Gå til innhold

Hvorfor kalles det stalking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser stadig begrepet "stalking" brukt om det å kikke på andres facebook-profiler. Spesielt brukt om man er inne på profilen ofte. I RL brukes jo dette om å mer eller mindre forfølge noen. Hva er galt med å kikke på Facebookprofiler man har tilgang til? Man kan jo sperre for de man ikke ønsker skal lese der. Ser også at mange er livredd for at noen skal vite at de er inne på andres profil. Hvorfor det? Er ikke profilen til for å leses? Kan kanskje forstå det hvis du er hemmelig forelsket og sitter og trykker F5 hele dagen på den utvalgtes profil. Men ellers?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Nedfall
Skrevet

Jeg ser stadig begrepet "stalking" brukt om det å kikke på andres facebook-profiler. Spesielt brukt om man er inne på profilen ofte. I RL brukes jo dette om å mer eller mindre forfølge noen. Hva er galt med å kikke på Facebookprofiler man har tilgang til? Man kan jo sperre for de man ikke ønsker skal lese der. Ser også at mange er livredd for at noen skal vite at de er inne på andres profil. Hvorfor det? Er ikke profilen til for å leses? Kan kanskje forstå det hvis du er hemmelig forelsket og sitter og trykker F5 hele dagen på den utvalgtes profil. Men ellers?

Som du sier, man kan sette begrenset adgang for de enkelte personene man ikke vil skal "snoke". Jeg mistenker at de som er reddest for å bli "stalket" (eller er livredde for å bli avslørt som en) kanskje ikke er de som er mest inne i disse mulighetene (noobs). Er man så sykelig redd for stalking, og så lite inne i personvernsinnstillingene på fb, får man rett og slett holde seg borte fra fb, etter min mening. Det er ingen som tvinger en til å ha konto.

Det er heller ikke, svjv, noen mulighet for å se hvem som har vært inne på profilen sin. Det er akkurat denne frykten virusmakerne utnytter til fulle, ved å tilby programmer som skal kunne avsløre trafikken. På mange måter kan man si at facebook forsyner virusmakerne med usikre databrukere. Fiffig system!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...