AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #1 Skrevet 20. august 2011 Jeg skal starte på skole igjen etter flere år i yrkeslivet. Hva er vanlig idag, bruker jentene vesker, bager eller sekker, ta med matpakke eller luncher kun i kantina, hva har man ting som linjaler, penner etc i, og hva er vanlig å ha med seg på skolen? Jeg gikk skole lenge før pc-er ble vanlig i bruk i skolen. Alle gode råd mottas gjerne!
Meridian Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 For det første : vær deg selv! Du vil bli likt for den du er, ikke den du prøver å være Ellers trenger man vel egentlig det samme på skolen idag som for 50 år siden... Det varierer om man har sekk eller bag eller veske. Jeg bruker sekk fordi det er best for ryggen min, og fordi jeg syns det er best for meg. Andre liker kanskje veske eller bag. Det er opp til hver enkelt. Jeg tar helst med matpakke fordi det er billigst og man kan lage sunne matpakker, og fordi jeg ikke kan spise så mye av maten som blir servert i kantina. Dessuten blir det dyrt i lengden... Det er mange som tar med matpakke, men det er mange som kjøper mat i kantina også. Det er opp til hver enkelt det også. Det er lurt å ha med penal med blyant eller trykkblyant, blå og svart penn, markeringstusj, viskeler, linjal, forskjellige farger, merkelapper(post-it eller sånne som skiller sider i bøkene) Idag har mange med seg bærbare pc-er der de skriver notatene i forelesningene, men de aller fleste skriver på gamlemåten i notatbøker. Det spørs egentlig hvilke studie du går på, og hvor utbredt dette er. Ellers er det veldig IN, og et MUST, å drikke vann. De fleste tar med seg vannflasker og fyller på skolen gjennom dagen. Få drikker brus og andre sukkerholdige drikker. Frukt og grønt og nøtter er fint å ha med på skolen.
Gjest Survival Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Det er lurt å ha ei mappe til å ha viktige papirer i. Så må du ha alle skolebøkene i tillegg til skrivebøker. Noen bruker ei stor skrivebok delt opp i flere "kapitler", mens andre har ei skrivebok for hvert fag eller tema. Jeg bruker sistnevnte. Så må du ha skrivesaker. Kjøper du ei blypenn eller to og bly slipper du blyantspisser som ofte tar stor plass, og du slipper å spisse blyanten heletiden. I tillegg skal man jo som oftest skrive med blå/sort penn så det må man ha, og det er en fordel med markeringstusj i f.eks. gult. Skrivesakene har man jo oppi et penal som regel. Noen bruker store penal, mens andre bruker penal som bare rommer et par penner. Det kommer vel litt an på hva man trenger. Hvis du skal ha noe slags matte bør du jo ha linjal, kalkulator og sånt. Ellers er det sånn i hvert fall på vgs at man velger om man vil kjøpe mat i kantina (på de skoler hvor de har kantine) eller om man tar med mat. Det billigste er jo å ta med mat i matboksen. Gjerne et par brødskiver med pålegg eller en salat, litt frukt osv. Man tar jo gjerne også med vannflaske sånn at man kan fylle på i løpet av dagen. Hva jenter bruker av vesker og sekker og sånt er veldig inviduelt, og kommer igjen an på hvor mange bøker en har og sånt. Jeg bruker for det meste bare pc veske. Der har jeg plass til både bøker, pc, matboks og alt mulig annet jeg trenger i løpet av en dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå