Maud Skrevet 20. august 2011 #1 Skrevet 20. august 2011 Jeg studerer et ganske så teoretisk fag, mye lesing med andre ord. Det er samtidig mye jeg skal igjennom av pensum så hvis jeg ikke har konsentrasjonen tar det lang tid å komme igjennom alt. De siste ukene har jeg ikke hatt konsentrasjon i det hele tatt. Tankene bare flyr og jeg begynner med alt annet – alt fra å skrive huskelister, se ut av vinduet, strekke på bena m.m. Jeg kan sitte 12 timer på lesesalen og ikke føle at jeg har fått gjort noe – jeg har lest litt, men husker nesten ikke hva jeg har lest. Jeg har lagt bånd på enkelte ting som å legge bort telefonen, slå av dataen hvis jeg ikke må bruke den (for eksempel til notater), men tankene mine klarer jeg ikke å legge bort på samme måte... Jeg regner med at det ikke bare er jeg som sliter med konsentrasjonen, så jeg tenkte vi kunne dele noen tips og erfaringer på hvordan vi kan bedre konsentrasjonen vår og bli mer effektive og bedre studenter? Hilsen fra lesesalen
Mononoke Skrevet 20. august 2011 #2 Skrevet 20. august 2011 Har ikke så mange gode råd dessverre... Men følger gjerne med på tråden! Det er noen ting jeg må passe på å gjøre: -Ikke være småsulten, må på do, etc før man setter seg ned. Gjør ferdig alt først. Da slipper man unna en del av unnskyldningene for å reise seg opp. -Sett små tidsfrister. F.eks. "Nå skal jeg lese i 15 min, så kan jeg ta pause". Eller antall sider, ett kapittel. Det er liksom litt mer overkommelig enn "Nå skal jeg lese masse!". -Lag lister over alt som kan gjøres, hvis man har flere ting å gjøre. Da kan man krysse av og se at listen forsvinner, og det er motiverende! -Er man veldig ukonsentrert, jobb med oppgaver, fremfor å bare lese og ta notater. Har man ikke oppgaver i bøkene, kan man lage sine egne, f.eks. lage skriftlig oversikt, tankekart og tegninger av større begreper og ideer. Dette hjelper meg ihvertfall litt, men sliter fortsatt med konsentrasjonen! Er det helt ille, tar jeg meg ofte en joggetur, men det er kanskje litt vanskelig fra lesesalen.
Maud Skrevet 20. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2011 Gode råd! Kom på et jeg leste en dag jeg ikke fant konsentrasjonen, hehe. Lat som om en foreleser/professor/arbeidsgiver sitter å ser på deg mens du jobber. Hvis det arbeidsgiveren min hadde sittet bak meg ville jeg ikke sittet å tittet ut av vinduet, da hadde jeg sittet med nesa i boka og lest. Hvis man klarer å gjennomføre dette tror jeg det kan være nyttig - problemet er vel at det ikke er virkelighet og derfor lett å gli ut
Gjest Daenerys Skrevet 20. august 2011 #4 Skrevet 20. august 2011 Mine beste tips: - Ikke vær sulten, tørst, eller dotrengt. Gjør det først, og ha mat lett tilgjengelig. - Intervall-lesing! Sett klokka på 30 minutter. Les alt du kan da, og når klokka ringer, setter du klokka på 5 minutter. Dette er pausen din. Uansett hva du holder på med etter de tretti minuttene, legg det fra deg. I pausen kan du spise, lufte deg, generelt gjøre noe annet. - Etter et par timer med slik lesing, tar du en lengre pause. - Ikke les hjemme! Da blir de 5 minuttene til 10, 15... - Finn deg en pause-buddy. Noen du kan ha lunsj med, og se frem til det - Lag leseliste over hvert fag eller over alt hele semesteret, og følg den! De gangene jeg har gjort dette, har timene flydd og pensum har virkelig satt seg. Kommer til å gjøre dette i hele høst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå