hvor du bor i landet selvfølgelig. Man kan fint leve uten galleblære, bare vær forsiktig med fet mat. Men dette vil du få masse info om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 21. august 2011 #8 Del Skrevet 21. august 2011 Er i samme situasjon... Venter på operasjon for å få fjernet galleblæra, men det er lang ventetid. Det er nesten uutholdeig. Har heldigvis fått sterke smertestillende, men vil helst ikke bruke så mye medisiner. Hvor lenge måtte dere vente på operasjon? Jeg skal til anestesitime til uka, så håper det betyr at jeg snart skal opereres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 21. august 2011 #9 Del Skrevet 21. august 2011 Ts; Mye smerter i etterkant av inngrepet da? Ikke fordi, gallestensanfall tror jeg ikke jeg unner min verste fiende engang...(ikke at jeg har så mange av de da;-)). Jeg skjønner at lchf-kostholdet mitt må byttes ut hvis galleblæra fjernes lchf-kostholdet kan du beholde.Min mann har fjernet galleblæra og han har ikke noen symptomer selv om han spiser lavkarbo. Jeg skal selv inn og sjekkes pga galleblære/ganger/steiner.Men med mindre jeg får ekstremt store plager i event.etterkant av en operasjon der galleblæra blir fjernet,holder jeg meg til lavkarbo ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #10 Del Skrevet 21. august 2011 Gikk du ikke til legen når du hadde anfallet? Da kunne du fått noe bedre enn Voltaren ihvertfall. Det er ofte litt lang ventetid på småoperasjone, kommer ann på hvor du bor i landet selvfølgelig. Man kan fint leve uten galleblære, bare vær forsiktig med fet mat. Men dette vil du få masse info om. Ts her; Nei, jeg dro ikke til legen....eller; mannen min er lege da, men han var selvfølgelig ikke hjemme, da han hadde vakt. Tro det eller ei, men jeg har litt sykehusskrekk.....Han kom hjem på tampen av anfallet, og da fikk jeg voltaren....dette var om kvelden/natta det pågikk. Han ville egentlig at jeg skulle innlegges da, men sta som jeg er... Hvis det blir en neste gang, så skal jeg ikke protestere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 21. august 2011 #11 Del Skrevet 21. august 2011 Det er jo det da, det er nok en neste gang om ikke så alt for lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #12 Del Skrevet 21. august 2011 Det er jo det da, det er nok en neste gang om ikke så alt for lenge. Ts; Grøss ja, frykter for det.... er skikkelig ømt og vondt....prøver jeg å spise middag, eller noe annet "tyngre" får jeg smerter. Får se hva de finner ut av på ultra neste uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #13 Del Skrevet 21. august 2011 Ts; Mye smerter i etterkant av inngrepet da? Ikke fordi, gallestensanfall tror jeg ikke jeg unner min verste fiende engang...(ikke at jeg har så mange av de da;-)). Jeg skjønner at lchf-kostholdet mitt må byttes ut hvis galleblæra fjernes Ingen smerter i etterkant av inngrepet - jeg har veldig høy smerteterskel, så jeg tok ingen smertestillende etter jeg kom hjem fra sykehuset Mange som går på LCHF kosthold sier at galleblæra krangler litt, men så blir det bedre etterhvert.. Jeg skal prøve meg på et slikt kosthold nå uten galleblære, regner meg jeg får diare og litt magevondt, men jeg skal bite tenna sammen og se hvor lenge det vedvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #14 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg kom inn til operasjon 2 dager etter det første anfallet mitt, men måtte bli på sykehuset i over en uke etterpå da og klarte ikke å gå på nesten to uker for jeg hadde så vondt. Men jeg har hatt lchf kosthold hele veien og det har aldri gitt meg noen problemer:) Det beste med det hele var at jeg fikk med meg den største steinen min hjem på glass, legen sa det var den største han noen gang hadde operert ut av noen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 6. september 2011 #15 Del Skrevet 6. september 2011 For å si det sånn, jeg har nyrestein og kunne jeg fjernet nyren og alt hadde vært greit hadde jeg gjort det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mikako Skrevet 9. september 2011 #16 Del Skrevet 9. september 2011 Hei! Jeg også har slitt med magevondt, ryggsmerter og kvalme, men fant ikke ut at det kunne være gallestein før etter et sinnsykt vondt anfall som endte på legevakta. Har også hatt anfall tidligere, men det har aldri "passet seg" å dra på legevakta.. Jeg er ikke flink til å dra til legen, og lever i troen på at alt går over av seg selv ;-) Jeg hadde også store mistanker om at det var psykisk, siden det var stort sett i sosiale sammenhenger(mye pizza, taco, potetgull, osv), og hadde ikke særlig lyst til å undersøke det videre. Men på ultralydundersøkelse fant de en stein på 2 cm, og legen mente jeg måtte ha hatt den, og vært plaget av den, i 5-10 år. Jeg er bare 24, og ikke spesielt overvektig. Legen som undersøkte meg var ikke i tvil: Jeg BURDE operere. Det er ikke et engangsfenomen, men mer som en tilstand. Uansett om man fjerner steinene, vil det dannes nye med tiden. Nå går jeg å venter utolmodig på operasjon, og er livredd for alt som heter fett. Får jeg i meg for mye av det, eller for mye mat på en gang, får jeg enten diare eller anfall. Dette er vel kanskje ikke noe svar til TS sin problemstilling, men heller en konstantering av at vi er flere som sliter med det samme.. :-) Men jeg har et spørsmål til dere andre "gallesteinsofre" der ute: Merker dere noen symptom i hverdagen, bortsett fra anfallene? Jeg sliter som sagt med ryggsmerter/muskelsmerter, diare/løs mage, kvalme, verk på høyre side og er konstant veldig slapp og sliten.. Kan diareen komme av at steinen sperrer for gallen som skal bli utløst ved måltid? Kan slappheten komme av at jeg ikke fordøyer maten korrekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 9. september 2011 #17 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg har fjernet galleblæren, men gallegangen står igjen. Der kan det innimellom fortsatt dannes småstein, men de forsvinner fort, og er ikke i nærheten så vonde som den steinrøysa jeg hadde i galleblæren. Det er mer ubehagelig, siden det minner ekkelt mye om de anfallene jeg hadde før operasjon. Ut over de små ubehagene, har jeg ingenting å klage på. =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 11. september 2011 #18 Del Skrevet 11. september 2011 Jeg hadde hundrevis av småstein (eller, de største var som en klinkekule), og har operert bort galleblæra. Før jeg ble operert hadde jeg flere smertefulle anfall. Ikke bare vondt i gallen, men også ryggsmerter. Gallestein er forøvrig vanlig. Mange har det uten å være plaget av det. Og da er det jo selvsagt ingen grunn til å fjerne galleblæra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå