Gå til innhold

Lærerutdanning, krav til opptak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen lærere har lærerskole mens andre har universitetsutdanning. De fleste som underviser i videregående er adjunkt eller lektor fra et universitet.

Hvor gode de dårligste på lærerskolen er spiller ingen rolle siden de aldri kommer til å få undervise uansett. Det viktigste er kvaliteten på de som faktisk underviser.

Jeg trodde vi først og fremst snakket om grunnskolelærerne her.

Ang det med uthevet skrift: beklager, men for øyeblikket tar de nå mange steder inn lærere bare for å faktisk ha noen i hver klasse, og dermed får også de dårligste jobb. Jeg vil også mene at jeg har hatt lærere som ALDRI burde fått lov til å sette foten innenfor en klasseromsdør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som lærer må jeg si at jeg er delvis enig med deg, og delvis uenig. Dersom man reduserer antallet lærere betydelig, vil det innebære at hver lærer har flere elever i klassen sin. Det vil igjen bety at kvaliteten på den undervisningen den enkelte eleven får, blir dårligere, rett og slett fordi det ikke er god nok tid til hver elev i løpet av en skoletime.

Gikk kanskje litt raskt, jeg mente ikke kvalitet før kvantitet i klassrommet, men av søkere på lærerutdanninga!

Jeg er også lærer, og vil på ingen måte ha ned lærertettheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk kanskje litt raskt, jeg mente ikke kvalitet før kvantitet i klassrommet, men av søkere på lærerutdanninga!

Jeg er også lærer, og vil på ingen måte ha ned lærertettheten :)

Dette er jeg helt enig i. Jeg er bare så fryktelig redd for at dersom man utdanner for få lærere, løses det med ufaglærte vikarer over en lav sko, og så er man tilbake før start og vel så det :-/

Når det er sagt, så er jeg veldig for karakterkrav i lærerutdanningen! Og gjerne høyere enn de er i dag. Kombinerer man det med en lønnsøkning for lærere, tror jeg det vil bli et MYE mer attraktivt studie og yrke, og dermed vil man få flere gode lærere. Kanskje vi da får "i pose og sekk"? ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør igjen?

Særskriving er det som på folkemunne kalles "orddelingsfeil". Sammensatte ord skrives i ett ord på norsk, i motsetning til en del andre språk (som engelsk), der de deles i to. På norsk får ofte ting ny betydning dersom man deler de sammensatte ordene: det er stor forskjell på lamme lår og lammelår, rådyr stek og rådyrstek, felles skap og fellesskap, for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som lærer må jeg si at jeg er delvis enig med deg, og delvis uenig. Dersom man reduserer antallet lærere betydelig, vil det innebære at hver lærer har flere elever i klassen sin. Det vil igjen bety at kvaliteten på den undervisningen den enkelte eleven får, blir dårligere, rett og slett fordi det ikke er god nok tid til hver elev i løpet av en skoletime. Jeg har undervist i klasser på ca 30 elever, ca 20 elever, og nå ca 15 elever, og det er himmelvid forskjell fra 30 til 20, og like stor forskjell fra 20 til 15. Jeg er ikke i tvil om at den enkelte elev har størst utbytte av undervisningen i en liten gruppe.

Men det var en avsporing av tråden.

Til det ts lurer på:

Nei, karakterkravene er ikke et gjennomsnitt, du må ha karakteren 3 (minst) i matematikk og norsk. Det hjelper heller ikke å søke restplass dersom karakterkravene ikke er innfridd. Du får heller bruke året på å forbedre karakteren din, dessverre.

Forskning viser at klassestørrelse har minimal betydning for elevenes læringsutbytte (Kilde: John Hattie: Visible learning). Men at det er en mye bedre situasjon for læreren er helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: jeg vil jo selvfølgelig gå inn i meg selv og ta meg sammen om jeg skal bli lærer! Jeg tenker ikke så mye gjennom hvordan jeg skriver på et forum, som jeg ville gjort som lærer.. Så vil jeg jo også heller satse mer på å bli historielærer, (som jeg har karakter 6 i) samfunnsfagslærer ol.

Synd om dere mener jeg ikke burde bli lærer fordi jeg skriver mattekarakter i to ord, da jeg faktisk har mye å stille med, og tror jeg ville gjort en god jobb som lærer..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fokuser på det negative i tråden, fokuser heller på de ordentlige svarene du har fått :)

Som sagt tror jeg ikke du kommer inn på HiB fordi de har overbooket og er stappfull som det er. Du kan likevel forsøke å få restplass hos NLA, som har ledige plasser både på 1-7 og 5-10.

Jeg tolker forskriften slik at man også regner gjennomsnitt for mattekarakteren. Dessverre er det ikke jeg som sitter på opptakskontoret hos NLA, så dette må du nok spørre dem om.

Her er nettsiden til NLA, i tilfelle du ikke har hørt om dem før. Grunnskolelærerutdanningen deres er på Breistein, i nærheten av travbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: jeg vil jo selvfølgelig gå inn i meg selv og ta meg sammen om jeg skal bli lærer! Jeg tenker ikke så mye gjennom hvordan jeg skriver på et forum, som jeg ville gjort som lærer.. Så vil jeg jo også heller satse mer på å bli historielærer, (som jeg har karakter 6 i) samfunnsfagslærer ol.

Synd om dere mener jeg ikke burde bli lærer fordi jeg skriver mattekarakter i to ord, da jeg faktisk har mye å stille med, og tror jeg ville gjort en god jobb som lærer..

Stå på! Læreryrket er et flott yrke!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fokuser på det negative i tråden, fokuser heller på de ordentlige svarene du har fått :)

Som sagt tror jeg ikke du kommer inn på HiB fordi de har overbooket og er stappfull som det er. Du kan likevel forsøke å få restplass hos NLA, som har ledige plasser både på 1-7 og 5-10.

Jeg tolker forskriften slik at man også regner gjennomsnitt for mattekarakteren. Dessverre er det ikke jeg som sitter på opptakskontoret hos NLA, så dette må du nok spørre dem om.

Her er nettsiden til NLA, i tilfelle du ikke har hørt om dem før. Grunnskolelærerutdanningen deres er på Breistein, i nærheten av travbanen.

Takk for (positivt) svar:) Er NLA en privat skole, og isåfall vet du noe om pris og om man kan få stipend/lån fra lånekassen om en studerer der?

Skal uansett sjekke det ut :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Jude Judy! :-D Nå ble jeg helt i 100, skal ringe NLA med en gang i morgen!! Jeg hadde ikke hørt om den skolen før jeg:p Er det noe spesiellt jeg bør vite om NLA ? Takk for all hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig mye fokus på kristendom på NLA? Er ikke spesiellt kristen av meg.. -Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I førsteposten skriver du både "grunnskole lærer utdanning" og senere "grunnskole lærer utdanningen". Det tyder på at det er en systematisk feil du har i rettskrivingen din, ikke bare tilfeldig slurv på et forum. Når du i tillegg skriver "matte karakter" så tyder det på et generelt problem med overdreven særskriving. Jeg tar selvsagt poenget med at man skriver litt mer "ordentlig" i andre sammenhenger enn et forum, men de feilene der ser ikke ut som rent slurv :gjeiper:

Men lykke til skal du ha! Jeg regner med at det er et visst fokus på rettskriving i lærerutdanningen.

Hilsen AB, som verken er lærer eller helt perfekt selv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke om stipend/lån fra lånekassen når du går på NLA. Du må ikke betale skolepenger selv om den er privat, men semesteravgiften er noe høyere enn ved HiB (2000,- ved NLA mot 400-500 ved HiB).

Skolen er kristen, men du trenger ikke selv å være religiøs for å gå der. Så lenge du viser respekt for andres tro vil det ikke ha noe å si. Her er et utdrag fra skolens FAQ;

"NLA Høgskolen er en kristen høgskole, hva betyr det?

NLA Høgskolen er bygget på kristne grunnverdier, høgskolen er allikevel åpen for alle uansett livssyn. Studentmassen er fordelt ca. 50/50 på kristne/ikke-kristne. Ved fellesarrangementer som semesteråpning og juleavslutning fokuseres det på kristne verdier. I den daglige undervisningen blir det ikke fokusert på, men det vil blant annet ligge til grunn for menneskesyn og etikk. Ellers er kristne arrangementer på huset frivilligeHver dag før lunsj er det andakt, én gang i uken er det gjennomgang av søndagens prekentekst, én gang i måneden er det nattverdsgudstjeneste og ca. én gang i måneden er det "hulltime" hvor aktuelle personer blir invitert for å forelese om dagsaktuelle tema."

Håper det ordner seg for deg TS! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må fortelle oss hvordan det gikk etterpå! :)

Da var jeg begynt på NLA, spennende og skummelt ;)

Takk for all hjelp Jude Judy, hadde ikke funnet ut av dette uten deg! :) Er en lang vei til skolen, men jeg får bare holde ut..

Klem til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...