Gå til innhold

Jammen/neimen

Mamma1

Anbefalte innlegg

Hvordan bruker du disse ordene? Jeg ser at mange bruker se på en måte jeg syns er feil. "Det er jammen ikke lett å overgi seg i Norge i dag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mine erfaringer er at det er dialektforskjeller som avgjør hvilket ord man bruker og hvordan.

Det logiske er nok jammen for noe positivt/enkelt/lett/fint og neimen for noe negativt/vanskelig/stygt/tungt.

Det er jammen meg flott vær i dag!

Det er neimen ikke lett å overgi seg i Norge idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvordan bruker du disse ordene? Jeg ser at mange bruker se på en måte jeg syns er feil. "Det er jammen ikke lett å overgi seg i Norge i dag".

I korte trekk skal man bruke "jammen" i fortellende setninger, "neimen" i nektende setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos oss kan neimen også bli brukt som begynnelsen på en positiv kommentar eks. neimen så søt du var da (til hunden el lign)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

hos oss kan neimen også bli brukt som begynnelsen på en positiv kommentar eks. neimen så søt du var da (til hunden el lign)

Det er sant. Da er det mer å regne som et utrop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

I korte trekk skal man bruke "jammen" i fortellende setninger, "neimen" i nektende setninger.

Nektende setninger er som regel også fortellende, slik som for eksempel i det eksemplet du kommenterte. Det var nok "bekreftende setninger" du mente.

Det er nemlig sånn at man vanligvis skiller mellom fortellende, befalende, og spørrende setninger. Alle disse kan være enten bekreftende eller nektende.

Bekreftende: Jeg vil gjøre det./Gjør det!/Vil du gjøre det?

Nektende: Jeg vil ikke gjøre det./Ikke gjør det!/Vil du ikke gjøre det?

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nektende setninger er som regel også fortellende, slik som for eksempel i det eksemplet du kommenterte. Det var nok "bekreftende setninger" du mente.

Det er nemlig sånn at man vanligvis skiller mellom fortellende, befalende, og spørrende setninger. Alle disse kan være enten bekreftende eller nektende.

Bekreftende: Jeg vil gjøre det./Gjør det!/Vil du gjøre det?

Nektende: Jeg vil ikke gjøre det./Ikke gjør det!/Vil du ikke gjøre det?

Selvfølgelig, du har rett. Jeg mente bekreftende setninger. Det går litt for fort av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...