Gå til innhold

Problemer med å lære hunden lydighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en 2 år gammel jack Russel Terrier som jeg fikk fra omplassering i mai. Hunden hadde ingen grunnleggende kunnskaper når jeg fikk den, og jeg har måtte lære den opp fra bunn samt prøve å venne den av med uvaner. Den var veldig urolig og stresset, og har nå roet seg mer inne her hjemme og på hytten. Men i andre hjem og ute er den totalt rabiat.

Den løper konstant og er kjempestresset, skal sjekke ALT hilse på Alle hunder og mennesker, og begynner å bjeffe, slite kjempe mye i båndet for å komme bort til det den ønsker å undersøke. Jeg har ikke sjangs til å vende den av med dette. Jeg gikk tur på et friluftsområde med planer om å trene på kommandoen "kom" med den. Men dette viste seg å være totalt umulig. Den var ikke interessert i meg, Jeg prøvde ros, godbiter, korrigering og kjeft. Men den kunne ikke brydd seg mindre om hva jeg måtte mene om saken. godbiter samme med kommandoer (som han som regel reagerer på og kan hjemme hos oss) funker ikke. Ros etter å ha korrigert for å vise hva jeg ville, funket ikke.

Jeg skal på kurs med den i september men vil gjerne prøve litt mer selv før den tid (det er lenge til, hehe)

Et annet problem er at den har en uvane med å hoppe opp etter mennesker når den hilser(på en vennlig måte alltid, men ikke like ønsket av alle som hilser på den, og derfor kan det være problematisk).

Så det jeg lurer på er jo da: har noen tips mot hvordan jeg kan få endret denne adferden? og hvordan jeg kan klare gjøre meg forstått?

Jeg er klar over at det som regel er eier og ikke hund som er problemet å jeg skylder ikke på hunden på noen måte.

på forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan nok tjene mye på å øve masse kontakt, når dere er ute gir du hunden en godbit hver gang han ser på deg osv.. Med hilsinga er det lurt å få noen du kjenner til å "dukke opp" sånn at hunden kan hilse, instruer vennen din om å overse hunden om han hopper, og heller sette seg ned sånn at hunden kan hilse med alle fire potene på bakken ;)

Skrevet

start fra bunn av,slik en ville ha gjort med en valp.Bare ikke hold på for lenge ,det kan gi mer stress.Samme er for tennisballe,pinner osv.De er forbudt til hunden har lært seg å roe seg ned.Kasting er bare et stressfaktor for hunden. Unngå andre hunder også

Ha på bånd når du får gjester,si ifra at alle skal ignorere hunden,ikke klappe/si Åååå så fin (osv osv osv) men bare overse den.

Start med trening inne,da er det mindre som fanger oppmerksomheten til hunden.Ikke gi full mengde med mat,spar en del og bruk gobiter som f.eks leverpostei på tube,pølser eller pannekake/vaffel -hva enn som trigger hunden. En sulten hund er mer villig til å jobbe

Prøv deg litt frem og ikke glem at om du er stressa= plukker hunden det opp

• Liker 1
Skrevet

Kårki gav gode tips her.

Skaff deg noen treningsvenner som kan hjelpe deg å trene på f.eks hilsing.

Ellers er rotrening noe denne hunden trenger virker det som. Altså lære seg å slappe av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...