Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 16 år som er veldig interessert i å dra på utveksling til USA i mitt andre år på vgs.

Men så har jeg fått høre at med mitt utgangspunkt (har gode karakterer), så blir jeg anbefalt å fullføre studieløpet på den videregående skolen jeg går på nå, for heller å ta utenlandsstudier senere.

Lurer altså på om noen her inne kunne ha hjulpet meg med flere synspunkter, for jeg klarer ikke helt å gi slipp på tanken, da jeg virkelig brenner for dette.

Vil det bli sett på som positivt eller negativt med utveksling, i sammenhenger som f. eks videre utdanning eller ansettelse i diverse yrker? Kan jeg på noen måte bli "hemmet" av å ha dratt på utveksling?

Vil legge til at jeg skal ta de nødvendige fagene som må til for å få året godkjent.

Takk på forhånd, håper virkelig noen vil hjelpe meg her!

Skrevet

JEg tok andreåret mitt i USA.. Starter vg3 nå. Alle jeg kjenner har gjort det og omtrent, kjenner ingen som har dratt ETTER vgs.

Blir ikke langt etter selv om du er borte et år om du velger fag som matcher de du kunne tatt i norge.

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 16 år som er veldig interessert i å dra på utveksling til USA i mitt andre år på vgs.

Men så har jeg fått høre at med mitt utgangspunkt (har gode karakterer), så blir jeg anbefalt å fullføre studieløpet på den videregående skolen jeg går på nå, for heller å ta utenlandsstudier senere.

Lurer altså på om noen her inne kunne ha hjulpet meg med flere synspunkter, for jeg klarer ikke helt å gi slipp på tanken, da jeg virkelig brenner for dette.

Vil det bli sett på som positivt eller negativt med utveksling, i sammenhenger som f. eks videre utdanning eller ansettelse i diverse yrker? Kan jeg på noen måte bli "hemmet" av å ha dratt på utveksling?

Vil legge til at jeg skal ta de nødvendige fagene som må til for å få året godkjent.

Takk på forhånd, håper virkelig noen vil hjelpe meg her!

Jeg ville heller satset på å vente til man begynte på universitet. Nivået i USA er lavt faglig i forhold til europa på vgs nivå så du vil gå glipp av en del.

Ta heller høyere utdanning i USA feks en bachelor,master eller utveksling.

Skrevet

Spørs HELT hvor man havner. Jeg havnet på en privat katolsk skole... Høyt nivå!

Gjest Nadezhda
Skrevet

Jeg ville gjort det. Tviler på at du kommer til å angre på det :-)

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! :-)

Skrevet

Alle jeg kjenner har gjort det og omtrent, kjenner ingen som har dratt ETTER vgs.

Hun mener vel da utveksling på høyere utdanning, altså universitet eller høyskole. Og det er det mange som har, gitt! Mange flere enn på videregående.

Skrevet

Er du blind?

"Hei, jeg er en jente på 16 år som er veldig interessert i å dra på utveksling til USA i mitt andre år på vgs. "

Hu vil ta andre året, og jeg sier det er en positiv ting.

www.jonrobin.blogg.no

Skrevet

Er du blind?

"Hei, jeg er en jente på 16 år som er veldig interessert i å dra på utveksling til USA i mitt andre år på vgs. "

Hu vil ta andre året, og jeg sier det er en positiv ting.

www.jonrobin.blogg.no

Jeg sikter til 'for heller å ta utenlandsstudier senere.', som altså er alternativet her.

Skrevet

Ja, men hu nevnte først og fremst at hun ville ta andreåret i USA. Noe jeg ville anbefalt. Jeg har jo gjort det.

Skrevet

Jeg var USA skoleåret 2010-2011, og har nå startet i VG3. Jeg er utrolig glad for at jeg valgte å reise. Du kommer til å oppleve noe mange bare drømmer om (high school spirit, football games, prom, graduation etc.) og du vil i tillegg lære mye om deg selv. Jeg gikk fra å være utrolig sjenert og usikker på meg selv (hadde store problemer med å se de positive sidene jeg har) til å bli utadvent (litt sjenert til tider, men ikke i nærheten av hvordan jeg var før) og faktisk stole på meg selv og mine meninger. Jeg har nå en familie og en stor vennegjeng i USA.

Nivået på de fleste skoler i USA er mye lavere enn i Norge, spesielt på de offentlige skolene, men jeg hadde lett valgt å reise igjen. Så lenge du velger fag som tilsvarer det du skulle hatt i Norge, går det stort sett fint når du er tilbake i VG3. Noen må nok lese litt ekstra i startet for å vite nøyaktig hva læreren snakker om (gjelder for det meste realfagene), men de fleste jeg kjenner ender opp med bedre karakterer i VG3 enn i VG1, fordet de fikk en pust i bakken og fikk opplevd noe nytt og spennende uten å være ett år bak aller andre.

Hvis dette er noe du virkelig vil gjøre, ikke nøl med å ta sjansen. Lese gjerne litt blogger (finnes mange utvekslingsblogger der ute) for å finne ut hvordan det er :)

Lykke til med valget :klemmer:

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Karieremessig vil det mest positive vere å dra ein annan plass enn USA, slik at du lærer eit tredje (evnt. fjerde) språk. Spansk, tysk, fransk el.l. vil vere ein kjempefordel å mestre framfor berre å bli ein del flinkare i engelsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...