Gå til innhold

Hva er egentlig sunn mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil si at jeg alltid har spist sunn mat. Unntaket var et par mnd, hvor jeg gikk opp noen kilo da det ble mye godteri. Har nå slanket bort de kiloene. Har blant annet kuttet ut brød og ost. Likevel mener jeg at dette er såkalt sunn mat. Leser rundt omkring at mat som fiskekaker, poteter, melk, ost og brød er "usunt," eller at dette er mat som kan få en overvektig. Er det virkelig sånn? Må jeg leve på knekkebrød og fisk resten av livet fordi ost og brød gjør meg tjukk? Har folk gått helt av styr, eller har de rett i det de sier? Synes det blir litt hysterisk når man skal slanke seg; man kan ikke spise verken det ene eller det andre, og man må alltid velge lett-produkter. Skal selv innrømme at jeg er med på denne "bølgen," hvor jeg, som sagt, har kuttet ut sånn mat. Men er det virkelig det man blir overvektig av? Kan jeg bare unne meg ost på kosedagen fordi det er for fetende på hverdagen? Jeg bare spør...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror på ordtaket alt med måte...det er ikke noe mat som er "farlig" for vekten om man ikke overdriver.

• Liker 1
Skrevet

Alt som er lavkarbo så klart!

:ironi:

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si at all mat som ikke er prosessert går under kategorien sunn. Ferske frukter, grønnsaker, magert kjøtt, fisk, fet fisk, skalldyr.

Melkeprodukter er i utgangspunktet sunne, men det er en del kontroverser rundt melk. Mange merker også at de har en slags mild intoleranse mot melk. Å kutte melk 1-2 mnd for så å innføre det igjen er en god måte å finne ut om man tåler det eller ikke. Det samme gjelder for glutenholdige produkter. Det er ganske mange som reagerer på det og derfor kan samme taktikk prøves her. Husk at det tar ganske lang tid å få (bi)virkningingene av gluten ut av kroppen. Har hørt at det kan ta opptil 2 uker fra inntak.

Korn generelt er også litt omdiskutert. Spesielt paleodiett-tilhengerne mener korn generelt er ugunstig. Så lenge du holder deg borte fra de mest prosesserte produktene som fint hvetemel og andre glutenrike produkter så tror jeg ikke det er noe særlig usunt.

Ost derimot er jeg litt mer skeptisk til. Det inneholder ofte mye mettet fett og salt. Da er det bedre å spise egg, makrell, mager skinke/roastbeef, osv. Laks på skiven er faktisk ganske godt.

Jeg er litt tilhenger av at mesteparten av karbohydratene jeg spiser skal komme fra frukt og grønnsaker. Og ikke fullt så mye korn. Det resulterer i at jeg må spise ganske mye frukt og grønt for å komme opp i samme mengde energi - og bivirkningen er at jeg får i meg masse vitaminer og mineraler. Når det gjelder overdose så er det så og si umulig å ta overdose på vitaminer/mineraler som man får fra grønnsaker. Selv om noen av vit. er fettløselige i sin rene form.

Skrevet

Ts her. Jeg kan og være enig i at ost er fetende, var et eksempel :) Synes bare det er litt leit å kutte ut mat som jeg føler i utgangspunktet er sunt. Akkurat nå har jeg ikke lyst på den type mat heller i frykt for å legge på meg igjen. Bør jo ikke være sånn, men det er så hysteri over slankemat, må jo nesten leve på knekkebrød og vann :gjeiper: Og jeg ser forskjellen på diett og livsstilsendring, men det er det å finne en kombinasjon hvor jeg kan spise både brød og ost samtidig som jeg har endret kostholdet. Ikke lett dette, nei :forvirret:

Skrevet (endret)

Ts her. Jeg kan og være enig i at ost er fetende, var et eksempel :) Synes bare det er litt leit å kutte ut mat som jeg føler i utgangspunktet er sunt. Akkurat nå har jeg ikke lyst på den type mat heller i frykt for å legge på meg igjen. Bør jo ikke være sånn, men det er så hysteri over slankemat, må jo nesten leve på knekkebrød og vann :gjeiper: Og jeg ser forskjellen på diett og livsstilsendring, men det er det å finne en kombinasjon hvor jeg kan spise både brød og ost samtidig som jeg har endret kostholdet. Ikke lett dette, nei :forvirret:

Det er lett i den forstand at det er bare å sette matvarer i båsen sunn/usunn.

Men som flere påpeker er det flere faktorer å ta hensyn til. Veldig mye er ikke usunt i små mengder, men overdrevet inntak kan være usunt.

Det er det som er fint med grønnsaker: du kan spise så mye du vil av dem. Det skal så ekstreme mengder til før det blir usunt. Med det vil jeg påpeke at det ikke nødvendigvis er lurt å bare spise en type grønnsak i uante mengder. Man kan visstnok bli oransje av gulerøtter og, uten at jeg har hørt om noen som har det.

Kutter du ferdig-krydderblandinger og begynner å lage det selv og kutter ned på enkelte ferdigprodukter så kommer smaksopppfatningen din gradvis til å endre seg. Plutselig merker du at grønnsaker du tidligere gjerne synes var sur, eller beisk til å smake fortreffelig og søtt.

Endret av Supraspinatus
Gjest Heloise
Skrevet

Så lenge alt er i balanse og så fremt man ikke merker at man ikke føler seg bra av div. matvarer så er det aller meste sundt i "nuftige" mengder mener jeg. Til og med sjokolade!

Skrevet

Husk at det tar ganske lang tid å få (bi)virkningingene av gluten ut av kroppen. Har hørt at det kan ta opptil 2 uker fra inntak.

Har man cøliaki/glutenallergi tar det opptil 6 mnd å bli frisk igjen etter å ha spist gluten (dette gjelder også hvis man går på vanlig diett og får diagnosen glutenallergi/intoleranse/cøliaki). Når det gjelder resten av innlegget ditt, er jeg ganske enig med deg i hva som er sunt, annet enn at jeg ikke synes grove kornvarer bør erstattes for mye av frukt.

Når det gjelder sunnhet syns jeg samfunnet generelt har gått litt over styr. Selvfølgelige er frukt, grønnsaker, egg og rent kjøtt/ ren fisk sunnest uansett. Jeg mener også at grovt brød, poteter, ris, grov pasta, melk (skummet/x-tra lett) osv er sunt, selv om mange forskere osv sier noe annet. Folk er selvsagt forskjellige og noen trenger vel å leve ekstra sunt for å føle seg sunne og evt holde vekta, men jeg synes mange har gått til det ekstreme.

Her er et eksempel på hva jeg ville sagt er en sunn "mat-dag":

Frokost: Biola med müsli, juice uten sukker og en frukt.

Mellommåltid: Skyr frukt, smoothie uten sukker eller en frukt.

Lunsj: Knekkebrød med syltetøy m/lite sukker og melk, eller en kyllingsalat

Mellommåltid: Cashewnøtter uten salt

Middag: Laks m/poteter, grønnsaker. Vann til.

Evt. Dessert: vaniljekesam m/bær.

Kvelds: Grovt brød med omelett, skummet melk til.

Fins nok haugevis av oppfatninger, men jeg henger meg ikke på lavkarbo/LCHF-bølgen og dette er i alle fall min oppfatning ;)

• Liker 1
Skrevet

Har man cøliaki/glutenallergi tar det opptil 6 mnd å bli frisk igjen etter å ha spist gluten (dette gjelder også hvis man går på vanlig diett og får diagnosen glutenallergi/intoleranse/cøliaki). Når det gjelder resten av innlegget ditt, er jeg ganske enig med deg i hva som er sunt, annet enn at jeg ikke synes grove kornvarer bør erstattes for mye av frukt.

Visste ikke at det tok så lang tid! Men da snakker vi gjerne om skader tarmen har fått allerede. Mine tall var på hvor lenge det faktisk kan spores i kroppen. Om de er korrekte må jeg ta forbehold om. Jeg fikk dem av en indremedisiner, men det kan jo bare være noe han sa uten å sjekke.

Jeg mente ikke å erstatte korn med frukt. Jeg prøver bare å spise majoriteten av karbohydratene mine fra frukt og grønnsaker. Grovt korn er jo relativt sunt og energieffektivt, men jeg skal prøve å kutte det ned for å se om det har noe for seg. Jeg har ingen sperringer mot å anbefale det, selv om jeg ikke gjør det på samme måten. Havregryn er trossalt powerfrokost nr 1.

Når det gjelder sunnhet syns jeg samfunnet generelt har gått litt over styr. Selvfølgelige er frukt, grønnsaker, egg og rent kjøtt/ ren fisk sunnest uansett. Jeg mener også at grovt brød, poteter, ris, grov pasta, melk (skummet/x-tra lett) osv er sunt, selv om mange forskere osv sier noe annet. Folk er selvsagt forskjellige og noen trenger vel å leve ekstra sunt for å føle seg sunne og evt holde vekta, men jeg synes mange har gått til det ekstreme.

Polert ris og pasta spiser jeg i blant, men jeg vil ikke si det er sunt. Grov pasta er heller egentlig ikke noe kjempesunt da den største ingrediensen er fint hvetemel.

Potet derimot har et ufortjent dårlig rykte. Den er ikke i nærheten av så energitett og påvirker ikke blodsukkeret like mye som feks polert ris eller lys pasta/brød

Skrevet

Jeg prøver å leve et sunt liv. Jeg trener mellom 3-5 dager i uka og spiser ordentlig mat. Noen ganger spiser jeg knekkebrød til frokost og andre ganger vanlig grovt brød. Noen ganger blir det havregryn med cottagecheese og kanel og andre ganger Cheerios. Appelsinjuice eller melk.

Spiser ca. 4 ganger om dagen. Innimellom også frukt eller drikker vann. Prøver å spise masse salat vedsiden av middag. Jeg gidder ikke å telle kalorier, følge en eller annen diett, droppe gulost og melk osv. Slitsomt sier jeg bare! Kjedelig også. Bare gørr. Jeg vil bare leve et normalt og sunt liv. Så enkelt og greit er det.

Jeg har ikke blitt tjukk av å spise ost eller brød. lol?

• Liker 1
Skrevet

Skal man gå ned i vekt er hovedprinsippet at man skal innta færre kalorier enn man forbruker. Det vil si at man skal gå i energiunderskudd.

Når det gjelder hva som er sunn mat og ikke, så mener jeg at man bør begrense inntaket av raske karbohydrater som matvarer med hvetemel og sukker. I tillegg bør man unngå å spise så mye mettet fett.

Sunne matvarer: Frukt, bær, grønnsaker, grovt brød, x-tra lett melk, skinke, egg, fisk (gjerne fet fisk som inneholder mange gunstige fettsyrer), rent kjøtt (gjerne hvitt kjøtt), forskjellige typer oljer,

OK matvarer: Mager ost, poteter, fullkornspasta, ris,

Usunne matvarer: Bearbeidet mat som pølser, kjøttdeig, hamburgere. Fløte, meierismør, hvetemel, fet ost.

Dette var kun for å nevne noen matvarer i de forskjellige gruppene. Generelt mener jeg at man har kommet langt hvis man lager maten selv. Om man da har i en liten skvett fløte i den hjemmelagde sausen en dag så utgjør ikke dette så mye i det lange løp. Ferdige sauser og middager i butikken inneholder ofte mye salt, salt er billig og setter raskt smak på en ellers smakløs rett eller saus. Lager du maten fra bunnen av vet du hva maten inneholder og du unngår alle tilsetningsstoffene som denne hel- og halvfabrikate maten inneholder.

Nei, man blir generelt ikke tjukk av å spise ost eller brød. Grunnen til at vi legger på oss er at vi får i oss for mye sukker og mettet fett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...