Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Tror noen av dere på horoskop, stjernetegn tingen?

Og vet om det har skjedd noe som står i horoskopet..?

Kan det være sant..?

Og kan jeg tro på det.?

Skrevet

Nei, dette tror jeg overhodet ikke på. At alle som skal være født i samme tidsrom som meg er like i personlighet og skal komme utfor de samme tingene på samme tid?

Tull og tøys! Grunnen til at mange tror at horoskopene passer, er at de skriver horoskoptekstene på en slik måte at det meste stemmer for de aller fleste.

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg tror på horoskop. Jeg er astrolog og har studert astrologi i 10 år. Etter å ha sett på hundrevis av personlige horoskop og parhoroskop forstår jeg at mennesker er påvirket av både solen, månen og andre planeter. Ingenting rart med det. Tenk bare på hvordan solen påvirker humøret vårt f.eks. og helsen vår. Men horoskop i ukeblader er kun underholdning og ikke et personlig horoskop. Det vil si at et stjernetegn er kun en liten prosent av den man er, fordi man må alltid se på nøyaktige fødselstidspunkt og fødselssted for å stille et ordentlig horoskop :)

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tror på horoskop. Jeg er astrolog og har studert astrologi i 10 år. Etter å ha sett på hundrevis av personlige horoskop og parhoroskop forstår jeg at mennesker er påvirket av både solen, månen og andre planeter. Ingenting rart med det. Tenk bare på hvordan solen påvirker humøret vårt f.eks. og helsen vår. Men horoskop i ukeblader er kun underholdning og ikke et personlig horoskop. Det vil si at et stjernetegn er kun en liten prosent av den man er, fordi man må alltid se på nøyaktige fødselstidspunkt og fødselssted for å stille et ordentlig horoskop :)

At solen påvirker livet på jorda er ikke så rart. Det har biologer visst i lang tid. Men stjernetegn, astrologi og horoskop er bare tull. Det er ikke noe folk flest tar seriøst, og det er da også en grunn til at man ikke lærer om dette på universitetet. Hva skal man lære? Det finnes jo ingen fakta om dette.

• Liker 2
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg tror ikke på horoskop.

At solen påvirker oss i det daglige har da over hodet ingen sammenheng med hvordan stjerner og planeter var posisjonert på himmelen i det øyeblikket vi tilfeldigvis ble født.

Å tro på at disse himmellegemene i tillegg skal ha innvirkning på våre personlighetstrekk er som å tro på julenissen, enhjørninger, huldra og flere til på en gang. Er ikke arv og miljø litt mer nærliggende forklaringer?

• Liker 4
Skrevet

At solen påvirker livet på jorda er ikke så rart. Det har biologer visst i lang tid. Men stjernetegn, astrologi og horoskop er bare tull. Det er ikke noe folk flest tar seriøst, og det er da også en grunn til at man ikke lærer om dette på universitetet. Hva skal man lære? Det finnes jo ingen fakta om dette.

Astrologi kan for mange virke som tull. Men det er mer utbredt enn man er klar over.

Det kan være greit å lese mer om emnet før man uttaler seg. Det er utrolig mye å sette seg inn i. Så hvorfor er det ikke rart at solen (som er en stjerne) påvirker hjernen til mennesker, men veldig rart at andre stjerner enn sola påvirker oss?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Astrologi kan for mange virke som tull. Men det er mer utbredt enn man er klar over.

Det kan være greit å lese mer om emnet før man uttaler seg. Det er utrolig mye å sette seg inn i. Så hvorfor er det ikke rart at solen (som er en stjerne) påvirker hjernen til mennesker, men veldig rart at andre stjerner enn sola påvirker oss?

Det er ikke rart at solen påvirker alt liv på jorda. Sola gir jorda ca 1,000 W/m^2. Det er mye varme og energi! Til sammenligning gir ikke de andre stjernene samlet nok lys til å lade opp et lite mobiltelefonbatteri engang. Sola har en enorm tiltrekningskraft i form av gravitasjon, kombinert med den korte avstanden til jorda. De andre stjernene er så langt borte at de ikke engang har gravitasjon til å løfte et hårstrå.

Så det er veldig rart at andre stjerner enn sola påvirker oss. Annet enn at vi kan se de om natten, at de er fine, og at de får oss til å tenke på hvor små vi er og hvor stort universet er.

Astrologi er ikke mye å sette seg inn i. Det er ikke noe det undervises i på skolen akkurat. Og hvorfor det? Hva skal man lære av slikt uvitenskapelig tull?

Endret av Ekerilar
  • Liker 2
Skrevet

Det er blitt påvist at hvem som står rundt deg når du blir født, har større påvirkning, både med varme, gravitasjon og stråling, enn alle stjerner til sammen(solen ikke iberegnet)

• Liker 2
Gjest Aliyyah
Skrevet

Etter å ha hørt av en datter til en venninne av moren min at hun skriver horoskop for et magasin og bare finner på masse ting for at det skal virke interessant- så leser jeg ikke horoskop lenger.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke rart at mange bastant påstår at det er tull når de tror astrologi er horoskopet i Allers :roll:

Endret av Guriane
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke rart at mange bastant påstår at det er tull når de tror astrologi er horoskopet i Allers :roll:

Ikke rart mange tror på horoskop når de ikke har peiling på astronomi og vitenskap....:)

Endret av Tobben70
  • Liker 1
Skrevet

Ikke rart mange tror på horoskop når de ikke har peiling på astronomi og vitenskap....:)

...eller astrologi.. :plystre:

• Liker 1
Skrevet

Hva er forskjellen? Hvorfor skal den ene taes mer seriøst enn den andre?

• Liker 1
Skrevet

...eller astrologi.. :plystre:

Mente astrologi...

Astrologi er bare humbug, men når man ikke kan astronomi er det lett å tro at stjerner stilling i fødselsøyeblikket kan ha innvirkning.

Skrevet

Jo, det er det VIRKELIG noe rart med.

Hvordan skulle denne påvirkningen foregå? HVA ved solen, månen og evt planetene er det som skulle kunne påvirke mennesker? Det finnes ikke en eneste kjent energi eller vekselvirkning som skulle kunne forklare en slik påvirkning.

Ikke stråling, ikke magnetisme, ikke gravitasjon.

Din henvisning til hvordan solen kan påvirke humør og helse, kan ikke forklare hvordan solens stilling på et gitt tidspkt skulle ha innflytelse på et menneskes liv.

Og horoskoper fungerer heller ikke, noe gjentatte tester av dem har vist.

Annonse
Skrevet

Det er nok ikke solen per se som påvirker oss, men solens STRÅLING. Stråling i samme spektrum og med samme intensitet har akkurat samme effekt som sollys, uavhengig av kilden.

Og man kan overhodet ikke vise til at andre himmellegemer enn solen og månen har noen vesentlig innvirkning på livet på jorden.

Og INGEN himmellegemer har effekter som kan være forskjellige for forskjellige mennesker. Særlig ikke for forskjellige mennesker som befinner seg innen det samme geografiske område.

Skrevet

For min egen del kan jeg si at jeg tror ikke på horoskoper av følgende grunner:

De fungerer ikke. Blindtester av horoskoper viser at et hvilket som helst "klassisk" horoskop, stilt for en hvilken som helst reell eller fiktiv person, vil fungere akkurat like bra for en hvilken som helst annen person, uavhengig av hvor eller når vedkommende er født.

Det finnes ingen tilforlatelig forklaring på HVORDAN stjernene eller planetenes stilling evt skulle kunne påvirke mennesker. Ta månen som et eksempel. Hvis du ommøblerer stuen din, lager du en større forandring i ditt lokale gravitasjonsfelt, enn hva månen utretter med å skifte stilling på himmelen. Alle "himmelske" energier og krefter man kan tenke seg, med unntak av sollys og lyset fra månen, drukner i støyen fra den samme sortens energier som vi omgir oss med. Enten det nå er tyngdekraft, radioaktiv stråling, elektromagnetisk stråling, eller noe helt fjerde.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Nei, dette tror jeg overhodet ikke på. At alle som skal være født i samme tidsrom som meg er like i personlighet og skal komme utfor de samme tingene på samme tid?

Tull og tøys! Grunnen til at mange tror at horoskopene passer, er at de skriver horoskoptekstene på en slik måte at det meste stemmer for de aller fleste.

Det er ikke bare om hvilken måned man er født i, men også hvilken dag, tidspunkt, hvor månen og planetene stod når du ble født osv.

Skrevet

Vet du kanskje noe om stjernetegnet slangebæreren? Jeg er nemlig født i det tegnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...