AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #1 Del Skrevet 20. august 2011 For å komme innpå lærerutdanning må man minimum ha 3 i matte og 3 i snitt i norsk (hovedmål, sidemål) . Jeg har to matte karakterer på mitt vitnemål: Matte 1p-y karakter 4, matte 2p-y karakter 2 i standpunkt og karakter 4 i skriftlig eksamen. Snittet på matte blir da 3.33, men på opptakskrav står det ingenting om snitt i matte, bare at vi må ha minimum karakter 3. Har jeg da ikke bra nok karakter til å komme inn, eller går det på snitt her også? Vil så gjerne ta grunnskole lærer utdanning, har ikke søkt på det i år, så blir evt. restplass. Vet noen om jeg tar en av restplassene på grunnskole lærer utdanningen om det da er mulig å bytte til en annen skole når semesteret har kommet litt mer i gang om noen på en annen skole slutter? Vil gjerne gå på HIB, men der er det ingenting ledig nå. Så vurderer å ta restplassen på Stord, men kan ikke pendle 1.5 time hver dag, så om det ikke er mulig å bytte så vil jeg ikke ta denne plassen. Noen som har peiling på noe slikt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #2 Del Skrevet 20. august 2011 Ingen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
saltvann Skrevet 20. august 2011 #3 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg mener det det er gjennomsnittet i matte Du kan ringe hib og høre om det er noen som har sluttet og muligheter for å begynne? Så kan du også høre om det andre du lurte på Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #4 Del Skrevet 20. august 2011 Du kan ikke regne med å få bytte skole, nei. For klassene er allerede overfyllte (de regner med noe frafall, så de tar opp fler enn det strengt tatt er plass til). Flytte til Stord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #5 Del Skrevet 20. august 2011 TS her: Jeg vet at de nå følger ventelistene, men det er vel bare innenfor en viss tid? Om noen slutter feks i september, kan jeg ikke da få den plassen? Er jo selv ikke på noen venteliste, siden jeg ikke søkte på dette.. Å flytte til Stord er ikke et alternativ desverre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Judge Judy Skrevet 20. august 2011 #6 Del Skrevet 20. august 2011 Du har nok veldig liten sjanse for å komme inn på HiB sånn som det ser ut nå, siden de overbooker. I min klasse skulle vi egentlig vært 30 stk, men vi er 41 som har takket ja til tilbud og har møtt opp til undervisning. Om du har lyst å gå i Bergen kan du jo søke på NLA? Alle jeg vet som har gått NLA anbefaler skolen (men jeg kjenner bare førskolelærere da, ikke lærerstudenter), da de får tett oppfølgning av lærerne på grunn av de små klassene. NLA samarbeider også med HiB og andre skoler i området når det kommer til fagene på 4. år, så det kan hende det blir lettere å overflyttes mellom disse skolene om du ønsker det senere. Du kan jo forsøke å kontakte begge skoler for å undersøke dette Lykke til! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #7 Del Skrevet 20. august 2011 ARGH! Bør ikke folk som skal bli lærere klare å holde aeg unna særskriving!? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Judge Judy Skrevet 20. august 2011 #8 Del Skrevet 20. august 2011 Det er vel ingen som skal holde seg unna særskriving, men man må gjerne holde seg unna feilaktig særskriving. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #9 Del Skrevet 20. august 2011 Hva som var så særskrevet med dette innlegget da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #10 Del Skrevet 20. august 2011 Rakk ikke lese hele tråden, er i farta, men trodde de hadde endret det fra min. 3 til 4 i matte (og norsk)? Går selv lærerutdanningen, og vi snakket om dette i går.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #11 Del Skrevet 20. august 2011 Det er fremdeles 3 i matte som trengs.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Judge Judy Skrevet 20. august 2011 #12 Del Skrevet 20. august 2011 Siterer forskriften slik at vi slipper å synse mer; "Søkeren må dokumentere minimum 35 skolepoeng og et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk (393 timer) og 3,0 i matematikk (224 timer)" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #13 Del Skrevet 20. august 2011 Siterer forskriften slik at vi slipper å synse mer; "Søkeren må dokumentere minimum 35 skolepoeng og et gjennomsnitt på minimum karakteren 3,0 i norsk (393 timer) og 3,0 i matematikk (224 timer)" Ok, da blandet jeg med det min. 35 skolepoeng. Sånn var det ikke før. Vet at det har blitt høyere karakterkrav og det er jo supert:) Syns dog det burde vært min. 4 i matte og norsk da, men.. Ikke avsporing her:p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #14 Del Skrevet 21. august 2011 Ok, da blandet jeg med det min. 35 skolepoeng. Sånn var det ikke før. Vet at det har blitt høyere karakterkrav og det er jo supert:) Syns dog det burde vært min. 4 i matte og norsk da, men.. Ikke avsporing her:p De sliter jo å fylle opp plassene nå, hvorfor ha høyere krav? Man må jo uansett bestå studiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #15 Del Skrevet 21. august 2011 De sliter jo å fylle opp plassene nå, hvorfor ha høyere krav? Man må jo uansett bestå studiet. Jeg er ikke akkurat imponert over kunnskapsnivået lærerne vist da jeg gikk på skolen. Høyere krav ville utvilsomt ha silt ut de verste idiotene. Det ville resultert i færre lærere, men om man må velge mellom kvalitet og kvantitet velger man kvalitet. Jeg tviler jeg på at det er så veldig vanskelig å bestå lærerutdanningen i utgangspunktet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malibulita Skrevet 21. august 2011 #16 Del Skrevet 21. august 2011 De sliter jo å fylle opp plassene nå, hvorfor ha høyere krav? Man må jo uansett bestå studiet. Hvis de skal ha lave krav bare for å fylle opp plassene, vil jo det si at gjennomsnittet av lærerstudentene blir dummere. Dette påvirker igjen undervisningen, siden det meste foregår i små grupper, der foreleserne må prøve å treffe gruppen best mulig. Hvis en tredel av gruppa ikke forstår det som blir sagt må det repeteres, gåes grundigere gjennom enn planlagt osv, og det går ut over kvaliteten. Det vil gjøre hele innholdet i lærerutdanningen dårligere, noe som iallefall ikke bidrar til det kunnskapsløftet som trengs i norsk skole! Ser brukeren over meg snakker om kvalitet vs kvantitet, det var vel også mitt poeng. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 21. august 2011 #17 Del Skrevet 21. august 2011 Det er ingen ting som heter "lærerutdanninga". Noen lærere har lærerskole mens andre har universitetsutdanning. De fleste som underviser i videregående er adjunkt eller lektor fra et universitet. Hvor gode de dårligste på lærerskolen er spiller ingen rolle siden de aldri kommer til å få undervise uansett. Det viktigste er kvaliteten på de som faktisk underviser. Den er i Norge svært høy. Mange lærere er overkvalifisert i forhold til det pensumet de underviser i. Det er to hovedproblemer i skolen: - Skolepolitikere påfører skolen stadig nye reformer som krever tid og penger å implementere. Når reformen er i gang kommer det gjerne en ny skolestatsråd med nye ideer, og alt arbeidet må gjøres om igjen. - Lærerne pålegges alt for mye obligatorisk møtetid og for mange undervisningstimer. Dette gjør at de ikke har nok tid til å forberede undervisningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 21. august 2011 #18 Del Skrevet 21. august 2011 Et høyere karakterkrav vil også gjøre utdanningen mer attraktiv for søkere med høyere snitt, så på sikt blir ikke nødvendigvis søkertallene lavere. Jeg må innrømme at jeg er litt sjokkert over nivået på en del lærere, og jeg grøsser ved tanken på at personer som ikke greide å lære seg elementær rettskriving (ta for eksempel særskrivingen til TS her) i løpet av 12-13 år på skolen skal undervise mine barn i framtida. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #19 Del Skrevet 21. august 2011 Ser brukeren over meg snakker om kvalitet vs kvantitet, det var vel også mitt poeng. Som lærer må jeg si at jeg er delvis enig med deg, og delvis uenig. Dersom man reduserer antallet lærere betydelig, vil det innebære at hver lærer har flere elever i klassen sin. Det vil igjen bety at kvaliteten på den undervisningen den enkelte eleven får, blir dårligere, rett og slett fordi det ikke er god nok tid til hver elev i løpet av en skoletime. Jeg har undervist i klasser på ca 30 elever, ca 20 elever, og nå ca 15 elever, og det er himmelvid forskjell fra 30 til 20, og like stor forskjell fra 20 til 15. Jeg er ikke i tvil om at den enkelte elev har størst utbytte av undervisningen i en liten gruppe. Men det var en avsporing av tråden. Til det ts lurer på: Nei, karakterkravene er ikke et gjennomsnitt, du må ha karakteren 3 (minst) i matematikk og norsk. Det hjelper heller ikke å søke restplass dersom karakterkravene ikke er innfridd. Du får heller bruke året på å forbedre karakteren din, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malibulita Skrevet 21. august 2011 #20 Del Skrevet 21. august 2011 Det er ingen ting som heter "lærerutdanninga". Hvor gode de dårligste på lærerskolen er spiller ingen rolle siden de aldri kommer til å få undervise uansett. Det viktigste er kvaliteten på de som faktisk underviser. Lærere må ha utdanninga. Om de går på høyskole eller universitet spiller da ingen rolle, de blir utdannet uansett, og da går det an å med et samlebegrep si at de er gjennom "lærerutdanninga". Og til det neste avsnittet jeg har sitert vil jeg bare gjenta det jeg skrev i forrige innlegg, kvalitetet på de som faktisk underviser vil gå ned om de studerer sammen med alt for mange underkvalifiserte studenter, særlig på lærerskolen, siden både forelesninger og gruppearbeid blir dårligere hvis studentene ikke skjønner noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå