AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #1 Skrevet 20. august 2011 Har nettopp startet en ny blogg. Har blogget en stund tidligere, og har ærlig talt ikke akkurat vært like flink til å tenke på copyright og bruk av andre bilder på nett. Nå vil jeg gjøre det riktig. Har begynt å sette meg inn i Åndsverkloven, og lest litt internasjonalt om dette med bruk av bilder i blogg. Har fått med meg det viktigste (ikke lov å bruke bilder uten lisens eller etter forspørsel, med mindre det er over 70 år gammelt). MEN så er jeg usikker på hva reglene er når det gjelder referanser til kun deler av et verk. For eksempel skjermdump fra Ringenes Herre hvis jeg skriver filmanmeldelse, eller et bilde av Nemi hvis jeg refererer til tegneserien på en eller annen måte. Har lest litt om sitatretten, men er fortsatt usikker på om dette er greit i en blogg? Den er ikke kommersiell, ingen reklame, jeg har ingen inntekter på den. Formen er saklig og populærvitenskaplig, og det blir ikke snakk om å ta ting ut av kontekst når det gjelder bildebruken. Kommer også til å bruke bilder i lav oppløsning, ettersom jeg har skjønt at dette er god "takt og tone" når det gjelder slikt. Noen som vet?
-Jiinxs- Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Ser ikke ut som KK har en Juss kategori, men du kan da poste spm ditt her istedenfor. Diskusjon.no er vel en del av KK så jeg antar det går greit å linke til deres side her ;p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå