Gå til innhold

Når er beste tidspunkt på dagen for å ta p-pillene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har pleid å ta de på morgenen, men det er noen dager jeg sover lenger, som feks i helgene og da får jeg ikke tatt de på samme tidspunkt hver dag. Lønner det seg å ta det på kvelden da? Og har det egentlig noe å si n¨årtid på døgnet man tar de?

Og kan jeg plutselig bare gå fra å ta de på morgenen til å ta de på kvelden? Eller må jeg fortsette å ta de på morgenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I helgene kan du jo bare ha på en alarm på det tidspunktet du vanligvis står opp, og så tar du pilla og legger deg til å sove igjen. Men om du bare står opp et par timer senere enn vanlig går det fint å ta pilla når du står opp også.

Skal du gå over til å ta dem på kvelden kan du gjøre det på en dag så lenge det ikke går mer enn 12 timer over det tidspunktet du vanligvis tar pilla på. Skal du flytte tidspunktet mer enn det må du ta det litt gradvis (08.00 ene dagen, 12.00 neste dag, 18.00 dagen etter igjen osv). Jeg ville tatt det gradvis uansett, for selv om sikkerheten er opprettholdt er det større sjanse for mellomblødninger jo lenger man slingrer med tidspunktet.

Jeg synes i utgangspunktet at det er best å ta dem på morgenen. Da er jeg våken de neste tolv timene, og sjansen for å komme på det i tide er veldig stor hvis jeg har glemt pilla. Tar man den om kvelden kan det i verste fall ha gått 12 timer når man våkner om morgenen, og da er sikkerheten redusert når man får tatt den glemte pilla.

Men selv må jeg bytte rutiner av og til for å klare å få tatt alle pillene. Uansett hvilket tidspunkt jeg velger så begynner det å skli ut etter en periode uansett, og da må jeg finne på en ny rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar den alltid på morgenen. I ukedagene står jeg opp 6, i helger rundt 10, men det har ingenting å si for p-piller. Minipiller derimot skal tas til ca. samme tid hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang jeg gikk på p-piller tok jeg den alltid på kvelden. Har mye bedre tid på kvelden enn om morgenen, så det er mye mindre sjans for at den blir glemt. Tannpuss, fluorskyll, p-pille gikk helt automatisk etter første uka eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det beste tidspunktet er da jeg husker det lettest, så for meg blir det på kvelden, en del av mine "leggerutiner". Om morgenen er jeg så trøtt og surrete at plutselig har jeg dratt på jobb uten å ha tatt dem, og da går det fort mange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det beste tidspunktet er da jeg husker det lettest, så for meg blir det på kvelden, en del av mine "leggerutiner". Om morgenen er jeg så trøtt og surrete at plutselig har jeg dratt på jobb uten å ha tatt dem, og da går det fort mange timer.

Samme her. Her tas p-pilla i forbindelse med kveldsstellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...