AnonymBruker Skrevet 19. august 2011 #1 Skrevet 19. august 2011 Jeg fant ut at jeg må ligge på ca 2000 kcal daglig forhold til aktivitetsnivået mitt, og må endre kostholdsplanen da jeg fant ut at jeg ligger på ca 1300 Jeg spiser mye kornprodukter, fisk, kylling, musli, yoghurt, frukt og grønt, nøtter, mørk sjokolade, egg.. spiser ca 6 måltider om dagen. Hvis du skulle spist ca 2000 kcal fordelt utover dagen, hva ville du spist til måltidene/hvor mye?
Envy Skrevet 20. august 2011 #2 Skrevet 20. august 2011 Jeg spiser mye av det samme som deg, og ligger vel på mellom 1000 og 1500 kcal om dagen. Men jeg er i en slankeperiode da, så skal ikke ha mer heller akkurat nå. MEN jeg synes også i de periodene hvor jeg skal ha 2000 kcal om dagen at det er vanskelig å få til uten å spise "drittmat". Klarer ikke dytte i meg så mye
Supraspinatus Skrevet 20. august 2011 #3 Skrevet 20. august 2011 Jeg fant ut at jeg må ligge på ca 2000 kcal daglig forhold til aktivitetsnivået mitt, og må endre kostholdsplanen da jeg fant ut at jeg ligger på ca 1300 Jeg spiser mye kornprodukter, fisk, kylling, musli, yoghurt, frukt og grønt, nøtter, mørk sjokolade, egg.. spiser ca 6 måltider om dagen. Hvis du skulle spist ca 2000 kcal fordelt utover dagen, hva ville du spist til måltidene/hvor mye? Ingen problem å få i seg 2000kcal? Rett etter trening spiser du to små bokser rosiner (ca 45g ren karbo 180kcal) Spe også på med en proteinshake med myseprotein (ca 15-20 gram rent protein er nok). Så dusjer du. Etter dusjen spiser du en middagsporsjon. Er det lite næring i den totalt kan du spe med å drikke litt linfrøolje, eller ha godt med linfrø-/valnøtt-/oliven-olje på salatan. Vurder å ha nøtter i salaten i tillegg. Og gjerne avocado og. En god dressing er: 1-2 ss sitron/limesaft, 4x så mye oliven/linfrø-olje, sennepspulver etter smak, 1/2 fedd hvitløk, svart-/cayennepepper. Når dagen er over og du innser at du har fått i deg litt lite kcal så kan du drikke en smoothie med proteinpulver i på kvelden. Gjerne med avocado, ingefær, eplejuice, (banan), og noe bær. Spe gjerne med sitronjuice. Kcal-innhold kan økes med olje.
Gjest norah Skrevet 20. august 2011 #4 Skrevet 20. august 2011 Jeg spiser alt mellom 1600-2000, alt ettersom hvor mye jeg har trent eller ikke(blir jo mer sulten når jeg har trent). Det er ganske enkelt, og jeg spiser ikke usunn mat. Spiser hver 3-4 time, og klarer ikke store måltider. Spiser som regel mindre porsjoner enn andre. Jeg spiser også kveldsmat. Spiser før trening(i tillegg til lunch), ca 100 kcal rett etterpå via banan e.l - og så middag senest en time etter jeg kommer hjem. Har ikke en detaljert plan, men generelt velger jeg slik: - Spiser gjerne havregryn med valnøtter, banan og rosin til frokost(jeg velger rismelk, men andre bør velge vanlig melk). Bare her har vi fort rundt 500 kalorier. Hadde du tatt to knekkebrød og en kopp te(typisk slankemat) så hadde du jo kanskje bare hatt 130 kcal til sammenlikning. - Som pålegg kan jeg gjerne ha avocado, oppå annet pålegg. En halv avocado alene(ikke de minste) er jo nesten 200 kcal. Så plusser du jo på resten av maten du spiser i tillegg. - Et glass melk = 110 kcal, så med et par tre glass vil du ha iallefall 350. Det er enkelt å legge dette til lunch/frokost. - Usaltede nøtter generelt er kaloririkt og veldig sunt - genialt mellommåltid - Makrell i tomat som pålegg - Banan og youghurt som mellommåltid Null problem. Trenger overhodet ikke drikke proteindrikker eller tillegg for å få det til her i gården, og jeg blir ofte kalt "hun som spiser som en fugl" fordi jeg alltid forsyner med lite sammenliknet med andre. Har du problemer med totalmengden spiser du den i mindre porsjoner, og kutter ut kaloritomme varer som bare er magefyll uten å gi noe sørlig bra næring. 1000 kalorier er livsfarlig og tærer på sentrale lagre i kroppen. 1300 er vel det anbefalte når man er sykelig overvektig og MÅ ned raskt i vekt.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #5 Skrevet 20. august 2011 Problemet er ikke å få i meg mat, men jeg har dessverre forvirret meg inn i tips og er nå mer rådvill Frokost: 30g müsli/havregryn med ekstra lettmelk/yoghurtbeger Lunsj: 2 egg, skive ost, halv tomat, en brødskive med smør Middag: håndflate kjøttstykke, to små poteter, halv tallerken grønt Kvelds: To knekkebrød med ost Etter trening: to glass melk/banan Hva burde jeg endre? Noe jeg kan legge til?
Supraspinatus Skrevet 20. august 2011 #6 Skrevet 20. august 2011 Problemet er ikke å få i meg mat, men jeg har dessverre forvirret meg inn i tips og er nå mer rådvill Frokost: 30g müsli/havregryn med ekstra lettmelk/yoghurtbeger Lunsj: 2 egg, skive ost, halv tomat, en brødskive med smør Middag: håndflate kjøttstykke, to små poteter, halv tallerken grønt Kvelds: To knekkebrød med ost Etter trening: to glass melk/banan Hva burde jeg endre? Noe jeg kan legge til? Jeg har ikke regnet på det, men en håndflate kjøtt høres passe ut. Jeg pleier å regne ca 175-225g som en middagsporsjon av kjøtt, fisk eller fugl. Og når det gjelder banan etter trening - pass på at de er godt modne. Grønne bananer inneholder mest stivelse. Jeg vil fortsatt anbefale rosiner - som er en utmerket kilde til karbohydrat. Kompakt og svært høy GI.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2011 #7 Skrevet 20. august 2011 Jeg fant ut at jeg må ligge på ca 2000 kcal daglig forhold til aktivitetsnivået mitt, og må endre kostholdsplanen da jeg fant ut at jeg ligger på ca 1300 Må du? Går du veldig mye ned i vekt, eller har du bare lest deg fram til det? Om vekta er stabil spiser du riktig.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #8 Skrevet 21. august 2011 Må du? Går du veldig mye ned i vekt, eller har du bare lest deg fram til det? Om vekta er stabil spiser du riktig. Har gått ned en del ja, men dessverre har jeg fått tilbake noen spisekick som kommer når jeg får i meg for lite mat.
Gjest norah Skrevet 21. august 2011 #9 Skrevet 21. august 2011 Hvorfor er du så slavisk på nøyaktig 2000 kcal? De eneste jeg kjenner som har vært det har deltatt på behandling for spiseforstyrrelser, og de får utdelt kostholdsplaner på 2000 kcal som skal følges. Men selv her er poenget å ikke få alt for stort kontrollbehov. Så jeg er litt usikker på hvorfor du er såpass opptatt av disse kaloriene? Dersom du har fått beskjed av lege om dette er det viktig at du får oppfølging der og ikke her på et forum. Spiser man moderat store måltider iløpet av frokost, lunch, mellommåltid, middag og kvelds - samt noe ekstra på treningsdager så får du i deg det du trenger nokså garantert. Bakpå pakken av mat man kjøper står næringsinnhold, og da velger du det som er innholdsrikt, men sunt - istedetfor tomme eller kalorifattige ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå