Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Kikket inne på ett annet emne her, der ei spurte om ikke vi lærerstudentene kunne lage et eget forum/emne til studentene.

Jeg begynner på lærerstudiet nå til mandagen, å jeg gleder meg masse til å komme i gang med utdanningen til min drømmejobb :)

Flere lærerstudenter der ute? Noen som kanskje kan fortelle meg litt om hvordan hverdagene som en lærerstudent er? Noe spesielt å tenke på nå som jeg går i gang?

Jeg skal forresten gå 1-7. trinn om noen skulle lure ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lærerstudent, men går på den gamle utdanningen (allmennlærer). Er på mitt 4.år nå.

Vet ikke hvordan den nye utdanningen er, men min har vært ganske grei. Matten sleit mange med (50% stryk), men ellers er det ganske lett dersom du er på forelesninger og leser litt. Jeg har lest veldig lite, men har bestått alt til nå:) Har vært litt kjedelig med alle obligatoriske fag de to første årene, men dere får vel velge mer fra starten av?

Har hatt forelesninger 8-12 for det meste. I blant 1 dag i uken fri.

3.året gikk jeg idrett.

Gled deg til praksis, der finner du ut om dette er noe for deg:) Og kan si at ped. virker kjedelig i starten, men for meg ble det veldig kjekt etterhvert! Så kjekt at jeg nå har valgt mastergrad i spes.ped :P

Lykke til!

Skrevet

Høres bra ut! Tror det kommer til å gå bra med matten, da det er en av mine sterke fag :)

Vi har valgfag fra 2. året troooor jeg?!

Er det mye obligatorisk oppmøte? Er det det i alle obligatoriske fag?

Har også tenkt endel på spes ped, og vurderte en stund en bachelor i det i steden for lærer, men slo det fort fra meg, og fant ut det var bedre å ta dette på toppen av lærerutdanningen ;)

Jeg jobbet ett halvt år i barneskolen da jeg hadde friår for noen år tilbake, og fant da ut at dette var virkelig noe for meg :) Jobbet da spesielt med de mer krevende elevene i små grupper, og likte meg faktisk veldig godt(til min egen overraskning). Så da ble det startet opp med studiekompetanse, og nå sitter jeg bare å tripper etter å få begynt til mandag :)

Skrevet

Er det mye obligatorisk oppmøte? Er det det i alle obligatoriske fag?

Har også tenkt endel på spes ped, og vurderte en stund en bachelor i det i steden for lærer, men slo det fort fra meg, og fant ut det var bedre å ta dette på toppen av lærerutdanningen ;)

Vi hadde ikke noe obl. oppmøte, utenom på enkelte ting som framføring og dramakurs. Men tror det er 80% frammøte nå, for å hindre at mange bare la være å komme og leser til en knapt bestått på egenhånd. Det blir det ikke gode lærerere av:)

Tror det er lurt å ta spes.ped som 4.(+5.)-året, da får du liksom hele pakken:)

Skrevet

Hei! Får melde meg inn her istedet da :gjeiper:

Jeg har nettopp begynt mitt første år på GLU 5-10 ved HiB. Har valgt samfunnsfag og engelsk, og skal jobbe med disse to fagene, samt PEL de første tre årene. Er veldig usikker på hva jeg vil velge 4. år. Det kommer an på hvor i skolen jeg tror jeg vil trives best. Tenker det er lurt å ta 30 sp norsk om jeg vil jobbe på mellomtrinnet, men det blir jo bortkastet om jeg skal jobbe i ungdomsskolen, siden man der trenger 60 poeng. Har uansett ikke noe brennende ønske om å være norsklærer i ungdomsskolen, kjenner jeg...

Når det kommer til obligatorisk oppmøte og slikt har skolen latt lærerne i de forskjellige fagene bestemme selv hvordan de vil ha det. I engelsken må vi ha 80% oppmøte, mens i samfunnsfag "håper vi dere finner det så spennende at dere møter opp likevel". Vet ikke hvordan det er med PEL enda, for vi har ikke kommet igang med forelesningene i det faget. Slik timeplanen min ser ut nå har jeg 5 forelesninger/undervisninger i uken, fordelt på tre dager. Slettes ikke verst. Jeg gikk sykepleien tidligere, og der var det studiedag hver 6. uke, og ellers fulle dager med forelesninger/øvelsespost/lab/obligatoriske studiegrupper hver eneste uke. Mye obligatorisk, og mye du måtte få med deg uansett, om du ville stå på eksamen. Vi hadde skrekkelig lite tid til å fordøye det vi skulle lære. Sånn sett er det befriende å se på planen for semesteret jeg har i vente. Jeg gleder meg veldig til vi kommer oss ordentlig igang!

Skrevet

Jeg går 2.året med 1-7 spesialisering.

Jeg går på privat høyskole, der er all undervisning obligatorisk, men vet at enkelte andre høyskoler ikke har like mye oblig.

Når det gjelder valgfag velger du et fag som du skal ha de første to årene, utenom norsk, matte, dip og pel. Jeg valgte selv naturfag, og er veldig fornøyd med det :-) Jeg har aldri hatt noe problem med matte, og synes den var latterlig lett. Det er jo heller ikke så rart med tanke på at vi ikke hadde særlig mer avansert enn barneskolematte :)

Trives kjempe godt og skal om litt ut i praksis igjen i en 2 klasse!

Skrevet

Jeg er også lærerstudent, 3- året på allmennlærer. Syns studiet har vært lett, UTENOM MATTEN, har allerede strøket en gang i det :( Vi hadde en del obligatorisk klasseundervisning, spesielt i ped. Der var det 80% ellerno. Nå skal jeg gå ut 3. året og så gi meg, læreryrket har vist seg å ikke være det rette for meg! Men lykke til dere andre :-)

Skrevet

Jeg går 2.året med 1-7 spesialisering.

Jeg går på privat høyskole, der er all undervisning obligatorisk, men vet at enkelte andre høyskoler ikke har like mye oblig.

Når det gjelder valgfag velger du et fag som du skal ha de første to årene, utenom norsk, matte, dip og pel. Jeg valgte selv naturfag, og er veldig fornøyd med det :-) Jeg har aldri hatt noe problem med matte, og synes den var latterlig lett. Det er jo heller ikke så rart med tanke på at vi ikke hadde særlig mer avansert enn barneskolematte :)

Trives kjempe godt og skal om litt ut i praksis igjen i en 2 klasse!

Da tror jeg det må være en annen matte på 1-7. lærer!

Skrevet

Mente absolutt ikke at jeg skal snike unna alle forelesningene, men spurte av ren nyskjerrighet ;)

Er ganske nervøs for hva morgendagen har å bringe, men gleder meg stort til å få satt igang. En av de tingene jeg faktisk ser veldig frem til er at det er lesesaler og "stillerom" der en kan sitte å jobbe. Dette er jo noe som er ikke-eksisterende på videregående, og som jeg har savnet veldig(tok påbygging i året som har gått, og merket veldig at jeg var noen år eldre enn de fleste andre).

Ellers skal det bli godt å begynne på noe "målrettet" utdanning, og praksis.

Etter hva jeg har hørt er ikke matten så enkel? En har da vel ikke akkurat bare matte som er tilpasset barneskole-nivå? :P Hørtes rart ut ...

Skrevet

Matten man lærer, for å undervise på barnetrinnet, er rundt ungdomsskole/videregående-nivå. Hos oss hadde vi veldig høy strykprosent i dette faget (40%), mens de andre fagene er det normalt rundt 5%. Jeg syntes den var lett, men har alltid likt faget. Her er det nå snakk om at ikke alle studentene klarer å bli ferdig utdannet allmennlærere: 10 av studentene har nå strøket to ganger, og har kun en sjanse igjen for å bli kalt "allmennlærer" til slutt. (Vi er 60 studenter totalt)

Skrevet

Første års matte på Glu 1-7 er ganske enkel. Vi hadde veldig lav stryk prosent. Så tror det er med allmenn utdanning at det er så vanskelig matte.

Det vanskeligste vi hadde første året matte var ligninger med en ukjent. Jeg synes ikke selve studet er særlig vanskelig, men mye hardt arbeid. Veldig slitsomt, men veldig morsomt! Synes selve utdannelsen, ivertfall der jeg går er kjempe gøy :)

Praksis er kjempe kjekt, men helt utmattende! Det er så mye nye inntrykk og du lærer så mye nytt hver dag at hjernen blir helt sliten av alle inntrykkene :)

Lykke til!

Skrevet

Da er dagen her, skolestart klokken 13.00 ! Gleder meg enormt mye til å komme igang med studiene :)

Noen som vet noe om dette med å ta master i spes ped 4. og 5. året? Syntes dette høres super interessant ut for meg, men finner ikke så mye info om det på studiestedets nettside. Noen som har evt. linker?

Flere som begynner idag? :)

Skrevet

Noen som vet noe om dette med å ta master i spes ped 4. og 5. året? Syntes dette høres super interessant ut for meg, men finner ikke så mye info om det på studiestedets nettside. Noen som har evt. linker?

Vet ikke hva du lurer på, men jeg går der og kan svare på litt:) Har ikke gått der lenge da, men fått all info og sånn, så har kontrollen over studieløpet. Hvilke fag, hva man velger osv osv.

Bare spør, så kanskje jeg kan svare:)

Skrevet

Vet ikke hva du lurer på, men jeg går der og kan svare på litt:) Har ikke gått der lenge da, men fått all info og sånn, så har kontrollen over studieløpet. Hvilke fag, hva man velger osv osv.

Bare spør, så kanskje jeg kan svare:)

Så kjekt :) Byttet du bare ut siste året av lærerstudiet med spes ped? Hvilke fag har du?

Skrevet

Jeg studerer ALU på 3. året. :goodbye:

Dette året har jeg samfunnsfag og norsk som valgfag. Sitter faktisk i forelesning nå og det er altfor tidlig på morran til å fokusere på stein og bergarter.. :sovne:

Jeg syntes det har gått helt fint så langt, ikke noe spesielt vanskelig. Hos oss har forresten matten gått greit, strykprosentene har vært størst i den obligatoriske norsken vi hadde 1. og 2. året.

Skrevet

Begynte på faglærer i kunst og håndverk igår :D Nå har det bare vært masse info og faddergreier.. Men vi skal begynne så smått med undervisning imorgen, gleder meg til å komme igang^^

Skrevet

Så kjekt :) Byttet du bare ut siste året av lærerstudiet med spes ped? Hvilke fag har du?

Ja, dette er mitt 4.år og neste blir mastergradskriving (altså totalt 5 år utdanning).

Vi har 3 fag nå på høsten, hver på 10 studiepoeng. De er inkluderende ped., sosiale og emosjonelle vansker og lese- og skrivevansker. Dette er liksom innføringsfag, der vi skal få en smakebit.

Til våren skal vi velge 3 av 8 fordypningsemner. Min. 2 av disse må være innen emnet vi ønsker skrive masteroppgave i. Feks hvis jeg vil skrive innen emo./sos.vansker velger jeg feks mobbing og utagerende oppførsel + 1 til.

Neste høst er det metodekurs og div., og våren er masteroppgaveskriving.

Du kan hoppe av etter 4. året og da ha vanlig allmennlærerutdanning, eller ta 5. året også og da ha mastergraden i tillegg.

Vet ikke enda hvilke fag jeg skal velge, pga vet ikke hva jeg vil skrive masteroppgave innen:p

Skrevet

Hvordan har dere fordelt fagene deres? Jeg har nettopp begynt med 60 stp norsk, vet ikke hva annet jeg vil ha :)

Skrevet

Jeg går 1-7 klasse, så jeg har 30 stp i norsk, 15 stp i matte og 15 stp i PEL i år :) Tilsammen på alle 4 årene får jeg 45 stp i PEL, 30 stp i norsk, matte og 3 eller 4 undervisningsfag tror jeg.

På 5-10 trinn må man vel ha 60 stp i alle fag for å kunne undervise i dem? Jeg har også muligheten til å ta fordypning i matte eller norsk med 60 stp om jeg ønsker dette.

Skrevet

Hei.

Jeg går nå siste året på vgs, og har lyst å begynne på lærerutdannigen neste år. Men jeg vet INGENTING om det. Så kan dere fortelle meg hvordan studiene er lagt opp og egentlig alt annet.

Jeg har lyst til å bli lærer på ungdomsskolen. Jeg har lyst til å bli lærer i norsk, samfunnsfag, mat og helse ihvertfall. Hvordan må jeg da gjøre det?

Hva må man gjøre for å bli lærer på vgs? Hvordan blir man kontaktlærer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...