Gå til innhold

P-piller og antibiotika?


Gjest Anonym

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ble nå ferdig med en kur antibiotika etter å ha hatt nyrebekkenbetennelse. Jeg har hørt at antibiotika kan redusere effekten på p-piller, og at man da må bruke annen beskytte under samleie. Antibiotika-kuren jeg Jar gått på heter: " Amoxicillin mylan" og p-pillene jeg går på er microgynon. Noen som vet HVOR lenge jeg må bruke annen beskyttelse under samleie, etter endt kur før det er trygt uten ?

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hææ stemmer dette? Da har jeg i såfall hatt flaks jeg har brukt tetracyklin og diane i ca 3 år samtidig mens jeg var med eksen og ble ikke gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hææ stemmer dette? Da har jeg i såfall hatt flaks jeg har brukt tetracyklin og diane i ca 3 år samtidig mens jeg var med eksen og ble ikke gravid.

"Antibiotika kan i meget sjeldne tilfeller redusere absorpsjonen og derav effekten av p-piller." Fra felleskatalogen.no etter at jeg søkte på Tetracyclin. Samme stod det om Amoxicillin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I MEGET sjeldne tilfeller.

Er du usikker kan du snakke med legen din, men sannsynligheten er svært, svært lav. Med en halveringstid på ca. 60 minutter, sitter preparatet i kroppen i omtrent 5 timer, muligens med noe akkumulativ effekt efter en kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I MEGET sjeldne tilfeller.

Er du usikker kan du snakke med legen din, men sannsynligheten er svært, svært lav. Med en halveringstid på ca. 60 minutter, sitter preparatet i kroppen i omtrent 5 timer, muligens med noe akkumulativ effekt efter en kur.

Glemmer man en pille, skal man bruke annen prevenjon i en uke. Derfor vil jeg tro det er best å bruke annen prevensjon i en uke etter siste antibiotikatablett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer man en pille, skal man bruke annen prevenjon i en uke. Derfor vil jeg tro det er best å bruke annen prevensjon i en uke etter siste antibiotikatablett.

Dette høres fornuftig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan svekke effekten av p-piller når du bruker antibiotika, er at mange reagerer på antibiotika med diare/løs mage. Det gjelder forsåvidt uansett hvis du har diare av andre grunner og når du tar p-piller.

Har du ikke hatt diare under kuren vil jeg tro du er trygg, men du kan nå bruke kondom i ei ukes tid likevel, for sikkerhets skyld:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet kan antibiotika føre til diare o.l i noen tilfeller, og i så fall taes jo p-piller dårligere opp fra tarmen. Finnes sikkert andre forklaringer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan svekke effekten av p-piller når du bruker antibiotika, er at mange reagerer på antibiotika med diare/løs mage. Det gjelder forsåvidt uansett hvis du har diare av andre grunner og når du tar p-piller.

Har du ikke hatt diare under kuren vil jeg tro du er trygg, men du kan nå bruke kondom i ei ukes tid likevel, for sikkerhets skyld:-)

I dette tilfellet er det snakk om at preparatet i seg selv kan hemme absorpsjonen av p-pillene. Chansene er meget små, men får mam diaré i tillegg, begynder det å bli ganske reelt.

Så om man ikke har hatt diaré, er muligheten fortsatt til stede, selv om det er sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...