Gjest Nedfall Skrevet 20. august 2011 #1 Del Skrevet 20. august 2011 Prøvde å finne denne artikkelen på dagbladet.no, men den har kanskje ikke blitt publisert enda? (Hørte om dette på nyhetene på Radio Norge, de henviste til dagbladet) Altså er det 4 godkjente naturlegemidler som er undersøkt i Sverige. Brukerne får ofte kontaktallergi av disse. Litt bakvendt når man tenker på at folk ofte tyr til naturlegemiddel fordi man har inntrykket av at de er mer "naturlige", og dermed mindre farlige. I realiteten betyr det bare at man har mindre dokumentasjon.. Litt kronglete å lese svensk, syns jeg, men utdraget fra siden taler jo for seg: I Sverige har under perioden 1987–2006 11 personer avlidit till följd av användning av naturläkemedel, enligt den spontana biverkningsrapporteringen. Totalt 778 biverkningsrapporter gällande naturläkemedel inkom under denna period [1]. Naturläkemedel är inga harmlösa läkemedel, utan kan tvärtom orsaka många komplikationer såsom anafylaktiska reaktioner, Stevens–Johnsons syndrom [2] och kardiomyopati [3]. Totalt 778 rapporter om bivirkninger av naturmedisin? Hvorfor hører vi sjelden om disse bivirkningene, når enkelte snakker om alle bivirkningene tradisjonell medisin utsetter folk for? Naturmedisin er heller ikke ufarlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mononoke Skrevet 20. august 2011 #2 Del Skrevet 20. august 2011 Naturmedisin er absolutt ikke ufarlig nei. Men mange i dag virker som de har en oppfattning av at så lenge det er "naturlig", og "ihvertfall ikke kjemikalier!", så er det trygt. Det er mye som er naturlig men som er livsfarlig, se bare på alle de som ligger på sykehus etter å ha vært på sopptur. Og ordet kjemikalie betyr ikke nødvendigvis noe skummelt og farlig, det foregår kjemi i kroppene våre kontinuerlig, alt liv er kjemi! Innenfor legevitenskapen og medisiner er i det minste bivirkningene kartlagt, og man blir fulgt opp av folk som vet hva de driver med. Vi hører nok ikke noe fra naturmedisinfolene om bivirkningene fra deres egne produkter, fordi de er selv overbevist om at dette ikke finnes. Enten så er det pasientens egen feil (har ikke trodd hardt nok f.eks.), eller så gjør de bare som de pleier å gjøre, stikke hodet i sanden og overse problemet. Synes ikke tallet rapporterte bivirkninger var så høyt, men har vel gjerne litt med at man ofte blir fortalt at det skal bli verre før det blir bedre. Og at de kanskje må prøve forskjellige metoder. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 21. august 2011 #3 Del Skrevet 21. august 2011 Disse tallene er antagelig lave fordi det ikke findes noen formell ordning for registrering av bivirkninger av naturmidler, samt at det er et stort og uoversiktlig marked uden noen overordnet regulerende mekanisme. Naturterapeuter virker generelt lite interesserte i å forholde seg til at det findes negative effekter ved remediene deres, men har blind tro på at alt som er "naturlig" og ikke har vært i kontakt med den onde legemiddelindustrien (dette er jo i deres øyne ett stort og kynisk profittjagerfirma) er helt uskadelig, og uhyre effektivt. Det ligger ingen videnskab bak. Omtrent samtlige alternativere jeg har snakket med, har udvist grundleggende mangler i forståelsen av anatomi, fysiologi, patologi, kjemi, fysikk og etikk. Jeg skulde ønske jeg kunde si at det er en overdrivelse, men det er det nok dessverre ikke. Skolemedisinen er kanskje ikke så veldig magisk - men den er veldokumentert, og i stadig udvikling. Det samme kan man ikke si om alternative behandlingsformer. Hadde de vært skikkelig dokumentert, hadde de ikke vært alternative, men en del av helsevesenets behandlingsstrategi. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 21. august 2011 #4 Del Skrevet 21. august 2011 ... Skolemedisinen er kanskje ikke så veldig magisk - men den er veldokumentert, og i stadig udvikling. Det samme kan man ikke si om alternative behandlingsformer. Hadde de vært skikkelig dokumentert, hadde de ikke vært alternative, men en del av helsevesenets behandlingsstrategi. Nettopp! Do you know what they call "alternative medicine" That's been proved to work? Medicine. - Tim Minchin, Storm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Papesse Skrevet 21. august 2011 #5 Del Skrevet 21. august 2011 Det er jo mange som er allergiske mot feks pollen, og blomster brukes jo ofte i naturmedisin. Ofte kan mann få kryss allergener, som slår ut som feks eksem. Noe jeg får hver vår. Jeg slipper rennende øyne og tett nese, men eksem, det får jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 21. august 2011 #6 Del Skrevet 21. august 2011 Det er jo mange som er allergiske mot feks pollen, og blomster brukes jo ofte i naturmedisin. Ofte kan mann få kryss allergener, som slår ut som feks eksem. Noe jeg får hver vår. Jeg slipper rennende øyne og tett nese, men eksem, det får jeg.. Nok en grund til å holde seg til skikkelige preparater der alle virkestoffer og bivirkninger er dokumentert efter strenge krav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 21. august 2011 #7 Del Skrevet 21. august 2011 Nok en grund til å holde seg til skikkelige preparater der alle virkestoffer og bivirkninger er dokumentert efter strenge krav. Det tragiske er jo at folk hopper over på naturmedisin, fordi tradisjonell ikke løser problemene for dem (alternativbransjen er fantastisk dyktige i å appelere til folks misnøye med skolemedisinen). Det kan nok ofte være som å gå fra asken til ilden. Alternativ medisin er jo mye rart, fra homeopati som i prinsippet ikke virker for eller mot, til naturmedisin som faktisk virker. Men ting som virker, har som regel også bivikninger, det er vel omtrent uunngåelig? Siden naturmedisin ikke har samme kravene til dokumentasjon som vanlig medisin, tar man alltid en ukjent risiko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 21. august 2011 #8 Del Skrevet 21. august 2011 Dessuten er det også ofte slik at mange prøver vanlige legemidler for en tilstand, f. eks. bihulebetendelse. Fordi de ikke synes de blir bedre, går de gjerne til en naturterapeut efter 5 - 7 dager, og blir mirakuløst friske. Men de forholder seg ikke til at en slik diagnose normalt ikke varer mer end 8 dager. Så dermed har de et "bevis": Legemidlene hjalp ikke, men naturmedisinen gjorde dem friske. En forståelig, men like fullt gal konklusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 21. august 2011 #9 Del Skrevet 21. august 2011 Dessuten er det også ofte slik at mange prøver vanlige legemidler for en tilstand, f. eks. bihulebetendelse. Fordi de ikke synes de blir bedre, går de gjerne til en naturterapeut efter 5 - 7 dager, og blir mirakuløst friske. Men de forholder seg ikke til at en slik diagnose normalt ikke varer mer end 8 dager. Så dermed har de et "bevis": Legemidlene hjalp ikke, men naturmedisinen gjorde dem friske. En forståelig, men like fullt gal konklusjon. Mange ting går over av seg selv, ja. At man imellomtiden bruker en eller annen form for preparat, er en ren gavepakke til alternativbehandlerne med frynsete etikk (Såklart pasienten min ble bra av remediene mine!). Det er enormt mange idag som ønsker en quick fix, det være seg gjennom tradisjonelle medisiner, alt med, vitaminkurer, rensekurer, sjamaner, krystallenergi og jeg vet ikke hva. Livet er ikke problemfritt, men vi har ett fantastisk maskineri som heter kroppen vår, som tar seg av 99% av plagene helt av seg selv. Kanskje alltid like fort og effektivt, og kanskje det verker litt her og der, selv når men er kvitt diverse ting, men småplager gir seg som regel. Beste medisinen er egentlig å være litt tålmodig, og få i seg nok mat og søvn. Resten tar systemet seg av! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 22. august 2011 #10 Del Skrevet 22. august 2011 Skolemedisinen er kanskje ikke så veldig magisk - men den er veldokumentert, og i stadig udvikling. Jeg har en t-skjorte med teksten "Magic is just the stuff science hasn't made boring yet", og det synes jeg er veldig beskrivende. Selv fant jeg ved en tilfeldighet ut av at betakaroten i form av tilskudd øker risikoen for lungekreft hos røykere (18%, tror jeg, nok til at studiene ble avsluttet pga etikken). Lurer på om de vet dette, de oransjefargede unge jentene som også røyker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 22. august 2011 #11 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg har en t-skjorte med teksten "Magic is just the stuff science hasn't made boring yet", og det synes jeg er veldig beskrivende. Selv fant jeg ved en tilfeldighet ut av at betakaroten i form av tilskudd øker risikoen for lungekreft hos røykere (18%, tror jeg, nok til at studiene ble avsluttet pga etikken). Lurer på om de vet dette, de oransjefargede unge jentene som også røyker? Dette stemmer. Lignende høytflyvende tanker om helsegevinsten av tilskudd av antioksidanter, blir skutt effektivt ned i boka Bad Science*. I utganspunktet er tanken god, man tenker seg en sammenheng mellom høye nivåer av antioksidanter, og hemming av skadelige ting som frie radikaler mm. Men det er det som er så uberegnelig med vitenskap; man finner ikke alltid den sammenhengen man forventer. *En bok jeg anbefaler på det varmeste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 22. august 2011 #12 Del Skrevet 22. august 2011 Googlet opp denne gamle artikkelen (var egentlig på jakt etter noe annet). Det tragiske her er at en 39årig kvinne døde av leverskader, forårsaket av naturmedisin. Legene som prøvde å redde kvinnen (levertransplantasjon ble forsøkt) ble i ettertid saksøkt av importørene av dritten. Koselig bransje.. ? Denne artikkelen er fra 99, året før handlet nordmenn for 1,2 milliarder i naturmedisin. Jeg tviler sterkt på at omsetningen har gått ned med tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 22. august 2011 #13 Del Skrevet 22. august 2011 Dette dreide seg om fire eteriske oljer, og folk med litt peiling innenfor feltet vet at eteriske oljer ikke skal brukes ufortynnet. Men selvfølgelig, folk flest har jo ikke peiling. Til sammenligning: IBUX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 22. august 2011 #14 Del Skrevet 22. august 2011 Dette dreide seg om fire eteriske oljer, og folk med litt peiling innenfor feltet vet at eteriske oljer ikke skal brukes ufortynnet. Men selvfølgelig, folk flest har jo ikke peiling. Til sammenligning: IBUX Hvorfor sammenligner du dette med Ibux? Hva er relevansen ved dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midgard Skrevet 23. august 2011 #15 Del Skrevet 23. august 2011 Dette dreide seg om fire eteriske oljer, og folk med litt peiling innenfor feltet vet at eteriske oljer ikke skal brukes ufortynnet. Men selvfølgelig, folk flest har jo ikke peiling. Til sammenligning: IBUX Hvordan ser pakningsvedlegget til naturmedisin ut. Er det slik at så lenge det ikke finnes informasjon så er det trygt, men når man har mengder av informasjon så er det utrygt ? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 24. august 2011 #16 Del Skrevet 24. august 2011 Hvordan ser pakningsvedlegget til naturmedisin ut. Er det slik at så lenge det ikke finnes informasjon så er det trygt, men når man har mengder av informasjon så er det utrygt ? Pakinigsvedleggene til naturmedisin er vel mer som "urgammel kunnskap... bla bla Brukt i uminneliget ider av munker i Tibet.. yadayadayada.. antioksidant.... rensende.... rent naturprodukt.." 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 24. august 2011 #17 Del Skrevet 24. august 2011 Pakinigsvedleggene til naturmedisin er vel mer som "urgammel kunnskap... bla bla Brukt i uminneliget ider av munker i Tibet.. yadayadayada.. antioksidant.... rensende.... rent naturprodukt.." Du glemte "fritt for kjemiske stoffer" og "styrker immunforsvaret"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Rebs Skrevet 24. august 2011 #18 Del Skrevet 24. august 2011 Dette blir for dumt. Gift brukes i mange tilfeller som medisin, når dette skjer i rett dosering, som eksempel. Det blir alt for dumt etter min menig å skulle lage stort ståhei av at "noen endelig" har funnet ut at noen ting fra naturen kan ha skadelige virkninger, som for å advare folk om naturmiddel generelt. "Naturmedisin" slik som urter de fleste nordmenn har rett utenfor døra, kan med fordel spises. Det er selvsagt en fordel å ha kunnskaper om hva man tar i seg før man gjør det, men dette ville vel være logisk for de fleste. Man kan trygt spise løvetann og andre helt vanlige planter som er sunne (blir omtrent som å spise gulrøtter bortsett fra at det forhåpentligvis ikke er sprøytet). Det at de fleste ikke har kunnskaper om dette sier vel litt om hvor hjernevasket man er blitt av legemiddelindustrien. Men dette må jo til for at de skal selge, så slik sett gjør man kanskje en ofringshandling (slik som Jesus på korset) ovenfor de som tjener på det, om man i det hele tatt skal kunne se det på noen som helst positiv måte. *Benekter ikke at det finnes noe bra i den moderne legemiddelindustrien, men det er dessverre alt for mye av det omvendte. Uansett blir man lett lurt av de som gjør ting for penger og makt og ikke av omtanke for andre, noe som gjelder de fleste bransjer nå om dagen, så det beste rådet er vel rett og slett å være kritisk til pengeinnsamlinger og tenke selv. Men å skremme noen bort fra naturen (som og er en selv) og det den innehar synes jeg blir for dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2011 #19 Del Skrevet 24. august 2011 Man kan trygt spise løvetann og andre helt vanlige planter som er sunne (blir omtrent som å spise gulrøtter bortsett fra at det forhåpentligvis ikke er sprøytet). Det at de fleste ikke har kunnskaper om dette sier vel litt om hvor hjernevasket man er blitt av legemiddelindustrien. Men dette må jo til for at de skal selge, så slik sett gjør man kanskje en ofringshandling (slik som Jesus på korset) ovenfor de som tjener på det, om man i det hele tatt skal kunne se det på noen som helst positiv måte. Eh.. har du lagt merke til at når du har en legetime, så sitter det en lege der, som har avlagt en ed på å hjelpe deg så godt som mulig? De har også plikt til å informere deg om legemidlene de skriver ut. Det er ikke en legemiddelrepresentant som sitter der, selv om "dere" kanskje ikke klarer å skille dem helt. Godkjente legemidler som selges uten resept har også krav om vedlagt dokumentasjon (pakningsvedlegget). Hvilke slike krav gjelder naturmedisin? (Fabler om naturlige stoffer, antioksidanter, blablabla er ikke dokumentasjon). Likevel er du frekk nok til å rette fokuset vekk fra de som virkelig hjernevasker folk til egen vinning: alternativbransjen. De har ingen skiller mellom behandler og selger, mange ganger er dette samme person. Alternativbransjen omsetter for stadig flere milliarder, men uten noe strengt regelverk. Alternativbransjen skummer fløten, dvs lever av folks misfornøydhet med det offentlige helsevesenet, men de har intet ansvar. Skamvett har de heller ikke. At du drar inn gullerøtter er jo ett sidespor da, hvor mange alternativbehandlere selger egentlig gullerøtter? De selger heller dyre kosttilskudd, istedet for frukt og grønnsaker, selv om det siste helt sikkert hadde vært sunnere å fortære. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Rebs Skrevet 24. august 2011 #20 Del Skrevet 24. august 2011 Eh.. har du lagt merke til at når du har en legetime, så sitter det en lege der, som har avlagt en ed på å hjelpe deg så godt som mulig? De har også plikt til å informere deg om legemidlene de skriver ut. Det er ikke en legemiddelrepresentant som sitter der, selv om "dere" kanskje ikke klarer å skille dem helt. Godkjente legemidler som selges uten resept har også krav om vedlagt dokumentasjon (pakningsvedlegget). Hvilke slike krav gjelder naturmedisin? (Fabler om naturlige stoffer, antioksidanter, blablabla er ikke dokumentasjon). Likevel er du frekk nok til å rette fokuset vekk fra de som virkelig hjernevasker folk til egen vinning: alternativbransjen. De har ingen skiller mellom behandler og selger, mange ganger er dette samme person. Alternativbransjen omsetter for stadig flere milliarder, men uten noe strengt regelverk. Alternativbransjen skummer fløten, dvs lever av folks misfornøydhet med det offentlige helsevesenet, men de har intet ansvar. Skamvett har de heller ikke. At du drar inn gullerøtter er jo ett sidespor da, hvor mange alternativbehandlere selger egentlig gullerøtter? De selger heller dyre kosttilskudd, istedet for frukt og grønnsaker, selv om det siste helt sikkert hadde vært sunnere å fortære. ...Gulrøtter? Fordi løvetann, som jeg nevnte, inneholder mer vitamin A enn gulrøtter (pluss mange andre vitaminer). Hvis du mener at vitaminer ikke har dokumentert virkning må du nok gå et annet sted med det. Mange urter kan også brukes ved helseplager. For de som er interessert i det; mange "naturmidler" som selges på både helsekost og vanlig matbutikk, inneholder planter/urter som de fleste kan finne bare man går utenfor døren. Finnes masse nettsider med gode beskrivelser av de forskjellige urtene. Marikåpe kan for eksempel brukes ved mensplager. Betakaroten som dere diskuterer er ikke anbefalt for røykere, det stemmer, og dette står på pakningen hvis noen skulle anskaffe dette. Som om ikke legemiddel du får fra doktoren har bivirkninger...? Les pakningsvedlegge nøyere nestegang du anskaffer et legemiddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå