Gå til innhold

Hund! :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg er på utkikk etter hund, og har gjort meg noen tanker..

Jeg ønsker en hund som;

- er middels stor

- ikke røyter mye og ikke vanskelig pelsstell

- ikke er høylytt/bjeffer mye

- familiehund/godt gemytt (sosial og som passer som førstegangshund, og går sammen med barn, hunder og fremmede)

- generelt god helse

(kanskje litt kresen? ;) )

.. og en hund man kan få tak i her i Norge. Kan godt være blandingsrase.

Noen forslag? :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se på Springer Spaniel, det kan kanskje være noe for dere!?

Skrevet

Golden retriever:)

De trenger en del børsting og røyter en del til tider.

Skrevet

whippet!

*Ypperlig familiehund

*Vennlig mot alt og alle

*røyter lite/ ikke noe pels stell

*Lukter ikke hund

*middels stor - rundt 50cm /ca 12-18 kg ( hannhunder er større en tisper)

*Lett og får vanlig husdressur

*vakker og vennlige

*Generelt god helse- ikke uvanlig at de blir 14-15 år gml

Skrevet

Whippet eller dansk-svensk gårdshund :)

Skrevet

Dverg Schnauzere er også veldig gode hunder:) De har flott gemytt!

Skrevet

Dverg Schnauzere er også veldig gode hunder:) De har flott gemytt!

Med de er vel en smule pelsstell også :fnise:

Skrevet

Med de er vel en smule pelsstell også :fnise:

De røyter iallfall ikke. Det er bare å kjøre over med barbermaskinen av og til:)

Skrevet

De røyter iallfall ikke. Det er bare å kjøre over med barbermaskinen av og til:)

de skal vel nappes, ikke barberes!!
Skrevet

Finsk eller svensk lapphund. De må børstes en gang ukentlig, men får ikke lett floker som f.eks. pomeranian. De er lettlærte, går godt overens med barn og jager ikke sauer/dådyr. Rolig rase som er lettlært, de har gjeterinstinkt men ikke så krevende som border collie. De tåler også all slags vær. De er ikke store, rekker deg til knærne.

Skrevet (endret)

Finsk eller svensk lapphund.

Har ikke så god kjennskap til de, men fra det lille jeg vet - er ikke de også veldig verbale som de fleste andre spisshunder?

Endret av mysticmoo
Gjest grønnfi
Skrevet

Jeg passer en Sheba akkurat nå og det anbefales ikke

Vi har platåsåler av pels tiltross for at jeg idag har støvsugd 2 ganger. Den er kjempesøt og leken, men det veier ikke opp mot alle de rare ticksene den har.

Skrevet

Har ikke så god kjennskap til de, men fra det lille jeg vet - er ikke de også veldig verbale som de fleste andre spisshunder?

De er verbale jo, men de bjeffer ikke på alt som tusler og går. De prater mer når de er glade og i lek.

Skrevet

De har mest gjeterinstinkt og bjeffer lite. Men det kommer an på oppdragelsen også. Har noen venner som har terrier og de har avlært bjeffing. Det samme med en jeg kjenner som har pomeranian. Men alle hunder bjeffer litt. :)

Ville anbefalt deg en minicollie, men de tror jeg er preget av mange sykdommer pga uvettig avl.

Skrevet

Uansett hvordan rase du bestemmer deg for, bør du sjekke opp kennelen du skal kjøpe fra. Mye useriøs avl for bare penga gjør at hundene kan få mange feil, desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...