AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #1 Skrevet 20. august 2011 Jeg har nå flyttet nærmere studiestedet mitt, så har nå en slik avstand at jeg kan sykle (og også gå). Har derfor gått til innkjøp av en brukt sykkel, aner ikke type, men den har tykk ramme, tykke, grove dekk og 21 gir. Hentet den i dag tidlig, og tenkte glad og fornøyd at jeg skulle teste en sykkeltur til høyskolen, og satte i gang. Distansen er bare rundt 3-4 km, litt små stigninger her og der, men dermed også litt nedoverbakker. Er ikke i håpløs form (trodde jeg), trener 2-4 ganger på diverse gruppetimer i uken. Av denne lille turen ble jeg helt skjelven i bena, og kjempesvett! Nå hadde jeg ikke sekk på ryggen en gang! Hjelm må jeg ha, for er ikke helt stødig på sykkelen, og tør ikke sykle uten. Men ble også veldig varm under den. Jeg kan ikke starte dagen med å bli kjempesvett, for så å sitte 4-8 timer på forelesninger. Dere som har begynt å sykle til jobb/skole, hvordan løser dere dette? Har ikke dusj jeg kan bruke på skolen som jeg vet om ihvertfall, og blir plutselig mye styr for å ha med skift etc for den lille sykkelturen som strengt tatt ikke kan regnes som trening en gang... Vil dette komme seg etterhvert som jeg blir vant med å sykle? Om jeg sykler hver dag (5 dager i uken), hvor lang tid tar det før strekningen skal gå greit å sykle tror dere? Håper noen kan komme med litt oppmuntrende tips og råd til meg her!
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #2 Skrevet 20. august 2011 Er den tung å trø? Du kunne jo sjekke om bremsene har hengt seg opp, eller om det er nok luft i dekkene. Hvis bremsen er skeiv så den ene bremseklossen gnir mot hjulet får du en strabasiøs tur - men god trening
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #3 Skrevet 20. august 2011 Hehe, det er nok jeg som er problemet, ikke sykkelen. Tror jeg da. På vanlig rette strekninger i fart, må jeg gire opp mot 10. gir for å få nok "tråkkemotstand" på en måte? Har lest at man ofte girer feil som nybegynner, tråkkefrekvensen skal ligge på ca 60 tråkk i minuttet (?), og det er ca det jeg ligger på!
LadyStarlight Skrevet 20. august 2011 #4 Skrevet 20. august 2011 Kanskje det blir bedre utover høsten når det er kjøligere i lufta Sykler du rolig til skolen da? Hvis ikke kan du jo sette av litt mer tid. Man svetter jo oftest pga at kroppen skal kjøle seg ned, kanskje tynnere/mindre klær? Kjenner meg forsåvidt igjen i problemet, men jeg blir slik bare av å gå til skolen. Litt flaut å stå der med papir å tørke meg i ansiktet men
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #5 Skrevet 20. august 2011 Sykler rolig ja og hadde ikke på så mye klær! Men er jo varmt og sol her i dag, så kan hende det blir bedre. Men svetter du bare i ansiktet? Jeg svetter overalt, og er redd jeg vil svette veldig mye på ryggen under sekken. Er en person som svetter fort, og lite fristende å sitte sånn lenge etterpå.
Supraspinatus Skrevet 20. august 2011 #6 Skrevet 20. august 2011 Hehe, det er nok jeg som er problemet, ikke sykkelen. Tror jeg da. På vanlig rette strekninger i fart, må jeg gire opp mot 10. gir for å få nok "tråkkemotstand" på en måte? Har lest at man ofte girer feil som nybegynner, tråkkefrekvensen skal ligge på ca 60 tråkk i minuttet (?), og det er ca det jeg ligger på! 90 tråkk i minuttet er det som er ideelt ift kraft/fremdrift/energiforbruk. Du bør også ha et så lett gir at beina går lett rundt. Om du har 3 drev på framgiren begynner du på miderste. Så girer du til større skive bak om du vil ha lettere og mindre for tyngre. Så bytter du skive foran når du må skifte til lettere, eller tyngre ifm feks bakker. Det er også lurt å påse at kjedet er så rett som mulig. Du kan ikke være på lilleskiven foran og bak. Da ligger kjedet helt på skrått. Det går jo også an å prøve å ta det roligere. Du må ikke sykle full pinne hele tiden.
LadyStarlight Skrevet 20. august 2011 #7 Skrevet 20. august 2011 Sykler rolig ja og hadde ikke på så mye klær! Men er jo varmt og sol her i dag, så kan hende det blir bedre. Men svetter du bare i ansiktet? Jeg svetter overalt, og er redd jeg vil svette veldig mye på ryggen under sekken. Er en person som svetter fort, og lite fristende å sitte sånn lenge etterpå. Nei, svetter ikke kun i ansiktet, men føler nesten det er verst pga svettedråper på overleppa osv. I sommervarmen må jeg bare regne med å bli svett både her og der. Går mer på sommeren, og sykler på høsten/våren. Passer på å få litt luft under "vingene" før jeg er framme + å ta det med ro et par minutter så jeg får roet meg litt. Så lenge det ikke lukter så er det ikke så ille synes jeg, tørker jo raskt. Hva med å ta på seg en t-skjorte som "puster" da?
SkalNED Skrevet 20. august 2011 #8 Skrevet 20. august 2011 Jeg vil tro (uten å være en ekspert) er å gjøre seg vant med distansen, og så heller øke antall tråkk i minuttet etterhvert - at du heller bygger deg opp litt?
Gjest Niema Skrevet 20. august 2011 #9 Skrevet 20. august 2011 Kan du ikke trene deg opp ved å sykle litt etter skolen f.eks., før du begynner å sykle til skolen? 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #10 Skrevet 20. august 2011 Jøss, 5 km er jo ikke noe. Jeg sykler 2.5 mil 3 ganger i uken, uten å noe særlig svette i det hele tatt, du må være veldig utrent. Til og med som "newbie" så svettet jeg ikke når jeg syklet. Begynte å sykle igjen nå i vår, og det er minst 15 år siden sist jeg brukte en vanlig sykkel. Men til mitt forsvar så er jeg ekstremt aktiv, og er vant til å bruke ergometersykkel de seneste årene, men likevel, that's weak.
LadyStarlight Skrevet 20. august 2011 #11 Skrevet 20. august 2011 Jøss, 5 km er jo ikke noe. Jeg sykler 2.5 mil 3 ganger i uken, uten å noe særlig svette i det hele tatt, du må være veldig utrent. Til og med som "newbie" så svettet jeg ikke når jeg syklet. Begynte å sykle igjen nå i vår, og det er minst 15 år siden sist jeg brukte en vanlig sykkel. Men til mitt forsvar så er jeg ekstremt aktiv, og er vant til å bruke ergometersykkel de seneste årene, men likevel, that's weak. Husk at dette med svetting varierer fra person til person. Selvsagt vil man svette endel om man er dårlig trent eller er overtrent. Har selv trena aktivt i 9år, og vil si jeg er i ganske god form + god kondis, men jeg svetter likevel 2
Dancer Skrevet 20. august 2011 #12 Skrevet 20. august 2011 Jeg sykler til skolen hver dag så lenge det ikke er frost/snø, 1 mil hver vei. Det jeg gjør er å dusje om morgenen og bruke deodorant. Så tar jeg på meg en t-skjorte, men jeg har med en annen i sekken. Så når jeg kommer til skolen så bare bytter jeg t-skjorte, og problemet er løst :D
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #13 Skrevet 20. august 2011 Svett blir du uansett om du er trent eller ei. Du skal sykle svært sakte skal du unngå det. Det er ingen drøm å sitte "klam i hakket" på skolen, så jeg ville undersøkt mulighetene for å dusje der.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #14 Skrevet 20. august 2011 Altså, jeg kan fort bli varm og svett uten å være i aktivitet i det hele tatt jeg da. Bare er sånn som person! Når jeg trener skikkelig, blir jeg dyvåt! Men blir som sagt skjelven i bena av bare denne lille sykkelturen. Tror jeg må være mye mer utrent i benmuskulaturen enn jeg trodde (ihvertfall "sykkelmusklene", bruker aldri sykkel på senter). Og kanskje jeg sykler litt fortere enn nødvendig. Hvor lang tid tror dere det tar å "sykle seg i form" denne lille strekningen her? Ny plan er nå å sykle til skolen de dagene jeg har korte dager, og ta en rask oppfreshing på toalettet før timene begynner, med ny topp. Og så får jeg heller sykle en tur utenom de dagene jeg har lange dager. Så hvis jeg klarer fem turer i uken, hvor lang tid tar det før jeg ser bedring tror dere?
Moscato Skrevet 20. august 2011 #15 Skrevet 20. august 2011 Sånn inntil videre i alle fall, hvis dere ikke har garderobe- eller dusjmuligheter på skolen, så kommer man veldig langt med en liten vaskeklut i sekken sammen med deodorant. Lån handicaptoalettet et par kjappe minutter, så har du plass til å ta en kjapp kattevask og bli kvitt det klammeste (er vel gjerne under armene, i puppekløfta, korsryggen og skrittet det er verst, og det går kjapt å gå over med vaskeklut). En ekstra t-skjorte/singlet tar ikke stor plass i sekken (evt kan du ha det liggende i skapet på skolen, og skifte igjen før du drar hjem sånn at du ikke nødvendigvis må vaske to overdeler for hver dag), og heller ikke en rein truse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå