Gå til innhold

Når skal man få beskjed om innvilget plass i studentweb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går andre året på mitt studie nå (UiO), og vi melder oss opp i emnene via studentweb. Meldte meg opp i tre emner når studentweb åpnet i sommer. To av de har jeg fått innvilget plass på, det siste har nå endret seg fra "opptak pågår" til "Avventer behandling". Har sendt mail til fakultetet, og også forsøkt å ringe flere ganger, uten å få svar. Undervisning begynner jo på mandag, så må jo vite om jeg kommer inn eller ikke! Må jo ha 30 stp dette semesteret og, får jeg ikke plass på emnet jeg har satt opp, må jeg jo søke om ett annet emne istedet. Noen som har noen tips, eller vet om når det er frist for å få innvilget opptak på emnene?

Skrevet

Nå er jeg førsteårsstudent, men vi fikk beskjed om at man får beskjed senest 22. august, altså på mandag. Det samme gjelder sikkert for deg?

Skrevet

Men hvordan er det meningen jeg skal gjøre det på mandag da? :klo:

Både faget jeg ønsker å melde meg opp i, og det jeg kommer til å melde meg opp i hvis jeg ikke får plass på førstevalget, har begge forelesninger nå på mandag. Synes det er helt håpløst å ikke vite hvilke fag man skal ha når man begynner for semesteret. Forelesningene begynner jo, og skulle gjerne ha forberedt meg til dette, men kan jo ikke kjøpe bøker før jeg vet hvilke fag jeg skal ha. Hvis jeg nå ikke får plass, må jeg vel eventuellt vente en stund før jeg får svar på neste faget jeg søker på også?

Skrevet

Du gikk nok glipp av første opptaksrunde. Fristene ser slik ut (dersom du går på TF, JUS, HF, SV eller UV):

01.06 Start for å søkje plass på undervisninga.

14.06 Frist for å søkje plass på undervisninga. Svaret publiseres seinast 17.06.

20.06 Start andre runde for å søkje plass på undervisninga.

18.08 Frist for å søkje plass på undervisninga for nye og noverande programstudentar. Svaret publiseres seinast 22.08.

23.08 StudentWeb opner for å søkje på emne med ledige plassar. Du får svar med éin gong.

01.09 Siste frist for å søkje på emne med ledige plassar, stadfeste utdanningsplan og betale semesteravgift.

Det vil si at dersom du hadde søkt mellom 1. og 14. juni, så hadde du fått beskjed innen den 17. juni, mens nå må du vente. Det er fryktelig kjipt at det er sånn, det gjør det jo så vanskelig å planlegge dersom man misser den første runden. Den gode nyheten er at du i det minste får svar med det samme om du må melde deg opp til noe nytt på mandag. Men da må du sitte klar i det øyeblikket restplassene blir lagt ut, for mange av de går unna ekstremt fort!!

Skrevet

Er vel ingen krise om du mister første forelesning eller ikke får kjøpt bøker før litt uti første forelesninguke, da.

Skrevet

TS her, jeg la inn alt 1. juni, nettopp for å få plass på disse emnene!

Skrevet

Ring studiekonsulet og spør? Hovudregel er ofte at ein får vite det før undervisinga startar.

Gjest Delphina
Skrevet

Det jeg lurer på er om det faget du tar er en del av bachelorgrad/integrert master/professjonsstudium (vet jo ikke akkurat om du hva du tar). Om det er en del av ditt studium, så blir du jo prioritert, men hvis det er noe du tar ved siden av uten at det er anbefalt, så prioriteres du jo ikke til å få plass og det kan hende du ikke får plass om faget er populært.

Skrevet

Er et anbefalt fag for min studieretning, men er ikke obligatorisk. Har sendt to mailer, og ringt flere ganger, men de svarer ikke. Nå som det er helg skjer det vel ingenting regner jeg med!

Gjest Delphina
Skrevet

Er et anbefalt fag for min studieretning, men er ikke obligatorisk. Har sendt to mailer, og ringt flere ganger, men de svarer ikke. Nå som det er helg skjer det vel ingenting regner jeg med!

Okay, bare lurte, for det kunne vært en årsak til at du kanskje ikke har fått svar enda. Siden det er helg, så håper jeg du får hørt noe på mandag, og hvis ikke, så tropper du opp på kontoret og sier ifra. Av og til kan universitetene være litt trege de også. ;) Får håpe du får plass på faget du ønsker å ta og lykke til dette semesteret. :)

Skrevet

Takk for svar! :)

Hmph, får vel bare stille opp på kontoret på mandag ja, hvis ikke det skjer noe. Har ikke forelesning før kl 10, så da er det mulighet for at det kanskje blir fikset før det, eller at jeg i det minste får snakket med de før forelesning. Ender jeg med å ikke få plass på dette emnet, fordi de surrer, blir jeg skikkelig skuffet!

Skrevet

Jeg fikk svar i dag, så sjekk studentweb nå:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...