Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kg :)

Finnes det et yrke på et sykehus hvor man ikke direkte jobber med "blod", får god lønn, hvor utdannelsen kun har generell studiekompetanse som opptakskrav? Har så lyst å jobbe på et sykehus! Hvis dette yrket ikke finns, blir det jus, men jeg har veldig lyst til å jobbe på et sykehus da jeg på en måte "dras mot det". Vanekselig å forklare, men er magefølelsen som bestemmer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det et yrke på et sykehus hvor man ikke direkte jobber med "blod", får god lønn, hvor utdannelsen kun har generell studiekompetanse som opptakskrav? Har så lyst å jobbe på et sykehus! Hvis dette yrket ikke finns, blir det jus, men jeg har veldig lyst til å jobbe på et sykehus da jeg på en måte "dras mot det". Vanekselig å forklare, men er magefølelsen som bestemmer...

De har vel fysioterapauter, ernæringsysiologer og sånt på sykehus :)

Skrevet

fysioterapeut er et alternativ, muligens at noen sykehus har vernepleiere eller sosionomer også.

ernæringsfysiolog krever spesiell studiekompetanse.

Gjest Survival
Skrevet

Sykehus har også psykologstillinger. Det skal dog sies at man bør være over gjennomsnittet interessert i psykologi for å studere det, i og med at det er ganske tøffe opptakskrav.

Skrevet

Takk for svar!!

Men, er det vanskelig å få disse stillingene på et sykehus? Psykolog f.eks? Må man ha det lille ekstra for å komme gjennom det nåløyet, isåfall hva er det lille ekstra? Noen erfaringer? Er interessert i psykologi, på lik linje som jus. Men føler ikke det er like bra muligheter innen det.

Skrevet (endret)

Regel nr 1 når man skal søke utdanning: finn ut hva de ulike yrkene inneholder. Les deg opp på det, spør folk som arbeider med yrkene, og vit hvordan arbeidsdagen deres kan være

Regel nr 2: Velg etter interesse, ikke etter jobbmuligheter!! Når du er ferdigutdannet kan jobbmarkedet ha snudd seg helt og du kan risikere å ha en utdannelse du ikke er interessert i, men som du kun tok fordi du trodde det var lurt. Eller du har hoppet av på veien, fordi det ble for lite motiverende for deg

Regel nr 3: repeter regel nr 1 og 2 før du tar et valg...

Og hvis du fremdeles er usikker på hva du skal velge, ta et generelt fag innen en av retningene som gjør at du kan bruke kompetansen uansett hvilken vei du går videre. Kanskje kan du bruke et år på å modne deg i valget.

Evt gå folkehøgskole og få testet ut egne interesser, så finner du kanskje ut hva som er bra for deg.

Lykke til!!

Endret av Nabokona
  • Liker 2
Gjest Survival
Skrevet

Takk for svar!!

Men, er det vanskelig å få disse stillingene på et sykehus? Psykolog f.eks? Må man ha det lille ekstra for å komme gjennom det nåløyet, isåfall hva er det lille ekstra? Noen erfaringer? Er interessert i psykologi, på lik linje som jus. Men føler ikke det er like bra muligheter innen det.

Jeg vet ikke all verden om psykologi. Har bare lest litt om det i og med at jeg selv vurderer å søke etter hvert. Jeg vet at det er ganske gode muligheter innenfor yrket, men det er jo ikke dermed sikkert at alle disse åpne stillingene og mulighetene er på bare sykehus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...