Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle spreke mennesker!

Jeg vurderer å kjøpe meg en Polar FT4 av den grunn at jeg ønsker å komme meg i bedre form og faktisk finne ut hvor mye jeg forbrenner pr økt, hvor langt jeg har gått/jogget/løpt/syklet osv osv. Er dette en grei pulsklokke for en nybegynner som meg? Jeg er ikke i dårlig form altså, jeg blir nok sett på som ganske tynn, men jeg er nok en av de som er såkalte "tynnfeite"... Altså jeg har spist mye crap og beveget meg lite, men fortsatt holdt meg ganske slank. Nå vil jeg bli sprek og synes det virker flott å kunne ha en klokke på armen som forteller meg akkurat hva jeg har oppnådd pr økt.

Noen som vet om denne viser hvor mye fett som er forbrent, eller viser den kun antall forbrent kalorier?

Noen som vet om hvis jeg har på denne klokken gjennom et helt døgn, finne jeg da ut hvor mye jeg forbrenner pr døgn? Funker det? Hvis jeg har den på tilogmed når jeg sover? Eller fungerer den kun ved spesielle aktiviteter?

Sikkert helt merkelige spørsmål for dere som er inne i dette her, men det er helt nytt for meg.

Setter stor pris på svar! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jeg kan ikke den klokka, men dette gjelder alle klokker: Kaloriberegningene er et mer eller mindre bra gjettverk ut fra dataene du legger inn. Høyde, vekt, aktivitetsnivå, antatt oksygenopptak osv. Så har du grunnforbrenningen din, som også varierer. Den måler bare pulsen. Noen klokker har høydemåling også, men det blir ikke nøyaktig for det.

Det er de "dårlige" nyhetene.

De gode er at selv om 1264 kcal på en økt ikke betyr forbrent akkurat 1264 kcal er det mer enn de 985 på forrige økt, så du kan sammenligne økter. Den sier fortsatt noe om hvor mye du har jobbet. Så kan en klokke gjøre det morsommere å trene, og da trener du mer.

Forbrent energi er forbrent energi, nesten. Evnen til fettforbrenning øker med trening over tid, men det blir en litt annen diskusjon. Bare ikke spis for lite, for bryter kroppen ned muskler i stedet for å forbrenne fett. Jeg vet ikke om du er i faresonen for det, jeg bare sier det siden du snakker mye om kalorier.

Skrevet

Takk for svar! Så disse klokkene måler ikke så veldig nøyaktig når det kommer til antall kalorier forbrent?

Hva med å ha klokken på en hel dag? Finner man da ut av hva man forbrenner pr dag ca?

Kan man bruke denne klokken til hva som helst og finne ut hva man forbenner? Feks alt fra husvask til sykling inne på ergometersykkel? Eller er det begrenset?

=)

Skrevet (endret)

Takk for svar! Så disse klokkene måler ikke så veldig nøyaktig når det kommer til antall kalorier forbrent?

Hva med å ha klokken på en hel dag? Finner man da ut av hva man forbrenner pr dag ca?

Kan man bruke denne klokken til hva som helst og finne ut hva man forbenner? Feks alt fra husvask til sykling inne på ergometersykkel? Eller er det begrenset?

=)

Nei. Som Xyzzy sier, den måler bare puls. Pulsen er bare hvor fort hjertet ditt slår. Klokken vet ingenting om oksygenopptak, vekt, hastighet, distanse, effekt, osv. Dette er bare noe den gjetter seg frem til utifra hva du taster inn. På den måten kan den "beregne" energiforbruk. Disse tallene er unøyaktige og bør egentlig ses på som en veiledning eller tips, fremfor fakta.

Det du bruker en pulsklokke til er at du legger opp intensiteten din utifra maksimalpuls. Dette forutsetter at du periodiserer treningen, og at du bruker puls som indikator på intensitet.

Hvis du bare jogger på måfå, og du ikke har tenkt til å følge en gitt intensitet, så har du egentlig ikke behov for en pulsklokke.

Pulsklokke kombinert med skritt-teller/GPS er mer nøyaktig til å beregne energiforbruk.

Men klokken i seg selv er sikkert en bra pulsklokke. Polar leverer stortsett gode produkter.

Omtale av Polar FT4

Endret av Supraspinatus
  • 2 uker senere...
Skrevet

TS her igjen.

Ser at bladet iForm har et tilbud på abonnement hvor man kan få med en treningsklokke. Denne måler også puls, kalorier, distanse osv. Lurer på om noen har erfaring med den og hvordan den stiller ift Polar FT4.. =)

Skrevet (endret)

jeg elsker min ft4 :)

Det er en veldig brukervenlig klokke altså :)

Endret av sequin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...