AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #1 Skrevet 20. august 2011 Hei! Jeg var ute og gikk her om dagen, hvor jeg kom over en hest som ikke så ut til å ha det særlig bra. Hesten sto helt alene, hadde møkkete vann (det er kanskje ikke så uvanlig) og nytt, friskt høy. Men reagerte veldig på hvordan hesten så ut. Den var ekstremt møkkete og uflidd (møkk som hadde kaket seg skikkelig inn i pelsen). Magen var veldig stor, og så ut til at den hadde hevelser på to av bena, og en stor hevelse i ansiktet. Den sto inne i et lite område (innendørs), med ujevne kanter på gulv, mye gammelt strø og møkk på gulv, men det var slengt inn litt ny flis midt på. Er et godt stykke unna der jeg pleier å gå, så vet ikke om jeg får mulighet til å dra innom med det første. Men tenkte for meg selv, at det skal vel ikke være sånn? Det har jo tydeligvis vært noen der, og lagt inn strø, hvorfor tar de da ikke seg av hesten bedre tenker jeg? Så da er spørsmålet, er dette noe man burde melde fra om til mattilsynet? Eller skal det være mer graverende, og helst over tid det skal være snakk om da? Tenkt mye på denne hesten de siste par dagene, og vet ikke helt hva/om jeg skal gjøre noe... Noen hestevante mennesker som kan komme med litt innspill til meg?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #2 Skrevet 20. august 2011 Du bør heller gå forbi der senere for å sjekke om det er likedan der da. Det er jo mulig den stod å ventet på både veterinær og en vask. 1
forum88 Skrevet 20. august 2011 #3 Skrevet 20. august 2011 Kontakt Mattilsynet! De vil mest sannsynlig ikke kontrollere enda uansett, så da kan du ta deg en tur bort ennda en gang i neste uke og se om det ser like dårlig ut, og da ringe Mattilsynet enda en gang. Desverre skal det alt for mye til før Mattilsynet gjør noe med slike saker, derfor er det lurt å "komme igang" med engang, slik at om det er noe alvorlig med hesten og eierne ikke bryr seg, så har du sagt i fra tidlig.. Følg gjerne litt med på hvordan situasjonen er for hesten om du har mulighet til det. Det hørtes iallfall ikke ut som om den hesten hadde det særlig bra. Du kan også kontakte Dyrebeskyttelsen der hvor du bor etterhvert om tingene ikke bedrer seg. Godt du bryr deg! 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #4 Skrevet 20. august 2011 Mulig den er gravid. Men møkk på gulvet, snakker vi nedtråkket svart spon, masse brun spon eller masse hesteperler? Var det vått og gjørmete den dagen eller natten?
Gjest Lille-pus Skrevet 20. august 2011 #5 Skrevet 20. august 2011 Du kan også kontakte Dyrebeskyttelsen der hvor du bor etterhvert om tingene ikke bedrer seg. Hva skulle DB kunne gjøre her tenkte du ? DB har ingen politi- eller tilsynsmyndighet. 3
forum88 Skrevet 20. august 2011 #6 Skrevet 20. august 2011 Hva skulle DB kunne gjøre her tenkte du ? DB har ingen politi- eller tilsynsmyndighet. Jeg er klar over det, men de kan gjerne hjelpe til med å kontakte Mattilsynet, og vite hva TS kan gjøre videre, siden de har erfaring med slikt:) 1
Gjest Lille-pus Skrevet 20. august 2011 #7 Skrevet 20. august 2011 Jeg er klar over det, men de kan gjerne hjelpe til med å kontakte Mattilsynet, og vite hva TS kan gjøre videre, siden de har erfaring med slikt:) Da forstod jeg litt bedre hva du mente ja Og, ja, den hjelpen kan DB ofte gi
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #8 Skrevet 20. august 2011 Mulig den er gravid. Men møkk på gulvet, snakker vi nedtråkket svart spon, masse brun spon eller masse hesteperler? Var det vått og gjørmete den dagen eller natten? Jeg tenkte at den kanskje var gravid jeg og, men vet ikke. Den så rett og slett bare veldig ikke frisk ut egentlig, har man en gravid hest burde man vel ihvertfall ta vare på den? I mine øyne så hele hesten syk ut. Om den hadde sett ellers bra ut med f.eks. bare hevelser på bena hadde jeg sikkert aldri lagt merke til de, men her var liksom bare hele settingen helt feil. Ikke vått og gjørmete, og var mye nedtråkket svart spon under den haugen med nytt midt på. Jeg var der midt på dagen, og det er et område det ser ut til at det er andre hester også. Har aldri vært i området før, så vet ikke om det pleier å være andre der. Men var stor innhegning utenfor og sånn. Hesten sto inne, men man ser inn til den fra veien. Er som sagt et godt stykke unna der jeg bor, er sjelden vi går tur så langt, blir for det meste i ferier. Så tror ikke jeg kommer meg av gårde opp dit på en liten stund. Tror jeg tar en tlf til mattilsynet i morgen, og hører hva de sier. I og med at hesten står såpass synlig til, kanskje det er andre som har ringt før meg! 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #9 Skrevet 20. august 2011 Svart spon og tørt vær sier vel egentlig endel for oss som ikke har sett omstendighetene. Ring og hør, og gjerne oppdater!
Rainbow Skrevet 20. august 2011 #10 Skrevet 20. august 2011 Jeg syns du bør melde fra. Det at hesten var sølete trenger ikke å ha noe å si - en enkel rulling ute kan gjøre pelsen utrolig møkkete og inngrodd med søle. Men det at den hadde hevelser og at du kunne se at underlaget var ujevnt hørtes ikke bra ut! Det at den var alene trenger ikke bety noe, ikke alle hester liker andre hester, selv om de generelt er flokkdyr og som oftest liker seg best sammen med andre. Det tar ofte lang tid før de stikker ut og observerer, så det er lurt å melde fra. Forresten - en hest er ikke gravid. Den er drektig. Bare mennesker er gravide. Og om den er drektig er dette i alle fall ikke bra. 1
Moscato Skrevet 20. august 2011 #11 Skrevet 20. august 2011 Synes du har fått gode råd her, og vil bare gi deg et lite klapp på skulderen for at du tar ansvar og vurderer saken. Dyr kan ikke skaffe seg hjelp selv, så de er helt avhengige av at mennesker som deg gjør plikten sin og sier ifra når noe ikke er som det skal Og som alltid er det bedre å si ifra en gang for mye enn en gang for lite! 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #12 Skrevet 20. august 2011 Håper du ringer - og forteller hva de sa.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #13 Skrevet 20. august 2011 Forresten - en hest er ikke gravid. Den er drektig. Bare mennesker er gravide. Og om den er drektig er dette i alle fall ikke bra. tomato tomahto
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå