Gå til innhold

Er det noe vesentlig jeg har misforstått

Anbefalte innlegg

Skrevet

deler ut ørepropper til publikum samtidig som de irriterer naboene grenseløst ved å spille så høyt? Får man ikke bedre gjengivelse av musikken dersom man hører den uten ørepropper??? Øreproppene kunne de evt delt ut i nabolaget. Eller noe litt mer fornuftig: skru ned lyden et par hakk...

Skrevet

De fleste festivaler deler ut ørepropper. Noen liker det høyt (uten ørepropper), andre synes lyden blir bedre med ørepropper (både lydnivå og ellers).

De spiller vel så høyt som de får lov til, også blir det deltakernes oppgave å passe på egen hørsel...

• Liker 2
Skrevet

Hørselskader er et gjennomgangstema som stadig blir tatt opp i musikkbransjen. Nå finnes det et samarbeidsorgan kalt Grenser for lyd som fortsatt jobber sammen med helsedirektoratet for å finne frem til kompromisser og evt. nye lovendringer for lydnivå målt i desibel for musikk -og kulturarrangementer her til lands.

Grenser for lyd har laget en nettside som skal være et hjelpemiddiel for de som har spørsmål om/jobber med/er utsatt for lyd gjennom å være kosertgjenger, artist eller arrangør.

Nettsiden heter plugin-turnon og her finner du også litt informasjon om lover og regler i Norge, Danmark og Sverige, samt en god del annet du sikkert hadde hatt nytte av å lese.

Når det gjelder det med ørepropper i seg selv så er jeg (og de fleste jeg kjenner + bransjen) ganske så enig om at de typiske billige (og ofte gule) øreproppene i skumgummi ikke akkurat det som gir den beste konsertopplevelsen, de tar vekk for mye lyd rett og slett. Av de billigere utgavene der ute så er det de som ser ut som juletrær som blir regnet som de beste, og de koster alt fra 40-300 kroner avhengig av kvalitet.

De aller fleste i musikkbransjen som jobber mye med og rundt lyd ordner seg formstøpte ørepropper -disse filtrerer lyden slik at du hører det som skjer fra/på scenen godt, og også de som står nærmest deg, men de tar vekk en del av larmen rundt og knekker også "toppene" av lyden fra forsterkere og høytalere (veldig enkelt forklart). Disse øreproppene er altså helt personlige fordi de blir støpte etter formen på innsiden av øregangen, og koster rundt 1500-2500 kroner.

Folk som går mye på konserter eller oppholder seg mye i et miljø med høy lyd har uansett godt av å verne seg -tinitus er ingen spøk, og snakker du med folk som er "gamle" i bransjen så vil du finne uta at mange har fått hørselsskader fordi de har vært for uforsiktige med å verne seg.

Med formstøpte ørepropper eller juletrær så vil du få en helt fin gjengivelse av musikken, og det gjør du jo også med de øreproppene av skumgummi -men selvsagt, er man vant til formstøpte og så går over til skumgummi for en kveld så vil man merke veldig stor (og negativ) forskjell. Faktisk så er det en del som påstår at til og med dopapir er bedre enn øreproppene i skum.

Når det gjelder PStereo og andre festivaler som ligger nært boligstrøk så er gjerne beboerene rundt godt informert om hva som foregår, og de har også mulighet til å klage selvfølgelig. Men stort sett så ser man at lokalmiljøet rundt festivalene er med på å støtte opp, det er jo bare snakk om noen dager -og ofte får de som er mest utsatt for alt som skjer av festivalliv og støy rundt sin egen bolig gratis billetter for å "bøte litt på skaden".

Håper du fikk noen svar? :)

• Liker 4
Skrevet

TS her.

Takk for utfyllende svar om dB og ørepropper! + om forum for likesinnede. Tror jeg må heve røsten min der og håpe at noen hører meg...

Skrevet

deler ut ørepropper til publikum samtidig som de irriterer naboene grenseløst ved å spille så høyt? Får man ikke bedre gjengivelse av musikken dersom man hører den uten ørepropper??? Øreproppene kunne de evt delt ut i nabolaget. Eller noe litt mer fornuftig: skru ned lyden et par hakk...

Ørepropper er veldig smart å ha på seg under rock/pop-konserter, der det gjerne er enorme lydanlegg og høytalere med et altfor høyt desibel lydnivå.

Det samme gjelder norske kinoer: lyden i desibel er høyere enn hva som er behgelig for øret.

Derfor er det å anbefale at en har på ørepropper, både på kino og en del større konserter, der lyden går gjennom enorme høytaleranlegg.

Hva nabolaget bør gjøre er jo et annet spørsmål.

Skrevet

Formstøpte ørepropper - disse filtrerer lyden slik at du hører det som skjer fra/på scenen godt, og også de som står nærmest deg, men de tar vekk en del av larmen rundt og knekker også "toppene" av lyden fra forsterkere og høytalere (veldig enkelt forklart). Disse øreproppene er altså helt personlige fordi de blir støpte etter formen på innsiden av øregangen, og koster rundt 1500-2500 kroner.

Det vil jeg merke meg! Gjelder å ikke miste de da..

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg hadde festival rett utenfor her jeg bor i sommer og det fungerte godt. Satt på platten og såg Motorpsycho og Clawfinger foreta lydsjekk fra verandaen. Herlig, herlig.

• Liker 2
Skrevet

Hvor får man tak i juletre-ørepropper? :)

Skrevet

Det vil jeg merke meg! Gjelder å ikke miste de da..

Når du går for å kjøpe formstøpte så vil du få med en liten "case" for å oppbevare de i, noen bedrifter gir deg en plastboks -men stort sett får du en i stoff slik som jeg har, og den henger på nøkkelknippet mitt til en hver tid. :) Jeg har forresten formstøpte ørepropper fra GN Resound, bedriften baserer seg hovedsaklig på høreapparater noe som gjør at de virkelig kan dette med lyd. For å bestille hos dem må du enten ringe, sende mail eller oppsøke butikken "Hørsel i sentrum" som ligger i Pilestredet 7a i Oslo. Men det finnes mange gode produsenter der ute, google and you will find. :)

Jeg hadde festival rett utenfor her jeg bor i sommer og det fungerte godt. Satt på platten og såg Motorpsycho og Clawfinger foreta lydsjekk fra verandaen. Herlig, herlig.

Haha, vel da vet jeg iallefall sånn ca. hvor du bor! ;)

Hvor får man tak i juletre-ørepropper? :)

Juletrær og andre ørepropper kan man enten kjøpe på nett, i butikker slik som "Hørsel i sentrum" som jeg nevnte over her, eller i vanlige musikkforetninger/platebutikker. Det blir litt som med dagligvarer, jeg vet desverre ikke hvilke merker/typer som selges på hvilke butikker akkurat nå.

Men -det kan være greit å sørge for at man kjøper ørepropper med en oppbevarings-"case" når man skal bruke litt penger. Siden både formstøpte og tja, de aller fleste øreproppene som ikke er laget av skumgummi -er ment for gjenbruk, så er det jo greit å ikke miste dem! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...