Gå til innhold

Noen som har erfaring med au-pair? Vurderer det...

Anbefalte innlegg

Gjest Torunn E
Skrevet

Jo mer jeg tenker på det, jo mer fornøyd sukker jeg ved tanken på au-pair. Men det er helt sikkert ting jeg ikke har tenkt på... planen er å ha en spansk au-pair som i tillegg til å lære ungene litt spansk og la mor friske opp sin, som tar det daglige forefallende i huset, og tar med ungene ut, gjerne i barnepark når de blir litt større. Jeg har ikke tenkt å kaste bort livet mitt på å irritere meg over husarbeid, og jobber sånn at det er nesten umulig å kombinere med dagmammaen, som bor et stykke unna i bilavstand, i motsatt retning av jobben som er 4 mil unna...

Vil gjerne vite ALT jeg, fra hva jeg på påberegne i mnd til uheldige og heldige opplevelser med au-pair (fortrinnsvis selvopplevde, ikke på ryktenivå :-)

Skrevet

Vi hadde flere au-pairer da jeg var liten, hovedsakelig fra England. Noen ble et års tid, noen dro hjem etter en uke eller to, enten fordi det ikke klaffet eller fordi de hadde hjemlengsel.

Jeg har bare positive erfaringer, men vet ikke så mye om det praktiske, det var jo jeg som ble passet på... :wink:

En kjempebra "bivirkning" er at jeg ble veldig god i engelsk, og hun som var hos oss lengst (over 2 år) har hele familien fortsatt kjempegod kontakt med. Vi var i bryllyppet hennes for noen år siden, de kommer jevnlig til Norge for å besøke oss, og vi besøker dem.

Gjest sexysadie
Skrevet

Hvorfor ikke reise som utviklingsstudent istedet for å være prisgitt en vertsfamilie?

Like så utviklende det.

Skrevet

Hun vil HA en au pair...ikke være det SS....

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg fristes litt av de samme tankene (har ikke barn enda da, men for fremtiden) slik at barna kan lære litt av et annet språk, jeg kan få litt hjelp med husarbeidet, og ikke minst, ungene slipper å stå opp klokka halv sju for å komme seg i barnehagen før jeg skal på jobb!

Så, jeg henger meg på her for å lese om de erfaringer folk har med dette :)

Gjest sexysadie
Skrevet
Hun vil HA en au pair...ikke være det SS....

Det blir noe annet ja.

Der dreit jeg meg ut med å ikke lese hele innlegget og allesvar før meg ordentlig.

Skrevet

Jeg har vært au pair, og kan svare på spm om det hvis du vil.

Når du sier forefallende husarbeid, så kan du ikke regne med at au pairen er kombinert vaskehjelp, husholderske og barnepike. Som hovedregel er au pair barnepike og tar enklere husarbeid, dvs vaske barnas tøy, rydde og vaske etter barna, støvsuge rommene deres og lekerommet etc. Du kan ikke forvente at h*n vasker hele huset og rydder etter alle.

http://www.atlantis.no/index2_nor.html?/au...rge/aupair.html

Nederst på denne siden står oversikt over hva du kan forvente av arbeidsoppgaver. De har også laget en tabell med forventede utgifter på denne siden.

Når det gjelder positive og negative opplevelser: det er mennesker det handler om. Det finnes både vertsfamilier og au pairer fra helvete. Derfor kan man bytte familie og au pair hvis det ikke funker. Jeg tror det viktigste er å behandle hverandre med respekt, det er ofte der det brister. Du må forstå at en au pair kommer ikke til norge fordi h*n er så innmari glad i å skifte bleier eller å støvsuge. Det er for opplevelsens skyld. Du må heller ikke behandle au pairen som en tjener, men som et familiemedlem. Spes i frankrike er familiene glade i å pådytte au pairer nedrige oppgaver, de synes det er så fint å ha hvite skandinaviske piker til å ta dritten sin.. Det er visst toppen av hierarkiet der.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei! Jeg har vært au pair i Frankrikr, og hadde et fantastisk år der (har fortsatt kontakt med familien min, nå 10 år etter). Til tross for at mine opplevelser med å være au pair stort sett var veldig positive, var det også problemer, og en del ting gjør at jeg nok ville tenkt meg om før jeg hadde tatt inn en au pair i min egen familie. Jeg opplevde det som spennende, lærerikt, men slitsomt å bo i en annen familie, og jeg vet at de også til tider synes det samme.Barna syntes nok det var helt okay, men jeg vet at foreldrene noen ganger syntes det var veldig vanskelig å ha en "fremmed" person i huset. Jeg vet at jeg ville ha syntes det samme, men noen familier lar seg ikke affisere av at det kommer en ny person inn, og noen løser det ved å la personen bo i egen leilighet. En annen ting er at barna blir veldig knyttet til au pairen. Jeg var i en familie hvor foreldrene ikke tilbragte mye tid sammen med barna, og barna ble veldig knyttet til meg. Jeg ville ikke likt dersom barna mine nesten ble mer fortrolig med au pairen enn med meg som mor, men det skal nok sies at holdninger til jobb og familie nok er annerledes i Frankrike enn i Norge stort sett. Jeg tror også det er en veldig god ide å være helt klar på hva du forventer av au pairen, gi tilbakemeldinger på hva som er bra og hva som må bli bedre, gi beskjed i god tid dersom det er snakk om barnepass på kveldstid etc.

Skrevet

Jag funderade faktiskt på au-pair i förmiddags...

Jag tänkte på barnomsorg, och att jag vill att mina barn ska lära sig norska. Mannen min har lite svårt att bestämma sig för om han ska prata norska med våra barn när han och jag pratar svenska. Och på vilken dialekt han ska prata på.

Kanske en norsk au-pair vore nåt för oss... fast det är något år tills det är dags. Och då behöver vi större hus också.

Jag skulle nog kunna tänka mig en au-pair, ja. Från Norge eftersom det ger mig och mitt barn möjligheter med bättre kontakt med sin norska släkt. Från något annat land vet jag inte...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet om 3 familier i nabolaget som har....eller HADDE au-pair.

I den ene familien hadde pappaen affærer med au-pair'en, som mammaen i huset ikke fikk vite noe om, og heller fortsatt ikke vet.

I den andre gikk det så langt at mammaen tok pappaen og au-pair'en på fersken. Han fortalte ALT... at de hadde hatt sex to uker etter at hun kom i huset, og at det da hadde foregått i 5 måneder. Hun tilgav, og de er fortsatt gift.

I den tredje hadde pappaen også et forhold til au-pair'en. Intenst og heftig. Kona skilte seg fra han da hun fikk vite det gjennom au-pair'en som hadde forelsekt seg i mannen og fortalte det.

Dette er såklart EKSTREME tilfeller, men alikevel. Har hørt mange slike historier, men dette er de jeg VET om og KJENNER til på nært hold. ikke særlig hyggelig...

Skrevet

Ærlig talt.. hvis man er gift med en mann som ikke klarer å holde labbene unna ungjentene så kanskje man skal la være.. man kan jo også få gutt som au pair. Jeg kjenner mange som var au pair med meg, og ingen av de jentene så sitt snitt til å ligge med mannen i huset ivertfall.

Gjest Zalomine
Skrevet

Med en slik mann har man større problemer enn en au-pair fra eller til. Om han vil være utro med ungjenter, da finner han dem da uansett....

I vanlige familier der man har et litt mer seriøst forhold til ordet "trofast", så er vel ikke dette det største problemet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...